الأحد، 28 يونيو، 2009

مايكل جاكسون مات ...


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اعتقد ان ناس كتير سمعت بخبر موت مايكل جاسكون من يومين ، و برده اعتقد ان ناس سمعت عن الضغط الكبير على عدد من المواقع زي تويتر و المواقع الاجتماعية زي الفيس بوك و كمان مواقع البحث زي جوجل !!

بغض النظر عن مايكل جاسكون نفسه كمغني ، كان ليه معايا حكاية و انا صغير شوية : )

ده رد كتبته في منتدى ، بيوضح قصدي : )


#############################


لسه قاري الخبر من ساعة تقريبا ، ، ، ياااه ، مايكل جاكسون مات : )

بغض النظر اذا كان اسلم فعلا ولا مأسلمش - بحسب ويكي بيديا هو مأكدش الموضوع ده - ، و بالنسبة للفيديو حتى لو حقيقي ، برامج النميمة الامريكية دي محدش ياخد منها معلومة ، لانها اساسا بتعتمد على الاشاعات و الكلام على المشاهيير : )

مايكل جاكسون كان ليه مواضيع كتير في نص التسعينات - في الحقيقة هى كانت نهاية نهاية الكلام عنه -
طبعا مايكل جاكسون مسلمش على المستوى المصري ، كان دايما مجال واسع للاشاعات ، كنت دايما و انا صغير اسمع كلام عنه و اللي كانت في شكل اشاعات ، اللي يقولك ده خنثى ، و اللي يقولك ده بقى ست ، و اللي يقولك دا غير لون جلده بمزاجه ، و اشاعات كتير بالشكل ده ، يمكن مكنتش مهتم بمايكل جاسكون نفسه او بأخباره - مع ان كان ليه لعبة على جهاز السيجا و كانت حلوة فعلا D: - ، انما ديما بتلاقي صوت في عقلك - حتى و انت صغير في السن - بيقولك ان الكلام ده مش منطقي ، وحتى لو حقيقي ، ايه الفايدة منه ؟

كنت ديما لما حد يقولي كلام عنه ، اقوله انت جبت الكلام ده منين ، و ايه الدليل و الكلام ده ، طبعا مكنش في اي رد ، مجرد اطفال بتردد الكلام ، و اهو كلام بيتقال و خلاص ، يعني مجرد "ثرثرة" : )

انما برده لما كبرت شوية ، تقريبا في المرحلة الاعدادية كنت مهتم اعرف مدى صحة الاشاعات دي ، و الى اي مدى احنا بننقل الكلام من غير ما نفكر فيه سواء كانا اطفال صغيرة ، او شباب ، او حتى كبار !
اتفرجت على فلمين وثائقين عن مايكل جاكسون - واحد منهم مكنش فيلم وثائقي فعلا ، هو كان شو ، راجل بيحاور مايكل جاكسون ، و بيعرضوا معلومات عن حياته - ، و كانوا بيحكوا قصة حياته و الحاجات اللي حصلته ، و انه اساسا كان اسود ، بس بسبب مرض - حاجة زي البهاق كدا - ، بدأ لون جلده يروح خالص ، و كان بيستخدم كريمات على كل جسمه ، ده غير العمليات اللي عملها ، و المشاكل و الفضايح - او اللي مفروض انها فضايح يعني - و حاجات كتير عن حياته يعني ، بس فعلا حياته كانت غريبه جدا : ) ،،، في الاخر عرفت مدى تداولنا للاشاعات و مدى تحريفنا للكلام حتى لو كان صح !

------------------------

## صورة ##
بس يا ترى اللي كان بيترق و عمل الصورة دي كان عارف ان مايكل جاكسون مش هيعيش لحد 2010 ؟ اكيد لأ ، و ده يخلينا نتعظ اكتر حتى

عموما ، ربنا يرحمه و يغفر له اذا كان اسلم بجد ، اهو برده عبره للاتعاظ ، و بأي حال من الاحوال "لا شماته في الموت" : )

و على فكرة ، في امريكا ، الدنيا مقلوبه على الموضوع ده ، و تويتر ، و المواقع الاجتماعية ، و حتى مواقع البحث زي جوجل و بينج ، عليهم ضغط كبييييير جدا لدرجة انهم بيتوقفوا عن الاستجابة من كتر الضغط : )


#############################

* الفيديو اللي بيتكلموا عليه اهه
http://www.youtube.com/watch?v=zvLLG5Ne35Q

* و لو حد عمل سيرش على كلمات نشيد give thanks to allah بتاع Zain Bhikha ، هيلاقي موضوع منسوخ في كذا منتدى و بيقولوا ان النشيد ده بتاع مايكل جاكسون لما اسلم !! ، انا متابع لكل اناشيد زين بيكا تقريبا و بالتالي عرفت النشيد من كلماته على طول و انه مش بتاع مايكل جاسكون خالص يعني !



0 التعليقات:

إرسال تعليق