الاثنين، 14 ديسمبر، 2009

التحضير للمذاكرة .


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اخيرا جدول الامتحانات نزل بتأخير كبير عن ميعاد نزوله في كل سنة ، و بداية الامتحانات هتكون ان شاء الله يوم 16\1\2010 ! (في الحقيقية ناس كتير كانت متوقعة التاريخ ده عشان احنا بنبدأ مع كلية التجارة ، و امتحانات تجارة هتبدأ يوم 15 تقريبا)
طبعا انا بدأت المذاكرة من فترة لكن دي تدوينة في السريع كدا : )


كل فترة قبل الامتحانات لازم يكون في تحضيرات لتكثيف المذاكرة
من اهم التحضيرات الاساسية للامتحانات تلات حاجات :

١. الكمبيوتر يتشال عشان اقدر اذاكر و اركز بشكل افضل .
٢. احلق شعري ! ده برده متعلق بالتركيز .
٣. اعمل جولة تسوق عند العطار ههههههه .


الكمبيوتر لازم يتشال عشان احظى بشوية صفاء ذهني و تركيز اكبر في المذاكرة ، الكمبيوتر كدا متشال بقاله اسبوعين و شوية ، لكن التدوينة دي من على جهازي في البيت لاني بظبط شوية حاجات في النت ، التلفون كان مقطوع اكتر من تلات اسابيع و بالرغم من التبيلغ عن المشكلة اكتر من مرة ، السنترال مبعتش فني غير لما كتبت شكوى لمدير السنترال !! (مع ان العطل كان عبيط جدا و مش محتاج كل التأخير ده ، مجرد الفني يجي يظبط الخط من الكابينة الرئيسية مش اكتر !)

لازم احلق شعري عشان اعرف اذاكر ، مش عارف ليه لازم احلق لكن بحس براحة نفسية ، يبقى ليه ﻷ
و بما اني في الفترة دي بستهلك كمية كبيرة من المشروبات و لاني مش من مدمني الشاي و عشان مخلصش التوابل اللي في البيت كلها فلازم اعدي على العطاراشتري حاجات زي قرفة ، قرنفل ، ينسون ، شمر ، كركديه ، نعناع ، الخ الخ الخ

بحاول استغل الفترة دي في عمل حاجات تانية لاني بالتأكيد مش هقعد اذاكر ٢٤ ساعة في اليوم ! - ده فضلا عن اني لو قعد اذاكر بس هتخنق من المذاكرة ! -

بحاول احفظ قرآن ، او في الحقيقة براجع على الحاجات اللي كنت حافظها ، للاسف بقالي فترة كبيرة جدا مش بحاول احفظ حاجة !

و من ناحية تانية ، بحاول اعمل بنصيحة الاستاذ طه الوكيل مدرس الخط اللي قدم دورة تنمية مهارات الخط العربي في جامعة القاهرة ، و نصيحة الاستاذ طه هي عمل تدريب على الخط لمدة خمس دقايق يوم بعد يوم (تلات مرات في الاسبوع يعني) ، و فعلا نصيحة ممتازة جدا جزاه الله خير عنها ، لان خير الاعمال ادومها و ان قل ، مجرد خمس او عشر دقايق كل يومين اكتب تدريب خط ، هتلاقي نفسك مع الوقت بتتقن الخط و بتكون اسرع في الكتابة : )

بجد الدورة دي استفدت منها كتير جدا و عرفتني على مجال الخط العربي الرائع ، انا الحمد لله خطي كويس لكن لما عرفت قواعد كتابة الحروف خطي انتقل لمستوى تاني خالص ، و كمان عرفت بعض الاخطاء زي خطأ شائع جدا (و انا شخصيا كان مضحوك عليا لمدة ١٥ سنة ) كانوا ديما في المدرسة بيقولولنا ان الكاف اللي في الاخر عليها همزة ! الواقع ان اللى على الكاف المفردة او في نهاية الكلمة => "ك" ده مش همزة ! شارة الكاف دي مش همزة فعلا ! افتح اي مصحف و قارن بين شارة الكاف و الهمزة ، دي شيء و دي شيء تاني خالص !
و برده حاجة كمان ، في التنوين بالفتح ، الفتحتين مش بتكون على حرف الالف الزائد انما بتكون على الحرف الاخير الحقيقي زيه زي التنوين بالضم و التنوين بالكسر ! برده افتح المصحف و شوف

و من يومين عديت على مدرسة تحسين الخطوط العربية بالجيزة و مقرها مدرسة السعيدية الثانوية اخدت من هناك شوية معلومات و بيانات عن المدرسة و الدارسة فيها و المعارض اللي بتتعمل كل آخر سنة دراسية و الاساتذة هناك ناس محترمة جدا ما شاء الله ، و ربنا يسهل بعد الامتحانات كدا هيكون جاهز تقرير مدعم بالصور و الفيديوهات عن مدرسة تحسين الخطوط لاني اعتقد ان خسارة جدا مدرسة عريقة زي دي مش واخدها حقها بالمستوى الكافي اعلاميا و خصوصا على الانترنت !


--------

يا رب سنة رابعة تخلص على خير ، و ربنا ييسر للجميع في الامتحانات ، دعواتكم : )

الخميس، 3 ديسمبر، 2009

حملة خطايا وندوز 7 .



السلام عليكم و رحمة الله و بركاته




من فترة قريبة تم ترجمة موقع خطايا وندوز سبعة للعربية ، او زي ما بحب اسمي الحملة خطايا وندوز سبعة السبعة
الحملة برعاية مؤسسة البرمجيات الحرة (Free Software Foundation)
ـ
Windows7Sins.org

الخطايا السبعة زي ما في موقع الحملة :

١. تسميم التعليم .
٢. خرق الخصوصية .
٣. التصرف باحتكارية .
٤. الحبس .
٥. استغلال المعايير .
٦. فرض إدارة القيود الرقمية (DRM) .
٧. تهديد أمن المستخدم .

لو عاوز تعرف اكتر عن كل نقطة ادخل موقع الحملة هتلاقي تفصيل عن كل نقطة ، و في الموقع من فوق هتلاقي حاجة زي تلميحات كدا ، اضغط عليها و هتلاقي معلومات مفيدة عن كل مشكلة .


اضغط على الصورة للتكبير

Windows7Sins.org

و ممكن تضيف شعار الحملة لمدونتك زي كدا



أضف ودجة خطايا ويندوز 7 إلى موقعك!


-------

كنت كتبت موضوع عن خطايا وندوز سبعة و علقت عليه و اشرت لبعض النقاط و الامثلة الواقعية لتسميم التعليم و استغلال المعايير و ادارة القيود الرقمية DRM

حملة خطايا ويندوز 7 - منتدى طلاب جامعة القاهرة .
حملة خطايا ويندوز 7 - منتدى طلاب جامعة عين شمس .


و للمرة الـ ١٢٠ ! للناس اللي حافظة مش فاهمة و محبي الفزلكة ، دي في الاساس حملة اخلاقية بتنتقد افعال معينة و مش غرضها الاساسي الكلام عن اي حاجة تقنية !! و غرضها توعية المستخدمين بأضرار البرمجيات المقيدة و الاحتكارية و على رأسها شركة ميكروسوفت و برامجها .

زيها زي المنظمات و الجمعيات البيئية ، لما يكون في جمعية نشاطها هو الحفاظ على البيئة و توعية الناس بمخاطر التلوث و اللي بيكون سببه المصانع و الشركات الكبيرة ، و لما جمعيات البيئة بتنتقد المصانع دي مش بتنتقدها في حد ذاتها انما بتنتقد التلوث اللي بتعمله و بيأثر على البيئة ، و مش منطقي نقول اصل الشركات دي بتشغل ناس كتير و الناس دي فاتحين بيوت و الكلام ده ! لان ببساطة اذا البيئة بتاعتنا اتدمرت (مثلا بسبب ارتفاع درجة حرارة الارض او تخريب طبقة الاوزون) البشر كلهم هيكونوا معرضين للاخطار !!
و السيء في الموضوع ان الشركات دي ممكن تقلل من التلوث بتاعها اذا اتبعت الطرقة الصحيحة في التخلص من مخلفاتها لكن ده هيكلفها شوية فلوس و عشان كدا مش بتعمله !! يعني الجمعيات دي مش بتقول اتوقفوا عن الصناعة انما بتقول انتجوا و لكن بأقل خسائر ، مش حاجة مستحيلة يعني !


و زيها زي مؤسسة مختصة بالصحة ، و وجهت انتقادات لمنتج معين و قالت ده فيه عيوب كذا و كذا و ممكن يجيب امراض كذا و كذا ، المؤسسة ملهاش اي مصلحة خاصة في شراء او بيع المنتج ، يهمها حاجة واحدة بسيطة صحة المستهلكين !

برده مؤسسة البرمجيات الحرة يهمها حاجة واحدة بس و هي حرية المستخدمين على المستوى الرقمي !


ربنا يبعد عننا الناس اللي حافظة مش فاهمة و محبي الفزلكة و الدمغة المقفلة

الأربعاء، 2 ديسمبر، 2009

مقابلة لينوكساوية سريعة .

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

من وقت للتاني بحاول اكسر حدود العالم الافتراضي اللي عايشين فيه و اللي اتعرفت من خلاله على عدد كبير من الناس ، و عشان كدا بحاول اقابل بعض الناس اللي اتعرفت عليها من النت اذا جت فرصة مناسبة .

تالت يوم العيد ، قابلت كريم و عبد الرحمن ، عملنا اتجمعنا ناحية الجامعة كدا ، و طبعاً كانت قعدة لطيفة جداً ^_^

كريم كنت قابلته قبل كدا ، من الناس اللطيفة اللي اتعرفت عليه ^_^
عبد الرحمن كانت اول مرة اشوفه ، و هو برده ما شاء الله عليه ، من الناس اللي الوحد يفرح بمعرفتهم ^_^

و الاتنين ليهم اهتمام ب روبي (دي لغة برمجية مش حاجة تانية ! ) و هي لغة ممتازة جدا و سهلة و منافس قوي لبايثون (انا بقى بتاع بايثون )

اتكلمنا في حاجات كتير ، طبعا منها لينوكس و البرمجيات الحرة و شوية حاجات عن البرمجة و حاجات تانية كتير .

كان لقاء لذيذ جدا ، و ان شاء الله يتكرر تاني ^_^