الأربعاء، 21 يوليو، 2010

ملخص ....


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

بقالي فترة مكتبتش حاجة!

- بعمل حاجات كتير الفترة دي، منها الإصدار التاني من كتاب أوبنتو "الدليل العملي"، تقريبا الغلاف بقى جاهز، و طبعا التخطيط كان خلصان من فترة، و الحمد لله خلصت جزء كويس منه، بس أعتقد اني محتاج أسرع شوية.


- كذا كلية نتيجتها طلعت، اللي نجح و اللي اخد لقب "خريج"، و تقريبا إحنا كالعادة هنكون آخر ناس و النتيجة مش قبل اسبوعين تلاته!!




- برده الفترة اللي فاتت جربت توزيعة slitaz جنو\لينُكس، واحدة من أصغر توزيعات لينُكس، حجمها ٣٠ ميجا بس! و بتبدأ بـ ٥٠ ميجا في الرامات، يعني لو عندك رامات ١٢٨ هتشتغل معاك زي الفل! سليتاز مش مجرد توزيعة فاضية، في الحقيقة هي توزيعة كاملة و بيكون معاها برامج كمان! بالإضافة للوحة تحكم و مدير حزم بيسهل تثبيت البرامج بشكل كبير. و كمان مدعومة في برنامج UNetbootin، يعني ممكن تركيبها على فلاشة بكل سهولة.



- اعتقد إني شخص صبور، لكن لما بلاقي نفسي بعمل حاجة لفترة طويلة بحاول من وقت للتاني أغير الحاجة اللي بعملها و اعمل حاجة تانية، و نظرا لاني بقالي فترة مركز على إنهاء الكتاب، قولت اتوقف شوية و اعمل حاجة غير، فكنت بسلي نفسي شوية في تجربة و تعديل سمات بلوجر، و عملت مدونة للتجارب.

جربت كذا سمة، و تذكرت السمة اللي عملها أحمد عبد المنعم اللي كان معروف باسم "كتوم"  صاحب مدونة المصنع، و هي مدونة جميلة جدا متخصصة في تطوير مواقع الويب. من المدونات الجميلة جدا فعلا، مع اني يا دوب عندي خلفية بسيطة في html و css لكن بستمتع جدا كل ما ازورها، و بكون مش عاوز اقفل الصفحة، بحس ان الأخ أحمد عبد المنعم بيكتب المواضيع من قلبه!

المهم، بعد شوية تعديلات على السمة عشان تكون مبسطة أكتر، بحس ان كل الحاجات الإضافية دي عبارة عن تشويش ملهوش لازمة! و مع ان كتير شايفين ان سمة مدونتي في شكلها الحالي بسيطة أكتر من الازم، لكن أعتقد إنها محتاجة تكون ابسط و منسقة بشكل أفضل! عموما ده الشكل الحالي للتصميم، طبعا مش النهائي و هتلاقيوا حاجات غريبة بتحصل فيه، بس غالبا هيكون محافظ على الشكل العام البسيط ده!

http://img541.imageshack.us/img541/8413/testsp.png




امممم، ايه تاني؟ ... آه افتكرت





-  من كام يوم حضرت فرح أخت صديقي الصدوق باسم، أو زي ما بقول عليه في مصر "الأنتيم"!، مع اني بحاول ابقدر المستطاع تجنب أي فرح عشان استريح من الوش و وجع الدماغ، لكن بأي حال من الأحوال مكنش ينفع محضرش الفرح ده، لان زي ما بقول باسم ده أخويا من أب و أم تانين D: احنا مع بعض في كل حاجة تقريبا من ابتدائي : )


في الحقيقية الفرح ده خلاني أبص للموضوع بشكل تاني، أعتقد إن الأفراح دي فعلا من الحاجات المؤثرة جدا، خصوصا فيما يتعلق بأب و أم العريس و العروسة، يعني مثلا من اللحظات المؤثرة جدا لما كانوا بيحيوا والد و والدة العريس، فوالدة العريس أخدته بالحضن، أنا شوية و كنت هعيط من كتر ملامح السعادة اللي ظاهرة على والدة العريس D:


ربنا يكرمهم و يوفقهم في حياتهم، و يكونوا أسرة سعيدة : )

و عقبال باسم D:

هناك تعليق واحد:

  1. استاذ احمد انا دوخت كتير عشان اراسلك وموصلنيش منك اي رد خالص للآسف
    انا محتاج قالب مدونتك او قالب موقع كتاب اوبونتو ببساطة ضروري الله يكرمك.

    ردحذف