الثلاثاء، 4 أغسطس، 2009

يوم الهندسة المصري 2009 .



السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الواحد بقاله فترة نفسه مقفوله عن اي حاجة بسبب كذا موضوع ، بس اليومين دول في حاجات تشرح القلب يعني ، و تخلي الواحد نفسه مفتوحة تاني : )

المهم ، ،

يوم الحد اللي فات كان يوم جميل جدا ، حضرت يوم الهندسة المصري 2009 (هما فعلا تلات ايام + اليوم صفر ، بيكون فيه تجهيزات و حاجات زي كدا)
لكن الاجمل فعلا اني قابلت واحد حبيبي جدا من المنصورة ، محمود المعروف برده بإسم cis.falcon ، اول مرة اشوفه على ارض الواقع ، و ما شاء الله عليه ، كان لطيف جدا زي ما هو على الانترنت : )

محمود كان ضمن مجموعة من حاسبات و معلومات المنصورة ، تقريبا الهدف الاساسي بتاع المجموعة انهم يشوفوا الافكار المطروحة في اليوم ده عشان يحددوا مشاريع التخرج بتاعتهم هتكون عن ايه .

انا برده كان هدفي الاساسي اشوف المشاريع الموجودة ، بس طبعا مش عشان مشروع التخرج D: ، كنت عاوز اشوف الافكار و اللغات البرمجية المستخدمة ، و مدى معرفة المشاركين بالبرمجيات الحرة / مفتوحة المصدر ، و طبعا كان في مشاريع كتير تانية بتعتمد على الهارد وير مش السوفت وير ، و ده حال اغلب الناس اللي في هندسة .

كان في تباين بين المشاريع من ناحية الافكار ، و من ناحية اللغات البرمجية المستخدمة بشكل اساسي مشاريع كتير معموله بالجافا ، و تاني لغة هى سي شارب ، و كان في حضور للدوت نت بشكل عام .

و بالنسبة لفكرة البرمجيات الحرة و مفتوحة المصدر ، كان في تباين برده ، في ناس واضح انهم عندهم خلفية كويسة عن الموضوع ، و كانوا على استعداد لتقديم الكود البرمجي لمشروعهم ، و في ناس تانية كانوا رافضين فكرة انهم يطلعوا الكود اساسا ، و في ناس كمان كانت مش عاوزه تطلع الكود بحجة انهم تعبانين في المشروع و الكلام ده - على اساس ان الناس اللي فاتحين مصدر مشروعهم مش تعبانين فيه ؟ - ، و من كلامهم مش عارف اذا كانوا اساسا عارفين الفكرة الاساسية في البرمجيات الحرة او المفتوحة المصدر ولا ﻷ ، ولا هو مجرد طريقة للتهرب من اظهار الكود - طبعا ليهم الحق في تحديد اذا ما كان كود مشروعهم هيكون متاح ولا لا ، بس اتمنى يكون فاهمين فكرة البرمجيات المفتوحة المصدر بشكل مظبوط ! -

-------
في كذا مشروع وقفنا عنده ، و اتكلمنا مع الناس اللي عاملينه ، منهم مشروع المفروض انه خوارزمية لتحديد تشكيل الحروف ، هما بيقولوا نسبة الخطأ فيه حوالي 20٪ ، يعني 80٪ بيكون صح ، عموما معرفتش اسمع كويس لان كان في دوشة جامدة و انا جيت في نص الكلام ، بس شكله مشروع كويس جدا !

في كذا مشروع تاني عن تحول النصوص لكلام مسموع text to speech ، في واحد منهم كان بس عبارة صوت كل حرف و بيتجمع ، و مفيش مراعاة للتشكيل ! ، يعني مثلا كلمة "كتاب" ، عبارة عن صوت حرف ك ، ت ، ا ، ب !! ، ده كان جافا .

و احد تاني جافا كان بيحول الاصوات لاوامر - speech command - ، المشروع كان بيعتمد على مكتبة/اطار عمل اسمه sphinx بيحدد طريقة نطق الكلام - صفحة مشروع سفنكس - ، يعني مثلا كلمة linux ، لو كتبناها زي ما بننطقها ، تكون كدا lee - no - x ، فانت لما بتطق لينوكس بالشكل ده ، برنامج سفنكس يعرف انك تقصد linux ، ممكن بقى تستخدمها في اي حاجة تاني ، مثلا التنقل بين الصفات ، لو عندك ملف pdf ، و عاوز تروح للصفحة رقم 10 ، تقول page ten ، البرنامج هيحولك على صفحة 10 ، و برده لو عاوز تروع مثلا الفصل التاني ، تقول chapter two ، مش عارف بقى اذا كان سفنكس بيدعم حاجة تانية غير الانجليزي ولا لا ، خصوصا العربي !!
مشروع تاني بالجافا ، كان للتحكم في الكومبيوتر بالموبايل عن طريق النت ، شوفت برامج زي كدا بس عن طريق البلوتوث ، المشروع جميل بس مكنش بيستخدم اي تشفير تقريبا ! ، و لما سألت على جزئية التشفير دي واحد من المشاركين في المشروع قالي حاجات غريبة كدا و انه مش محتاج تشفير او حاجة زي كدا ! ، مش عارف ازاي بس اكيد لو الجهاز اللي بيتحكم فيه ضمن شبكة و مفيش تشفير ، اي واحد على الشبكة سهل جدا يعمل sniffing و يلقط الباسورد !
في مشروع تاني جميل عبارة عن سوفت وير و هارد وير في نفس الوقت ، المشروع عبارة عن نظام حضور و انصراف للموظفين ببصمة الصوابع - كدا مفيش حد هعرف يزوغ من الشغل خالص D: -
المشروع معمول بالسي شارب ، و بيتعامل مع قاعدة بيانات ms sql ، و الهارد وير هما عاملينه كله ماعدا الجزء اللي فيه العدسة اللي بتاخد شكل البصمة ، و جزء تاني اضافي عشان يدعم الوايرلس ، المشروع جميل جدا ، و عملي جدا ، بس لما علقت على جزئية انه مكتوب بالسي شارب ، و بالتالي فعليا هيكون موجه لمنصة وندوز ، قالي ان في دوت نت للينوكس من ميكروسوفت !! ، و انه غير مشروع مونو المفتوح المصدر !! ، قعدنا نتكلم في الجزئية دي شوية ، قلت يمكن في ، بس اكيد الموضوع هيكون فيه حاجة غلط !!
يا اما النسخة قديمة جدا ، و يا اما في حاجة في الترخيص ، و لما رجعت بحثت على الموضوع ده ، و يا للمفاجئة !! ، كما توقعت النسخة بتاعت اليونكس قديمة جدا بالنسبة لاصدارات الدوت نت بتاعت الوندوز ، و الترخيص بتاعها محدود جدا ! ، للاستعمال التعليمي و الاكاديمي فقط ، و مينفعش تشغل عليها اي حاجة تجارية ، يعني مينفعش تستفاد منه فعلا !!
مشروع تاني جميل كان عمول بالسي شارب ، نقدر نقول بشكل مختصر انه كان عن اشكال البحث و الربط بين الاسئلة ، زي البحث الضبابي - fuzzy search -
المشروع كان بعتمد على سور القرآن ، يعني مثلا ممكن تضيفله اي سورة ، و مثلا ، و تكتب في البرنامج "من نوح ؟" ، هيجيبلك المعلومات اللي ليها علاقة بسؤالك بشكل منظم و على اساس السؤال اللي انت سألته البرنامج بيحدد تنظيم الجواب - على حسب ما فهمت يعني - ، و بما انه بيدعم البحث الضبابي ، فمفيش مشكلة مع التشكيل ، او الهمزات ، و كدا يعني
الجميل بقى ، لقيت مجموعة عاملين مشروع عن نظام اندرويد المفتوح المصدر ، مشروعهم كان عبارة عن برنامج بيستفيد من مزايا خرائط جوجل ، و الـ gps - و اللي مكنش مسموح بيه في مصر لحد كام شهر !! الحكومة كانت بتقول عشان اسباب امنية و مش عارف ايه كدا ! - ، مش بس مجرد توضيح مكانك على الخريطة ، انما بيوضحلك الحاجات بشكل ديناميكي ، يعني مثلا لو انت جنب نادي ممكن تعرف ايه الاحداث المقامة فيه حاليا ، او ممكن تعرف ايه الاحداث المقامة في قاعة المؤتمرات ، و شوية حاجات تانية كدا ، تقريبا الفكرة عاملة زي google latitude
---------------
دول بعض المشاريع اللي وقفنا عندهم و اتناقشنا مع الناس اللي مشتركين فيهم ، و كان في كذا مشروع تاني عن الهارد وير ، بس بشكل عام .

اهم حاجة لما تتكلم مع الناس اللي عاملين المشاريع ، متحاولش تحبطهم او تقلل من المجهود اللي عملوه في المشروع مهما كانت العيب اللي فيه : )

و بشكل عام اليوم كان جميل جدا ، و المجموعة اللي قابلتها كانت جميلة جدا ، و كل واحد متخصص في حاجات مختلفة ، منهم الجافا ، و php ، شبكات سيسكو و .net ، مجموعة جميلة و لطيفة فعلا : )
ان شاء الله متجمعين في الخير ديما : )

------


دي صورة للاعلان عن اليوم ده - و نفس صورة المجلد/حافظة الاوراق اللي بيسلموها للواحد اول ما يدخل مع جدول بيوضح احداث و معلومات عن اليوم ده -


----

بس فعلا استمتعت جدا : )

هناك تعليقان (2):

  1. حاجة حلوة جداً انك تشوف مشاريع زيي دي وأفكار حلوة جداً , ممكن تتطور جامد في المستقبل .
    وانا شوفت من كذا سنه برنامج بينطق الكلام الي تدخلهولوا , شبه المشروع الي الشاب ده عملوا .

    ردحذف
  2. كريم :
    و الله يا كريم ، انا كان نفسي اشوف مشروع او تطوير مشروع orc او screen reader و بيدعم العربي بشكل كويس ، عشان احنا فعلا عندنا قصور في الجزئية دي ، و التطبيقات التجارية المملوكة غالية جدا !!

    بس ان شاء الله خير : )

    ردحذف