الثلاثاء، 27 أكتوبر، 2009

قناة وثائقية ممتازة .


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته



لما كنت في المصيف المرة الاخيرة ، كنت بحول بين القنوات و لاحظت قناة اسمها "ناشونال جيوجرافيك أبوظبي" ، قعدت اتفرج عليها شوية ، و بعد اول 10 دقايق تقريباً ، قولت "هي دي" D:

قولت اخيراً لقيت القناة اللي تسد مع الجزيرة الوثائقية ، و لاني كنت عارف شوية عن مؤسسة "ناشونال جيوجرافيك" فتوقعت قناة ذات محتوى ممتاز و كان فعلاً ، قناة ناشونال جيوجرافيك أبو ظبي هى قناة بتقدم محتوى وثائقي معرب بدعم من المؤسسة الاساسية و هى National Geographic .

القناة بتقدم افلام وثائقية ممتازة جداً و مثيرة للاهتمام ، و بالنسبة ليا بقت من اكتر تلات قنوات بتفرج عليهم على التلفزيون ، القناة بتقدم محتوى متنوع ، و لكن بيتركز بشكل اساسي في العلوم و التكنولوجيا ، بشكل عام كل الافلام ممتازة بس اكتر تلاتة عجبوني جداً "ميكانيكو الكوكب" ، "أيام عصيبة على كوكب الأرض" و "لم أكن أعلم" .

ميكانيكو الكوكب : برنامج بيتكلم عن اتنين مهندسين بيحاولوا يحلوا مشكلة التلوث ، فبيروحوا مناطق معينة و يغيروا في الاجهزة اللي بتعمل تلوث ، برنامج ممتاز جداً بصراحة ، و اكتر واحد عاجبني .
أيام عصيبة على كوكب الأرض : زي ما هو باين من اسمه البرنامج بيتكلم عن البيئة و عن المشاكل اللي بيعملها الانسان و بيأثر بيها على الكوكب من تلوث و تأثير على مخزون المياة و الموارد الطبيعية و حاجات تانية كتير .
لم أكن أعلم : برنامج بيوضح بعض المعلومات عن حاجات متنوعة في الحياة اليومية ، برنامج ظريف جداً برده .


زي ما قولت - دي المرة الكام اقول فيها كدا ؟ D: - البرامج كويسه جداً ، بس زي اغلب القنوات العربية اللي بتقدم محتوى اجنبي ، المواد اللي بتتعرض بتكون قليلة شوية و قديمة نوعاً ما يعني تقريبا من ٢٠٠٥ ، بس برده ما زالت ممتعة و حاجات كتير مش هيفرق فيها الموضوع ده لانها غير مرتبطة بوقت معين .

الملاحظة التانية ، ان في بعض البرامج مدبلجة باللهجة اللبنانية ! يمكن بالنسبة ليا معنديش مشكلة في التعامل مع اللهجات و حتى بعض اللهجات اللي ناس بتحس انها صعبة زي بعض اللهجات الجزائرية و المغربية ، انما بصراح مش عارف ايه الفايدة من الدوبلاج اللبناني ؟ لا هي قناة لبنانية ولا هى قناة اعلانية يبقى ايه الفكرة في اللبناني ؟ مش عارف !
بس على الاقل هتحس ببعض اللي بيشعر بيه الاخوة في الجزائر و المغرب و ما حولهم لما بيسمعوا اللهجات الشرقية ! (المصرية ، الخليجية ، الشامية ...) و كأنه فرض عليهم يتعلموا اللهجات دي !
و إذا كنت متضايق زيي من الموضوع ده متنساش تبعت رسالة للموقع توضح فيها انك مش عاجبك النظام ده : )


اذا حبيت تتفرج على القناة ، هتلاقيها على التردد ده :

نيل سات N102
التردد : 12.226
الاستقطاب : أفقي
الترميز : 27500
التصويب : 3/4

عرب سات بدر 6
التردد : 11804
الاستقطاب : أفقي
الترميز : 27500
التصويب : 3/4

موقع القناة : www.natgeotv.ae
و إذا كنت بتتفرج على القناة من فترة ، ساهم في تحسين القناة من هنا
http://www.natgeotv.ae/Survey/Default.aspx


و طبعاً لو حد عاوز الصورة في اول الموضوع ، مفيش مانع انه ياخدها و يحطها في موقعه او في المنتديات : )

الأحد، 25 أكتوبر، 2009

دورة تنمية مهارات الخط العربي في جامعة القاهرة .


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته


انهارده حضرت أول محاضرة من 10 محاضرات لتنمية مهارات الخط العربي ، المحاضرات تبع جامعة القاهرة و بتقدم بشكل مجاني ، و كانت محاضرة لطيفة جداً .

الدورة دي جت في معادها تمام ، لان موضوع الخطوط و الكتابة من الحاجات اللي مهتم بتنميتها الفترة اللي جاية .
كنت من وقت للتاني بشوف برنامج بيجي على قناة الهدى و هى قناة اسلامية لغير الناطقين بالعربية و برامجها بتتقدم باللغة الانجليزية ، البرنامج ده كان عن تعليم الخط و اغلب الناس اللي بتتعلم لغتهم الام مش العربية ، كان شعور جميل جداً ان الواحد يشوف مدى شغفهم بتعلم الخط العربي ، و دي كانت حاجة محفزة جداً ليا ، ازاي اكون عربي و مش بكتب بشكل يليق بلغة زي العربية !
بالمناسبة خطي مش وحش ، لكن احب يكون افضل : )




المحاضرة كانت لذيذة جداً و الاستاذ اللي كان بشرح لطيف جداً و شرحه حلو ما شاء الله .
ربنا يسهل في بقية المحاضرات و تكون بداية لتعلمي فن الخط العربي : )

و احب اقول تاني ، المحاضرات مجانية ، و لو حبيت تحضر تعالا و سجل اسمك بداية من المحاضرة الجاية ، الدورة معمولة في راعية الشباب (جنب الملاعب) كل يوم حد و اربع من الساعة اتنين للساعة اربعة .

: )

الخميس، 22 أكتوبر، 2009

لو سمحت توقف عن دعم ميكروسوفت !


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

محمول بدون وندوز

من يومين كتبت موضوع صغير بعنوان "لو سمحت توقف عن دعم ميكروسوفت !" ، و قبل ما الاقي حد يدخل يقدس في ميكروسوفت و يقولي مش عارف ايه ، بغض النظر عن العنوان ، الموضوع بيتكلم عن اجهزة المحمول اللي بتيجي معاها نسخة وندوز متسطبة ! ، و نسخة الوندوز دي بيكون اسمها نسخة oem ، و دي عبارة عن نسخ وندوز بتروح للشركات المصنعة للاجهزة زي dell ، hp ، toshiba ،،، الخ الخ الخ ، و الشركات دي بتسطب النسخ دي على الاجهزة اللي بتعملها و تبيعها ، المشكلة في ايه بقى ؟ المشكلة ان اغلب الاجهزة في السوق عليها وندوز و ساعات كمان ميكروسوفت اوفيس ، و الحاجات دي مش ببلاش ! و اللي بيشتري الجهاز بيدفع تمن الحاجات دي و ضرايب كمان ، بالرغم من انه ممكن يكون بيستعمل انظمة تشغيل تانية زي جنو/لينوكس !
يعني بيدفع تمن شيء هو مش عاوزه و مش بيستخدمه ، لان الشركات المصنعة للاجهزة لا تتيح اختيار نظام التشغيل غير في اجهزة محدودة جدا من انتاجها (و بالتالي محدش يجي يقولي ما في شركات بتتيح اجهزة بأنظمة تانية زي لينوكس ! عشان مش كل الاجهزة فيها الاختيار ده ، يعني لو عاوز جهاز بإمكانيات معينة و لقيت عليه وندوز فهدفع تمنه غصب عني !) .
حاجة كمان ، ممكن ببساطة تكون اشتريت نسخة وندوز و مستعملتهاش و بدل ما تدفع تمن النسخة اللي بتيجي على الجهاز ممكن تستعمل النسخة اللي معاك ، و برده في نسخة بتتسطب على اكتر من جهاز و بالتالي مش محتاج تدفع في حاجة انت مش هتستعملها !!
الموضوع ده بيسموه "ضريبة ميكروسوفت" - "microsoft tax" ، عشان بتضطر تدفع تمن الوندوز لميكروسوفت بشكل غير مباشر .



تعرف بقى انك تقدر تسترجع الفلوس اللي دفعتها في نسخة الوندوز اللى جاية مع اللاب توب ؟
يعني انا مثلا شخص بستعمل نظام جنو/لينوكس بقالي سنتين ، و مش محتاج وندوز خالص على اللاب توب بتاعي ليه بقى ادفع تمن الوندوز مع اني مش هستخدمه فضلا اني مش عاوز ادعمه اساسا !!


الموضوع ده بقى بتكلم عن طريقة استرجاع تمن الوندوز ، و فالموضوع روابط لناس رجعلها 30 ، 70 ، 110 دولار (الاخير اللي رجعله 110 دولار ده اتبرع بيهم لدعم توزيعة لينوكس اسمها mint ، بجد عجبتني الحركة دي اوي) .



المشكلة بقى اني كنت نزلت الموضوع في منتدى "الفريق العربي للبرمجة" ، و ما شاء الله يعني في ناس ردت في الموضوع و قلبوها حرب !
مع اني مش بتكلم اساسا عن ميكروسوفت نفسها ولا اتكلمت على وندوز و لينوكس كنظام تشغيل ، الا ان في ناس شكلها مقرتش غير عنوان الموضوع و قعدت ترد و خلاص !
و مع اني في اخر الموضوع كتبت اذا كنت مهتم بالموضوع شارك و اذا مكنتش مهتم متشاركش ، و برده مفيش فايدة ، بحس ان في ناس حافظة مش فاهمة :\

المشكلة اساسا ان ده حق للمشتري مش عارف الناس معترضه على ايه ! ، و لان المستخدم في موقف ضعيف بالنسبة للشركات المصنعة للاجهزة ، هيئات حماية المستهلك في امريكا و اوربا بتجبر الشركات المصنعة على انها ترجع تمن نسخة الوندوز و البرامج التانية اذا اراد المستخدم !

معلومات اكتر من ويكي - الرابط فيه معلومات مفيدة جدا عن الموضوع ده -
Windows refund

-------

الموضوع اهه ، على مجتمع لينوكس العربي و الفريق العربي للبرمجة .

لو سمحت توقف عن دعم ميكروسوفت ! - هل فكرت في استرجاع نقودك من قبل ؟ - مجتمع لينوكس العربي .
لو سمحت توقف عن دعم ميكروسوفت ! - هل فكرت في استرجاع نقودك من قبل ؟ - الفريق العربي للبرمجة


اخيرا ، اذا كنت بتستعمل نظام حر او مش عاوز النسخة اللي بتيجي مع الجهاز المحمول لاي سبب كان ، هتلاقي في الموضوع روابط لمعلومات مهمة عن طريقة استرجاع فلوسك ، و اذا الشركة استهبلت ، ببساطة اتصل بهيئة حماية المستهلك في بلدك و متقولش كدا كدا مش هيعملوا حاجة ! اذا زادت الشكوى ضد حاجة معينة بتكون امكانية تغيرها اكبر !

: )

الثلاثاء، 20 أكتوبر، 2009

عشرون سنة لي و سنة لها : )


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

المفروض ده كان موضوع عن اتمامي العشرين ، لكن في الحقيقية انا تميت العشرين من خمس شهور ! - كان قبل تلات ايام من اول امتحان في الفصل الدراسي التاني لسنة تالتة - ، تميتها في 21 مايو 2009 : )
لكن كان لازم كتابة الموضوع ده : )
و بالمرة اتكلم عن اتمام المدونة سنتها الاولى - تمتها من شهرين و شوية ! -

-------------

العشرين ، يعني بداية عِقد جديد من عمري ، يعني فاضل سنة واحدة و اكون بالغ رشيد قانوناً و اكون شخصية قانونية مستقلة تماماً عن والدي ، يعني اخر سنة في الدراسة ، يعني اقرب للجيش و للحياة الاخرى ما بعد الجيش ، يعني اكثر وعياً و نضجاً ، و يعني و يعني و يعني : )

مع مرور كل سنة المفروض ان الواحد يعمل لنفسه تقييم شامل للسنة اللي عدت ، بالنسبة ليا انا سعيد جدا بالسنة اللي فاتت ، قدرت اتخلص من عدد من العيوب ، و اضيف عدد من المميزات بالاضافة الى اكتسابي المزيد من الخبرات ، و الاهم زادت ثقتي بنفسي : )

بداية السنة دي كانت غريب جدا ، هو مش نوع من التشاؤم او التطير ، انما حاجة لاحظتها فقط : )
في اول تلات ايام فيها اتكهربت ، اتصبت في ايدي بحرق بحجم عملة معدنية - من بتاعت ايام زمان مش العملات بتاعت اليومين دول D: - ، اتدلق عليا شوربة مولعة !

الغريب في الموضوع ان الحاجات دي محلصتش معايا من فترة كبيرة جداً ، من ايام ابتدائي و اعدادي بالرغم من اني مش الشخص الحذر اوي ! (تقريبا عجزت و ردت فعلي بقت بطيئة ههههههههههههه) ، بس بصراحة كان نفسي بتهفني على الكهربا ، الواحد بقاله متكهربش (اليوم اللي قبله كنت بقول في دماغي انا بقالي كتير متكهربتش ، تاني يوم راح حصل هههههههههه)

-------

لكن بما اني كملت العشرين ، محتاج اقرا اكتر في مجالات معينة : )
زي ؟ معلومات عامة عن الامراض الوراثية و الوبائية ، معلومات عن التربية - بصراحة مش ناوي عيالي تتربى حسب الظروف ! - ، محتاج اقرا في اصول الدين و العقيدة اكتر ، عاوز اراجع على قواعد اللغة العربية ، و ناوي ان شاء الله ارجع احفظ قرآن ، و بإذن الله اراجع جزء عم قبل نهاية السنة دي .

جربت قبل كدا تحفظ القرآن بالكتابة ؟ ، اعتقد ان ناس كتير بتحاول تحفظ القرآن بالقراءة ، اعتقد موضوع القراءة ده مش مناسب لناس كتير خصوصاً في عصرنا ده لان حاجات كتير بتخلي الواحد مشتت و ذهنه مش حاضر ديماً ، لكن الكتابة اكتر قدرة على تثبيت النص ، على الاقل ده بالنسبة ليا ، عشان كدا مش بعرف اذاكر غير بالكتابة ، جرب الطريقة دي ممكن تكون مناسبة ليك : )


و لسه في احاجات كتير عاوز اعملها بإذن الله : )

---------------------

بالرغم من مرور اكتر من سنة على المدونة ، مازلت صفحة "عن skeleton eel اتحدث" ، لسه فاضية ، اعتقد اني هرجع اعدلها في الكام يوم دول .


كنت عاوز اكتب كام حاجة كمان ، بس نسيت ! فكفاية كدا دلوقتي : )

السبت، 17 أكتوبر، 2009

البوم حسنات لأحمد أبو خاطر بصيغة ogg الحرة .


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

من فترة و عاوز اعمل موضوع عن الصيغ المملوكة (proprietary format) ، و ان شاء الله قريب هعمله ، الموضوع عن الصيغ المملوكة (غير الحرة) و ان استخدامنا للصيغ دي و نشرها بنكون بندعمها بشكل غير مباشر ، ليه ندعم صيغ مملوكة و بيتحكم فيها فرد او شركة معينة ؟ ، طيب اذا كان في صيغ حرة تكافئ الصيغ المملوكة ليه نستخدم و ندعم المملوك ؟

امثلة على الصيغ المملوكة ؟ خد عندك ، rm صيغة الريال بلاير ، mp3 صيغة الصوتيات المشهورة ، amr كتير من موبايلات نوكيا بتستعملها ! ، doc صيغة ميكروسوفت اوفيس للنصوص ، rar صيغ ضغط الملفات ، و غيرهم كتير !

المفروض الصيغ دي تكون معيارية و يكون في مؤسسة عامة هى اللي بتحدد شكلها و قواعدها مش شركة معينة ! ، حاليا الصيغ المملوكة يا اما مش معروف طريقة عملها لان الشركة اللي بتملكها لم تنشر وثائق عنها ، او طريقتها اتعرفت بس محدش يقدر يعمل فيها حاجة لانها بتكون متغطية بحقوق ملكية او براءات اختراع !

صيغة mp3 كمثال ، الصيغة دي مملوكة لمجموعة من الافراد/الشركات - ست افراد تقريبا او حاجة زي كدا مش فاكر بالظبط - ، اصحاب الصيغة دي بياخدوا (او المفروض ياخدوا) من كل برنامج بيدعم mp3 ـ 25 دولار ! ، و كمان بياخدوا 1٪ من قيمة اي ملف mp3 بتم بيعه ! ، ده غير انهم ممكن يمنعوا اي شخص من استخدام الصيغة دي !! - يا تدفعلنا اللي احنا عاوزينه يا تخبط دماغ في الحيط ! - على حسب ما افتكر ان الموضوع ده حصل مع شكرة كبيرة تقريبا ميكروسوفت او نوكيا ، و لان الصيغة دي منتشرة جدا فكان لازم يدفعوا !

نيجي بقى لصيغة ogg ، غالبا هتقول دي صيغة غريبة او اول مرة اشوفها ! ، يا ترى ايه البرامج اللي بتشغلها ؟ الظريف في الموضوع ان في كذا برنامج بيشغل الصيغة دي و برامج مشهورة كمان و غالبا هتشتغل معاك عادي خالص ، بس الافضل تستعمل البرنامج الرائع (فخر البرمجيات الحرة في دعم الوسائط المتعددة زي ما بحب اسميه) VLC .
و على إيه برنامج وسائط اساسا ؟ اذا كنت بتستعمل فاير فوكس 3.5 او اعلى تقدر تشغل الصيغة دي من الفاير فوكس نفسه و بدون اي اضافات ! فقط اضغط على لينك الملف اللي بصبغة ogg ، و هيشتغل في المتصفح عادي خاص ، في احسن من كدا ؟
طيب تعرف كمان ان الاجهزة الصيني المنتشرة في السوق تحت اسم مشغل mp3 بتقدر تشغل صيغة ogg بدون اي مشاكل ! هنا بعض الاجهزة المنتشرة في السوق المصري ، و هنا القائمة رسمية للاجهزة اللي بتدعم الصيغة دي .

اخيراً ده موضوع جميل جدا عن صيغة ogg الحرة و المفتوحة => صيغة ogg المفتوحة - وادي التقنية







معلش دا بقى موضوع تقني خالص D:

المهم ، ده البوم حسنات - اخر البوم - للمنشد الجميل أحمد أبو خاطر .
الالبوم بقاله فترة مش قليلة - سنتين او تلاته تقريباً - ، و موجود على مواقع ابو خاطر من فترة كبيرة برده ، لكن الغرض من الموضوع نشر الالبوم بصيغة ogg - الالبوم متوفر على موقع ابو خاطر للتحميل المجاني و لكن بصيغة mp3 .



حسنات | يا بني

أيها الحادي | الحجاب (انجليزي)
أطفالنا | لا تدعني اذهب (انجليزي)
صناع الحياة | لا زلت اسأل (انجليزي)
خير الخلق | الله القادر (انجليزي)


نشيد حسنات رائع جدا جدا بصراحة ، اسمعوه ، ركزوا فيه ، رددوا وراه ، قوي جداً فعلا :s
و برده يا بني جميل ، و أطفالنا لطيف أوي : )


الخميس، 15 أكتوبر، 2009

القدرة على اتخاذ القرار مع تعدد الآراء .


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

في مقولة او مثل بيقول ، "اذا كان لديك ساعة فانت تعرف الوقت ، أما اذا كان لديك ساعتين فانت لا تعرف الوقت تماماً"


الموضوع متعلق بالقدرة على اتخاذ القرار في وجود عدد من الاراء الاخرى .

يمكن انا جربت الموضوع ده بشكل فعلي بسبب طرحي لبعض الحاجات اللي عاوز اعملها للمناقشة العامة في المنتديات ، يعني مثلا في (نقاش - استشارة بخصوص قالب كتاب) ، و ده (نقاش - اريد تحديث كتاب "الدليل العملي في استخدام اوبنتو") و (طلب - تصميم غلاف لكتاب "المدخل نحو البرمجيات الحرة و المفتوحة") .

الفكرة بتدور حول الاستفادة من قوة المجتمع و ان تفكير اكتر من عقل اكيد افضل بكتير من تفكير عقل واحد ، لكن في مشكلة ان الشخص اللي عاوز يستفيد من الافكار الكتيرة لازم يكون عنده القدرة على اتخاذ القرار في حالة تعدد الاراء و تعدد مصادرها ، يعني اذا كان في شخص بيفكر في حاجة معينة ، و طرح بعض الافكار ، هيكون من السهل نوعاً ما انه يقرر اي واحد هيختار لان غالبا بيكون في فكرة مرجحة اكتر بالنسبة ليه ، لكن على العكس اذا كان في افكار و اراء اكتر و من مصادر مختلفة الشخص بيكون قصاد مشكلة حقيقية في اتخاذ القرار !

شخصياً معنديش مشكلة في اتخاذ القرارات ، لكن بدي كل شيء حقة من التفكير و التخطيط ، و اذا قررت التنفيذ بنفذ على طول - في مثل صيني بيقول "اذا فكرت طويلا في الخطوة القادمة ستسير لبقية الطريق على ساق واحدة" - ، لكن برده في قرارات لازم تتخذ بسرعة و تتنفذ اسرع ، عشان كدا اعتقد اني محتاج تنمية جزئية سرعة اتخاذ القرار عندي : )


الموضوع الاول بتاع الاستشارة بخصوص القالب ، كان كافي بالنسبة ليا اني مفكرش افتح موضوع مماثل تاني ! ، مش بسبب تعدد الاراء ، انما بسبب بعض المناقشات الرخمة في الموضوع ، و وجود شخص بيقترح الاقتراح و شايف انه الافضل و لازم يتطبق ! - في الموقف اللي زي كدا مش عارف بالظبط مين المفروض يتعصب لرأيه ؟ انا ولا هو ؟ D: - ، لكن في الحقيقة في نهاية الموضوع استفد كتير من التعليقات اللي اتكتبت في الموضوع و ده خلاني افتح اكتر من موضوع تاني عشان اشوف اراء بقية الناس لان بالتأكيد في حاجات هتكون غايبة عني .
ببساطة في المواضيع دي كنت ممكن اعملها من غير ما اخر رأي حد - و أي شخص يعمل كدا مفيش لوم عليه فعلاً - ، لكن فضلت اطرح الموضوع عشان يطلع العمل في افضل صورة .

لكن من ناحية تاني ، زي ما في الموضوع الاخير بتاع غلاف الكتاب الواحد بيقع في نوع من الحيرة او التردد في الاختيار ! ، التصميمات جميلة ما شاء الله و المفروض اختيار واحد في النهاية .

بشكل عام موضوع الغلاف ده مش ذي اهمية اوي ، و كان ممكن استعمل الغلاف القديم فهو جميل برده ، لكن كنت عاوز اعمل اطلاق جديد للكتاب / الوثيقة ، و لإني عمل تغيير في اسم الكتاب حتى و اول نسخة منه كانت من سنتين تقريباً ، و في السنتين دول اتعلمت حاجات كتير ، بالاضافة الى ان المدخل للبرمجيات المفتوحة كان اول وثيقة اكتبها باستعمال اوبن اوفيس و كانت اول تجربة للتعامل مع برامج الاوفيس بشكل موسع اساسا !

ده مثال بين صفحة من النسخة اللي بعمل فيها دلوقتي و بين النسخة القديمة - بستعمل اوبن اوفيس في كتابة الكتاب - .

النسخة الجديدة النسخة القديمة
اضغط على الصورة للتكبير
فرق كبير بينهم ، سنتين مش وقت قليل برده D:
** الجزء ده من الاجزاء القليلة المتشابهة مع النسخة القديمة .
بالمناسبة الكتاب ده كنت عملته في الفترة اللي كنت بنتقل فيها من وندوز لـ جنو/لينوكس ، يعني كان اخر حاجة اعملها على وندوز ، و يا للسخرية ، دلوقتي بكتب على جنو/لينوكس موضوع عن برامج وندوز : )

----------------

نرجع تاني موضوع الغلاف ، لحد دلوقتي مش مستقر على واحد معين ، بس ما زال التصميم اللي عملته عاجبني ، لكن مشكلته انه عليه نسخة معدلة من شعار جتك+ - gtk+ هى مكتبة حرة مفتوحة المصدر و هى اللي مستخدمة في الواجهة جنوم - ، هو الموضوع مفهوش مشكلة لان الكتاب مش هيتنشر رسميا ، انما موضوع الشعارات و الاسماء التجارية ساعات كتير بتعمل مشاكل !
الشعار الرسمي هنا اهه GTK+ logo

غلاف الكتاب

بحب جدا الاغلفة البسييييييطة ، بيكون ليها رونق خاص كدا : )
** بالمناسبة ، انا مليش في التصميم بس كانت محاولة و عجبني التصميم D:

------------

عموماً موضوع الغلاف ده بيكون اخر حاجة قبل نشر الكتاب الالكتروني على النت : )
مجرد تدوينة لكسر الروتين : )

الاثنين، 12 أكتوبر، 2009

البصل - ** محدث .

** تحديث : نسيت الموضوع الاساسي اللي كنت كاتب التدوينة عشانه (دراسة جدوى لمشروع تجفيف البصل) :s

--------

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته



بصل احمر
مصدر الصورة


البصل من النباتات المفيدة جداً و ليه شعبية كبيرة في طهي ، اغلب الأكلات بتحتوي على البصل و ساعات الثوم كـ أساس للأكلة .
المركز الأول لانتاج البصل بيتنافس عليه الصين و الهند ، و بالنسبة لمصر في بعض الإحصائيات ، مصر في المركز التاسع لأكبر منتجي البصل في العالم - تقريباً مؤخراً بقينا خارج اكبر 10 منتجين للبصل - .

البصل في ويكي بيديا :
- بصل - عربي .
- onion - انجليزي .

- موضوع كويس فيه معلومات عن البصل .

و إذا كان عندك اهتمامات زراعية زيي ، موضوع كويس عن زراعة البصل .
مايجب عمله لإنتاج شتلات بصل خالية من الأمراض


اخيراً ، دي دراسة جدوى عن مشروع تجفيف البصل بشكل تجاري للتصدير ، "دراسة جدوى لمشروع تجفيف البصل و الثوم" ، من موقع "خير اونلاين" ،

و ممكن تحميل دراسة الجدوى في شكل PDF من هـــنـــا

الدراسة اساساً مكتوبة على الورق و متصورة ، عشان كدا في بعض الصفحات مش ظاهرة بشكل كويس بس بشكل عام اغلب المعلومات واضحة .


حد جرب يجفف بصل في البيت قبل كدا ؟ D: ، الموضوع سهل مش صعب ، و مسحوق البصل بيكون ممتاز جداً في تتبيل اللحوم .
تجفيف بعض أنواع الخضر ، ده موضوع من موقع "أراضينا" ، بيتكلم عن تجفيف بعض انواع الخضروات من ضمنها البصل ، التوم و الطماطم ، لو حد عاوز يجرب تجفيف البصل ، نفس الخطوات اللي في الموضوع ، لكن الافضل يكون التجفيف على اشعة الشمس مش في الفرن و برده مش بالملح - دي طريقة تاني لتسريع التجفيف ، لكن على حد علمي بيكون في فقد في القيمة الغذائية بالطريقة دي ! -


-------------

مش عارف ليه بحب البصل الأحمر بالذات ، يمكن عشان ليه نكهة قوية ، أو عشان طعمة مش حاد أوي ، أو يمكن عشان حلقاته القرمزية اللي بتظهر لما يتقطع عرضياً ، مش عارف لكن حقاً انا احبه D: - بالمناسبة البصل الاحمر او اي بصل ملون مينفعش للتجفيف ! -


الثلاثاء، 6 أكتوبر، 2009

سنة رابعة ، و عام دراسي جديد .


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

بقالي فترة مكتبتش حاجة مع ان في نيتي كذا حاجة اتكلم عليها بس مليش نفس اكتب !

المهم ،

رسمياً ابتدت الدراسة في مصر من يومين ، جداول المحاضرات نزلت ، و انظمة جديدة اتحطت عشان موضوع انفلونزا الخنازير سواء في المدارس او الجامعات .

حالياً عندنا في كلية الحقوق (جامعة القاهرة) منعوا حضور طلاب الانتساب ، و قصروا امكانية الحضور على طلاب الانتظام ، و قسموا كل مجموعة ل قسمين كل قسم بيحضر اسبوع ، يعني دلوقتي عندنا ست مجموعات تبع سنة رابعة ، تلاتة بينزلوا اسبوع و تلاتة بينزلوا الاسبوع اللي بعده .

بالرغم من اني انتظام و الحمد لله ، بس سنة رابعة هى السنة الاخيرة في كلية الحقوق ، و في مواد محتاجه حضور المحاضرات عشان تتفهم بشكل كويس او بذل مجهود مضاعف في مذاكرة المواد !
بيقولوا انهم هيوفروا المناهج عن طريق التلفزيون على قناتين تعليمتين ، بس برده في ناس مش متعودة على النظام ده و عاوزين يحضروا .

المشكلة اساسا ان في ناس كتير مش بتنزل الجامعة عشان تحضر ، انما بتنزل عشان تتفسح !! و الارخم ان الواحد بيلاقي ناس داخلة المحاضرات تلعب ولا تسمع اغاني او حتى تتكلم مع بعض و مش في دماغهم المحاضرات اساسا ! طب ليه الرخامة و التشويش على الناس اللي عاوزة تفهم ! - معلش برده احنا عددنا كبير اوي في كلية الحقوق و صعب السيطرة على مجرد فيه ألف او ألفين طالب ! -

------

المشكة كمان ان سنة رابعة دي المواد بتاعتها كبيييرة اوي ، خمس مواد كل فصل دراسي و كل مادة كتابين او تلاتة - و ساعات اربعة ! - و كل كتاب فيهم حوالي 300:500 صفحة ، يعني عاوزين مجهود خرافي عشان يخلصوا !

انا اساسا شوفت الجدول اتخضيت من كمية المحاضرات اللي فيه و مدتها - يمكن كمان احد الاسباب ان المواد مضاعفة بسبب اننا اتقسمنا لست مجموعات بدل تلاتة ! -



عموماً ربنا يعدي السنة دي على خير ، و تكون زي السنة اللي فاتت ، لاني فعلاً استمتعت جدا بالسنة اللي فاتت : )
و كمان ربنا يستر على التقدير ، و ميحصلش كارثة ، عشان تقديري الحالي جيد يقترب من الجيد جدا ، و بحاول اوصل للجيد جداً ، و لو حتى على أول درجة في الجيد جداً ، و بالتالي لازم ابذل مجهود كويس السنة دي : )

و بسبب كدا هحاول اخلص كام حاجة على الكمبيوتر كدا قبل ما ابدأ السبات الامتحاني و اذاكر بشكل مكثف .

عشان كدا بدأت في عمل نسخة جديدة من وثيقة/كتاب كنت عملته من سنتين تقريبا و هو "المدخل نحو المصادر المفتوحة" - هنا موضوع عن غلاف النسخة الجديدة لو حد عنده فكرة كويسة تكون بسيطة و معبرة يا ريت يشاركنا بيها - ، و بعد كدا لما تنزل نسخة اوبنتو 9.10 هحدث كتاب "الدليل العملي في استخدام اوبنتو" ، و بعد كدا اشيل الكمبيوتر خالص عشان الامتحانات D:



بس فعلا شعور غريب ، "سنة رابعة" ، اخر سنة ! ، يااااه ، تلات سنين عدوا هوا ، و لسه في جيش و حياة تانية منتظرة الواحد : )





يا رب تكون سنة دراسية كويسة على كل الناس : )