الأحد، 7 سبتمبر، 2008

متصفح جنو آيس كات || GNU IceCat


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

من فترة كنت بجرب الفروع المشتقة من المتصفح الجميل فاير فوكس ، و في كذا فرع للفاير فوكس زي SwiftWeasel ، SwiftFox ، IceWeasel ، Flock و اخيراً IceCat

جربت المتصفح الجميل ايس كات او قطة الثلج من تطوير مؤسسة جنو ، و الهدف من الفرع ده عمل متصفح حر 100% يعني يكون خالي حتى من الاضافات غير الحرة زي مشغل ادوب فلاش .

بحثت شوية و عرفت معلومات عنه و في ويكي بيديا لقيت نبذه صغيره عنه ، عدلت على الصفحة و اضفت شوية معلومات زيادة :)

و بصراحة اي حاجة تيجي من مشروع جنو تبقى حلوة

##############


GNU IceCat

جنو آيسكات (بالإنجليزية : GNU IceCat) ، والذي كان يُعرف سابقاً بـجنو آيسويزل (بالإنجليزية: GNU IceWeasel) ، هو متصفح ويب يتم توزيعه من قبل مشروع جنو. آيسكات هو نسخة من الشيفرة المصدرية لموزيلا فايرفوكس مع العمل عليها كمشروع مستقل (يطلق على هذه العملية في هندسة البرمجيات اسم فرع Fork) وهو مُكَون كاملاً من البرمجيات الحرة .

يهدف مشروع جنو من آيسكات تقديم نسخة من موزيلا فايرفوكس يتم تطويرها بالتزامن مع فايرفوكس مع حذف الأعمال الرسومية الإحتكارية (Proprietary Artwork) والإضافات (Plugins) التي تستخدم في الإصدارات الرسمية لموزيلا فايرفوكس (مثل مشغلات الفلاش من أدوبي Abode Flash Player) ، والتي تصنف على أنها برمجيات غير حرة من قبل المدافعين عن البرمجيات الحرة .

الفرق بينه و بين الفايرفوكس
بالاضافة الى ان برنامج جنو آيسكات هو برنامج حر بشكل كامل ، حيث تم ازالة الصور و الشعارات ذات الملكية ، و برنامج توك باك (Talkback) و هو المسئول عن التبليغ عن الاخطاء التي تحدث في المتصفح ، الذي تم استبداله بالبرنامج المفتوحة/حر المصدر بريك باد (Breakpad) ، كمان ان البحث عن الاضافات لا يعرض الا الاضافات الحرة ، و يحتوي متصفح آيسكات على مميزات امنية اضافية .

معلومات اكتر : جنو آيسكات - ويكبيديا .

موقع المتصفح : GNU IceCat

لتحميل اخر اصدار : IceCat 3.0.1-g1

##############

== تجربتي مع المتصفح ==

البرنامج خفيف بدرجة ملحوظة عن النسخة النهائية من الفاير فوكس 3 - اعتقد ان سبب ثقل الفاير فوكس هو الملحقات الكتير (Plugins) - ، و على حسب التجربة ايس كات مش بيقبل اي اضافات غير المحدده عن طريق الملحق اللي اسمها Plugger - هتلاقي في صفحة الاضافة ابرامج اللي هتحتاجها عشان تشغل الملفات المدمجة في المتصفح - او النسخة المطورة منها اللي اسمها MozPlugger

# سيبنا من بلاجر عشان قديم نوعاً ما و خلينا في موزبلاجر ، الملحق ده مهمته تحديد البرنامج اللي هيشغل الملف المدمج في صفحة الويب - ملف صوتي مثلا - ، و بالتالي لازم تسطب برامج عشان تقدر تشغل الملفات تمام - زي توتيم و ام بلاير مثلا - .

# اذا حملت ملحق موزبلاجر عن طريق مدير الحزم او في شكل حزمة جاهزة - deb ، rpm - غالباً هتحتاج تنقل الملحق بشكل يدوي للمسار ده

/usr/local/lib/icecat-3.0.1-g1/plugins
# عن طريق الملحق ده قدرت اشغل كذا صيغة زي الملفات الصوتية و الفيديو المدمجة في صفحات الويب ، بس في عيب اساسي في الملحق ده - اعتقد ان المشكلة مش في الملحق انما في البرنامج اللي بيشغل الملف الصوتي - ، انه مش بيشغل الملفات الصوتية اذا كان في برنامج تاني بيستخدم كارت الصوت !

# قدرت اشغل كذا صيغة بشكل كويس بالإعتماد على توتيم - لغيت استعمال إم بلاير اساساً - و قدرت اشغل كام صيغة مش شغاله بشوية تعديلات في ملف اعدادات موزبلاجر من الملف ده

 /etc/mozpluggerrc
# بعد اي تعديل تأكد من حذف الملف ده عشان الاضافة تشتغل كويس - احذف الملف و المتصفح مغلق -

/home/user/.gnuzilla/icecat/xxxxx/pluginreg.dat
# اذا كنت عاوز تشوف الملحق اشتغل كويس ولا لأ و ايه الصيغ اللي تقدر تشغلها عن طريق المتصفح ، ادخل هنا : Plugger Testing Grounds .

# و من مميزات اضافة موزبلاجر امكانية تكامل قارئ ملفات الـ PDF مع المتصفح - يعني مش هتحتاج ادوب ريدر بعد كدا - ، و امكانية تكامل عدد من التطبيقات التانية زي اوبن اوفيس دوت اورج و غيره .

# اذا كنت بتاعني من بعض المشاكل مع مشغل الفلاش الحر جي ناش - Gnash - ممكن تستبدله بشكل يدوي بمشغل فلاش ادوب او مشغل الفلاش الحر SwfDec .
ـ
# اغلب الاضافات (Add-ons) اللي بتشتغل على الفاير فوكس بتستغل عادي مع ايس كات ، مجربتش اضافات كتير بس لحد دلوقتي كله تمام .

# حالياً مش متوفر غير نسخ للمعالجات ذات الـ 32 بت لنظام جنو/لينوكس بس .

# بشكل عام متصفح ممتاز جدا و مناسب جدا و اعتقد اني هعتمد عليه بشكل اساسي :) .

و كل سنة وانتوا طيبين و عذرا على الكتابة بالعامية بس مليش مزاج اكتب بالفصحى ! :)

0 التعليقات:

إرسال تعليق