الأحد، 29 نوفمبر، 2009

طريقة عمل البسطرمة في البيت D:


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

العيد اللي فات طقت في دماغي افتكاسة ! بما اننا في عيد الاضحى و اللحوم متوفرة اكتر من اي وقت في السنة ، قولت اجرب اعمل بسطرمة !!



اعتقد ان كل المصريين عارفين يعني ايه بسطرمة ، و اعتقد برده ان دول الشام تعرف كويس البسطرمة ، عموما للي ميعرفش ، البسطرمة هي عبارة عن لحم متبل بيتم تجفيفه بتركه في الهواء ، الملح و الثوم بتعملوا كمواد حافظة ، و هنا على ويكيبيديا توضيح ممتاز عن البسطرمة .

المهم يعني ، في موضوعين منتشرين في كتير من المنتديات العربية ، مجرد عمل بحث عن طريقة عمل البسطرمة" هتلاقي الموضوعين منقولين في منتديات كتير .

الطريقة من ويكيبديا :
طريقة أخرى منزلية و يمكن استخدامها و هى مناسبة و أقل في الوقت و تتم كالتالي أولا تغسل قطعة اللحم جيداً بالماء الجارى فقط ثم يتم يجفف سطح قطعة اللحم بالقماش ويتم عمل شقوق (قطع غير عميق) في اتجاه واحد و يتم حشو تلك الشقوق بالملح ثم يتم لفها بفرخ أو ورق اللحمة الذى يلف به عادة الجزار(ورق جرائد غير مطبوع عليه أو ورق أسمر) و يتم وضع ثقل مناسب فوقها و تترك لمدة 24 ساعة أو يوم كامل، في اليوم التالي تشطف بالماء و تعلق لمدة يوم آخر مع وضع شاشة فوقها و يتم فرم الثوم جيدا و يخلط بالملح و الحلبة المطحونة و الفليفلة الحمراء الحلوة Paprika مع قليل من الماء حتى يتم تكوين عجين متناسق و متماسك غير طرى ولكن ليس صلباً بحيث يتم فرده بسهولة على قطعة اللحم و يغطيها كلها بسماكة متناسقه ثم يتم تعليقها في الهواء و الشمس لمدة 3 أيام إلى أسبوع و يمكن بعد ذلك استهلاكها .

- - - - -

انا جربت الطريقة دي و النتيجة بشكل عام كانت ممتازة ، ده بغض النظر عن اني زودت نسبة الملح و كانت مالحة شوية
طبعا جربت في كمية صغيرة ، حوالي ربع كيلو ، اكيد مش عاوز اجرب حاجة لسه اول مرة اعملها في كمية كبيرة

صورة لما ستبدوا عليه البسطرمة و هي متعلقة


الصورة دي مش بتاعتي انما موجوده على الانترنت في اكتر من موقع .


السنة دي ممكن اجرب اعمل سلامي (salami)



الخميس، 26 نوفمبر، 2009

عيد اضحى سعيد : )


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته


كل سنة و انتوا طيبين : )

- - - - - -

مش عارف مالي منشكح انهاردة كدا ليه و حاسس بطعم ليلة العيد فعلا ! (مع انه عيد لحمة يعني D:)
يا رب يكون عيد كويس على كل الناس : )

و الواحد كدا يستعد للاكلات الرسمية للعيد ، فتة ، رقاق ، مكرونة بالبشاميل و الذي منه



و يا رب يكون العيد ده وقت للهدوء و التسامح فيما يتعلق بالاحداث الاخيرة بين مصر و الجزائر .
انا مش عاوز اتكلم في الموضوع ده لاني خلاص اتقرفت من كلام مع المصريين و الجزائريين ! كل شعب عاملي فيها شعب الله المختار و بيتعصب لنفسه على حساب الحق و يخلط الحابل بالنابل ! زهقت من عصبية الجاهلية المنتة اللي انتشرت الفترة اللي فاتت ! كل شعب عمال يتهم التاني انه سبب المشكلة ! مع ان الاتنين غلطانين ! و حتى العقلاء من الجانبين كان موقفهم ضعيف للاسف !

اللي حصل حصل ، لكن انا فعلا استفد كتير من اللي حصل ده ! و اكتشفت مدى قلة الوعي عند شعوبنا ! و اكتشفت طريقة التفكير الحقيقة لبعض الاشخاص اللي كنت بحترمهم !
و يبدوا ان مصر و الجزائر اقرب مما نتصور ! البلدين اتقاسموا المركز ١١١ في تقرير الشفافية و الفساد الدولي لسنة ٢٠٠٩ !!
(اساسا عدد الدول في التقرير 180 دولة ، يعني احنا الاتنين في اسوء المراكز و خيبتنا مشتركة ما شاء الله !!)


عموما بلاش تخريب المناسبة دي بالكلام عن اللي حصل ، انا اتكلمت كتير في المنتديات و راح صوتي من كتر الكلام !


- - - -

عيد سعيد على كل الناس و براحة على جهازكم الهضمي p:

^_^

الثلاثاء، 17 نوفمبر، 2009

القصيدة النونية لابن قيم الجوزية - بصوت طه محمد عبد الرحمن


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

في شوية حاجات عاوز اكتب عنها قبل ما الكمبيوتر يتشال (غالبا هيتشال على آخر الاسبوع ده ، انا فعلا محتاج اذاكر بشكل افضل)

المهم ،

من كام شهر كان ليا مزاج اسمع حاجة لابن القيم ، دورت على نونيته الشهيرة ، لقيت الاخ الفاضل "طه محمد عبد الرحمن" مسجل القصيدة النونية كاملة بصوته ^_^

راسلت الاخ طه عشان اعرف اذا كان ينفع انشر التسجيل على الانترنت ، قالي - جزاه الله كل خير - مفيش اي مشاكل ، و مسموح بنشر تسجيلاته ^_^

دي صفحة الاخ القارئ طه على موقع المتون العملية

القصيد نظمها الإمام "شمس الدين محمد بن أبي بكر الزُّرعي الدمشقي" المعروف بـ "أبو عبد الله" و "ابن قيم الجوزية" (حد ميعرفش ابن القيم ؟!!) . القصيدة حوالي ستة الاف بيت !! و سماها "الشافية الكافية في الانتصار للفرقة الناجية" .

صفحة ابن القيم على ويكيبيديا
و ده موقع خاص بالإمام ابن القيم (جزى الله الشخص القائم عليه كل خير)
www.IbnalQayem.com

- - - - - - -

القصيدة متقسمة على ست اجزاء ، كل جزء ما بين ساعتين لتلات ساعات (بنتكلم في قصيدة عدد ابياتها ٦ الاف بيت متوقع ايه يعني !!) و مجموع حجمهم مش كبير أوي ١٣٤ ميجا بس (بمتوسط حاجة و عشرين ميجا لكل جزء) و جودة التسجيل جميلة و صوت الاخ طه ما شاء الله عليه ^_^

الروابط مباشرة و طبعاً الملفات بصيغة ogg الحرة ^_^

[ الجزء الأول ]
[ الجزء التاني ]
[ الجزء التالت ]
[ الجزء الرابع ]
[ الجزء الخامس ]
[ الجزء السادس ]

و هنا نص القصيدة النونية على موقع ويكي مصدر

و ده مقطع صغير (خمس دقايق) من القصيدة عن وصف الجنة ، مقطع جميل بس بصراحة مش عارف هو بصوت مين لانه عندي من فترة كبيرة ، و هو اقرب للاناشيد منها للقصائد .


و بس كدا : )



** غالبا صيغة ogg هتشتغل معاك عادي خالص على البرنامج اللي بتفضله اذا كنت بتستخدم الكودك المناسب ، و لافضل اداء انصح باستعمال البرنامج الرائع VLC .

الاثنين، 16 نوفمبر، 2009

دليل البرامج الحرة و المفتوحة لنظام وندوز - نسخة منقحة .



أطلق إصدار جديد من الكتاب! حمّل آخر نسخة منه عبر الرابط التالي:
"دليل البرامج الحرة مفتوحة المصدر"

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

من حوالي ١٠ ايام نشرت نسخة من الوثيقة دي ، هي كانت تقريبا منتهية بس فضلت انشرها في تلات مواقع بس و بعد كدا اشوف تعليقات و ملاحظات الناس و بعد كدا انزل نسخة منقحة و انشرها بشكل عام ، و ادي النسخة جاهزة للتحميل - شكراً لكل شخص ساهم و لو بتعليق : ) -

الكتاب الالكتروني ده يعتبر تحديث لـ "المدخل نحو المصادر المفتوحة" اللي كنت عملته من سنتين تقريباً ، حاجات كتير اتغيرت في السنتين دول ، اتعرفت اكتر على البرمجيات الحرة و المفتوحة و افكارهم ، و خلال السنتين دول كنت بستعمل نظام جنو\لينوكس بشكل كامل و حتى الموضوع ده عمله على لينوكس مع انه موجه اساسا لمستخدمي وندوز ، و كمان اتطورت معرفتي بمجموعة OpenOffice.org و اللي استخدمت منها برنامج writer (برنامج تحرير النصوص) في عمل الوثيقة دي : )

متنسوش تقروا التقديم و المقدمة ، فيهم حاجات مهمة و مفيدة : )
( و كمان الخاتمة فيها حاجات مهمة كمان)

و ده الموضوع زي ما كتبته في المنتديات

-----------------

تم الانتهاء من عمل و تنقيح "دليل البرامج الحرة و المفتوحة" و هو يعتبر الإصدار الثاني حيث أن الإصدار الأول تم إطلاقه من سنتين تقريباً ، تحت اسم "المدخل نحو المصادر المفتوحة" ، و قد تم تغيير الاسم ليكون معبر و أكثر وضوحاً ، و هذه الوثيقة تحتوي على قائمة بأهم البرامج الحرة و المفتوحة المصدر لمستخدمي نظام وندوز ، و تحتوي برامج متنوعة في كل المجالات و تهم كل المستخدمين خصوصاً المستخدميين العاديين .

يقول عماد الدين الأصفهاني : «إني رأيت أنه لا كتب أحد كتاباً في يومه إلا قال في غده لو غـير هذا لكان حسن ، و لو زيد هذا لكان يستحسن ، و لو قدم هذا لكان أفضل ، و لو ترك هذا لكان أجمل ، و هذا من أعظم العبر ، و هو دليل على استيلاء النقص على جملة البشر ...» .
و جاء هذا الإصدار الجديد بأسلوب أفضل ، منسق بشكل اجمل ، برامج أكثر و عدد صفحات أقل ، و بالعديد من التحديثات شكلاً و مضموناً ، إضافةً و حذفاً و تعديلاً ، مع مراعاة العديد من الأشياء الصغيرة هنا و هناك و التي تحدث فارق فعلاً .


و الهدف من هذه الوثيقة كما في الإصدار الأول يتلخص في ثلاثة نقاط :
– التعريف بالبرمجيات الحرة و المصادر المفتوحة و دعمها .
– الحث على عدم استخدام البرامج المقرصنة .
– التعود على البرمجيات متعددة المنصات .

ففي بداية الوثيقة مقدمة صغيرة و مختصر للتعريف بالبرمجيات الحرة و المفتوحة و تحيل لعدد من المواضيع المفيدة في التعرف على حركة البرمجيات الحرة و المفتوحة .
و أيضاً تحث على عدم استخدام البرامج المقرصنة (أي التي لم يتم دفع ثمنها و تعمل بالكراك و السريال) حيث أن كل البرامج التي تم ذكرها هي برامج مجانية و تحتوي الوثيقة على ما يقارب الـ ٢٠٠ برنامج مع العديد من الروابط المفيدة .
و أخيراً التعود على استخدام البرامج المتعددة المنصات التي تعمل على اكثر من نظام تشغيل و بالتالي لا تكون مرتبط بنظام وندوز و يمكنك الانتقال لأنظمة أخرى مثل جنو/لينوكس بسهولة .









# رخصة المحتوى :
CC : BY-SA 3.0
لك مطلق الحرية في : نشر ، نقل و بناء نسخة مشتقة من الموضوع ، بشرط الإشارة إلى الكاتب الأصلي ، و نشره تحت نفس الرخصة .



# التحميل :

[ دليل البرامج الحرة و المفتوحة ]

- - - - - - - - - - -

أتمنى من كل شخص يجد هذه الوثيقة مفيدة أن يقوم بنشرها على الإنترنت و بين أصدقائه و معارفه لتنتشر البرمجيات الحرة و المفتوحة اكثر .

و ده شعار بحجم صغير و متوسط مناسب للمدونات و المواقع او حتى المنتديات : )




http://i524.photobucket.com/albums/cc322/Skeleton_Eel/ebook/logos/FOSS_Guide_Ar_v21_logo_framed.png



شعار دليل البرامج الحرة و المفتوحة بحجم صغير


شعار دليل البرامج الحرة و المفتوحة بحجم متوسط


أخيراً إذا كان لديك أي تعليق أو اقتراح لا تتردد أبداً في مراسلتي : )


المجلة التقنية - مدونة تهتم بآخر الاخبار التقنية .

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

بانر المجلة التقنية

من فترة قريبة افتتح الاخ djug مدونة بتهتم بآخرالاخبار التقنية و كمان البرمجيات الحرة و المفتوحة ليها نصيب من الاخبار و المتابعة ^_^

كمحتوى ، المحتوى جميل جداً ، ملاحظتي الوحيدة حالياً اسم المدونة "المجلة العلمية" شائع جداً و اعتقد انه مش واضح تماماً ، ان شاء الله هلكم الاخ djug على النقطة دي : )
و ان شاء الله تستمر على نفس المستوى الجميل ده ، و نشوف تقدم اكتر كمان : )

www.IT-Scoop.com

الخميس، 12 نوفمبر، 2009

إنها التقلبات الجوية ليس إلا : )


في يوم من الأيام تستيقظ من النوم ، تجد نفسك في حالة غريبة و لا تدري ما السبب ، شعور غريب إحساس مختلف ، خليط من الأحاسيس و المشاعر ، كأنك واقع في الحب !
في الحقيقية قد لا أكون جربت فعلاً الحب بالمعنى المتعارف عليه حالياً ، و لكنه إحساس لا يشبه أي إحساس قد تكون شعرت به من قبل ، هو شعور غريب حقاً و لا تعرف ما هو !

تميل نحو شخص ما ، قد يكون شخص افتراضي و لم تراه على ارض الواقع قط و غالباً لن تراه ، و لكن تحب أن ترى ردوده و تتبع مشاركاته ، لكن ... يا ترى هل هو مهتم أيضاً ؟ هل استطيع التلميح له ؟ هل سيتقبلني ؟ و هل سيبادلني نفس المشاعر ؟

بل هل هو حب فعلاً ؟ أم أنه فقط اشتياق لهذا النوع من الحب ؟ قد اكون جربت أنواع أخرى من الحب ، حب الأهل ، حب الصديق ، حب العمل و الاخلاص فيه و حب الوطن ، لكن الشعور الحالي غريب فعلاً و قد يكون مجرد اشتياق لتجربة نوع جديد من الحب .

لكن ،،، على الشخص توظيف مشاعره في الاطار المناسب ، قد يكون الوضع الحالي صعب على كثير من الاشخاص ، نظرة المجتمع الشرقي لعلاقات الرجل ، دائماً ما نجد شكوى أن المجتمعات الشرقية تنظر للعلاقات العاطفية للشاب نظرة أقل شدة من علاقات الفتاة قبل الزواج ، لكن هل يجعل هذا الموضوع أسهل على الشباب الذين يريدون الابتعاد عن مثل هذه العلاقات و إعمال مشاعرهم في الإطار السليم ؟ ، للأسف نحن في النهاية بشر لدينا عواطف و مشاعر ، نتأثر بما حولنا و بما نراه و نسمعه ! تذهب للكلية تجد ثنائيات في كل مكان ، ترجع لمنطقتك تجد اصدقائك و معارفك يتكلمون عن علاقاتهم ، تجلس امام الكمبيوتر ترى نفس الوضع !


مشاعر مختلطة و أسئلة كثيرة ، لكن في النهاية يجب أن تكون النفس نقية لتحظى بالنقي ، و يظل الطيبيون للطيبات ، فترة و ستمضي لحالها كغيرها ، و في يوم من الايام ستصل للاستقرار عندما تجد السكن و المودة و الرحمة ، و يبدوا أنها التقلبات الجوية ليس إلا : )



-------------------

تدوينة بقالها اكتر من أسبوعين محفوظة كمسودة ،،،، أنا مش ناثر ولا ليا في الكتابة ولا حتى اعتقد اني رومانسي (معرفش بجد هل بتتكتب بالألف ولا بدونها !) و بصنف نفس على إني شخص عملي لدرجة الغباء ! ، لكنها كانت مجرد خاطرة و كنت محتاج للكتابة فعلاً : )
و ليه بعتقد ان الحاجات الغريبة دي سببها التغييرات الجوية ؟ ، عشان في نفس التوقيت ده تقريبا من السنة اللي فاتت ، كنت كتبت تدوينة زي كدا ، و كان فيها مشاعر مختلطة كتير ، بالاضافة لاني من يومين قريت تدوينة جميلة بتتكلم عن نفس الموضوع : اكتئاب الغيوم ( بس الواضح اني مش بكتئب D: ، انما بيكون تغيير من نوع مختلف)

الثلاثاء، 10 نوفمبر، 2009

يخرب بيت الكورة :@

يخرب بيت القرف بتاع الكورة ده !
كمية كراهية و قرف و تعصب منتشرة اليومين دول تخلي الواحد يتشل !

انا مش عارف ليه كل ده اساسا !! كل ده على ماتش ! ولا حتى كل ده عشان الكورة !!


اساسا معروف ان كتير من متابعي و مشجعي و حتى مسئولي الكورة متعصبين مش بس في مصر ولا في الجزائر دا في العالم كله !

انا فعلا بشكر والدي من كل قلبي انه مكنش بيتابع القرف ده اللي اسمه متابعة و تشجيع الماتشات

مش فاهم يعني ، لو شوية مصريين كدا انضربوا في دماغهم و طلعوا على الفضائيات مش الجرايد المحلية حتى ، و قعدوا يشتموا في اي دولة ، هل هنلاقي الدولة دي تاني يوم باعته قوات عسكرية عشان تضرب مصر ؟ و تبقى مصر دي العدو الاول ليهم ؟
نفس الوضع ، مش معقول عشان مجموعة من الجزائريين عاملين مواضيع عن مصر و مهما كان سوء الحاجات اللي عملوها دي خلاص بقى يبقى نكره الجزائر و الجزائريين !! (و اللي عمله بعض الجزائريين مش كويس يعني ، دا منيل بستين نيله) بس اللي عمل كدا كام شخص يعني ؟ ميه ؟ الف ؟ مليون ؟ اتنين او حتى تلاته مليون ؟ الجزائر حوالي 35 مليون !! مش معقول هكره كل الشعب عشان مجموعة مجانين ! المحترم محترم و المتعصب متعصب !!



حاجة تقرف بجد !
عشان نشوف الوكسة الحقيقية يا ريت تقروا الموضوع ده من على مدونة موسوعة المعرفة
الحرب المصرية الجزائرية

مشجعين و صحافة تعبانين !!



اخيراً ، بقول لكل جزائري محترم ، انا فعلاً بقدرك بغض النظر اي حاجة تانية (و بغض النظر اذا كنت هتعرف تقرا لهجتي العامية الركيكة دي ولا ﻷ D:)

:: أُخَيَّ في الجزائر تحيتي إليك ، و هلت البشائر بنور مقلتيك ::