الخميس، 22 أكتوبر، 2009

لو سمحت توقف عن دعم ميكروسوفت !


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

محمول بدون وندوز

من يومين كتبت موضوع صغير بعنوان "لو سمحت توقف عن دعم ميكروسوفت !" ، و قبل ما الاقي حد يدخل يقدس في ميكروسوفت و يقولي مش عارف ايه ، بغض النظر عن العنوان ، الموضوع بيتكلم عن اجهزة المحمول اللي بتيجي معاها نسخة وندوز متسطبة ! ، و نسخة الوندوز دي بيكون اسمها نسخة oem ، و دي عبارة عن نسخ وندوز بتروح للشركات المصنعة للاجهزة زي dell ، hp ، toshiba ،،، الخ الخ الخ ، و الشركات دي بتسطب النسخ دي على الاجهزة اللي بتعملها و تبيعها ، المشكلة في ايه بقى ؟ المشكلة ان اغلب الاجهزة في السوق عليها وندوز و ساعات كمان ميكروسوفت اوفيس ، و الحاجات دي مش ببلاش ! و اللي بيشتري الجهاز بيدفع تمن الحاجات دي و ضرايب كمان ، بالرغم من انه ممكن يكون بيستعمل انظمة تشغيل تانية زي جنو/لينوكس !
يعني بيدفع تمن شيء هو مش عاوزه و مش بيستخدمه ، لان الشركات المصنعة للاجهزة لا تتيح اختيار نظام التشغيل غير في اجهزة محدودة جدا من انتاجها (و بالتالي محدش يجي يقولي ما في شركات بتتيح اجهزة بأنظمة تانية زي لينوكس ! عشان مش كل الاجهزة فيها الاختيار ده ، يعني لو عاوز جهاز بإمكانيات معينة و لقيت عليه وندوز فهدفع تمنه غصب عني !) .
حاجة كمان ، ممكن ببساطة تكون اشتريت نسخة وندوز و مستعملتهاش و بدل ما تدفع تمن النسخة اللي بتيجي على الجهاز ممكن تستعمل النسخة اللي معاك ، و برده في نسخة بتتسطب على اكتر من جهاز و بالتالي مش محتاج تدفع في حاجة انت مش هتستعملها !!
الموضوع ده بيسموه "ضريبة ميكروسوفت" - "microsoft tax" ، عشان بتضطر تدفع تمن الوندوز لميكروسوفت بشكل غير مباشر .



تعرف بقى انك تقدر تسترجع الفلوس اللي دفعتها في نسخة الوندوز اللى جاية مع اللاب توب ؟
يعني انا مثلا شخص بستعمل نظام جنو/لينوكس بقالي سنتين ، و مش محتاج وندوز خالص على اللاب توب بتاعي ليه بقى ادفع تمن الوندوز مع اني مش هستخدمه فضلا اني مش عاوز ادعمه اساسا !!


الموضوع ده بقى بتكلم عن طريقة استرجاع تمن الوندوز ، و فالموضوع روابط لناس رجعلها 30 ، 70 ، 110 دولار (الاخير اللي رجعله 110 دولار ده اتبرع بيهم لدعم توزيعة لينوكس اسمها mint ، بجد عجبتني الحركة دي اوي) .



المشكلة بقى اني كنت نزلت الموضوع في منتدى "الفريق العربي للبرمجة" ، و ما شاء الله يعني في ناس ردت في الموضوع و قلبوها حرب !
مع اني مش بتكلم اساسا عن ميكروسوفت نفسها ولا اتكلمت على وندوز و لينوكس كنظام تشغيل ، الا ان في ناس شكلها مقرتش غير عنوان الموضوع و قعدت ترد و خلاص !
و مع اني في اخر الموضوع كتبت اذا كنت مهتم بالموضوع شارك و اذا مكنتش مهتم متشاركش ، و برده مفيش فايدة ، بحس ان في ناس حافظة مش فاهمة :\

المشكلة اساسا ان ده حق للمشتري مش عارف الناس معترضه على ايه ! ، و لان المستخدم في موقف ضعيف بالنسبة للشركات المصنعة للاجهزة ، هيئات حماية المستهلك في امريكا و اوربا بتجبر الشركات المصنعة على انها ترجع تمن نسخة الوندوز و البرامج التانية اذا اراد المستخدم !

معلومات اكتر من ويكي - الرابط فيه معلومات مفيدة جدا عن الموضوع ده -
Windows refund

-------

الموضوع اهه ، على مجتمع لينوكس العربي و الفريق العربي للبرمجة .

لو سمحت توقف عن دعم ميكروسوفت ! - هل فكرت في استرجاع نقودك من قبل ؟ - مجتمع لينوكس العربي .
لو سمحت توقف عن دعم ميكروسوفت ! - هل فكرت في استرجاع نقودك من قبل ؟ - الفريق العربي للبرمجة


اخيرا ، اذا كنت بتستعمل نظام حر او مش عاوز النسخة اللي بتيجي مع الجهاز المحمول لاي سبب كان ، هتلاقي في الموضوع روابط لمعلومات مهمة عن طريقة استرجاع فلوسك ، و اذا الشركة استهبلت ، ببساطة اتصل بهيئة حماية المستهلك في بلدك و متقولش كدا كدا مش هيعملوا حاجة ! اذا زادت الشكوى ضد حاجة معينة بتكون امكانية تغيرها اكبر !

: )

هناك تعليقان (2):

  1. موضوع مهم حقيقة ..

    بالامكان الحصول على لابتوبات عليها اوبنتو من الشركة مباشرة..

    اما عن طريق ديل
    او من خلال هالموقع

    http://www.system76.com/


    لو الشخص لن يستخدم نظام ويندوز فمن الافضل من البداية يشوف جهاز يأتي بدون ويندوز.

    ردحذف
  2. > BoHSaiN :
    المشكلة ان مش كل اللابتوبات بيكون عليها لينوكس ، او حتى متاحه من غير نظام تشغيل .

    و شركة سيستم 76 من اشهر الشركات اللي بتوفر اجهزة محمولة محمله مسبقاً بنظام جنو/لينوكس .

    شكر لك على مشاركتك ^_^

    ردحذف