الخميس، 12 أغسطس، 2010

رمضان كريم : )

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

http://img838.imageshack.us/img838/9845/e80a1b108f.jpg


- كل سنة وانتوا طيبين بمناسبة شهر رمضان، و يا رب كل الناس تقدر تستفاد من الشهر ده على أكمل وجه : )
ناوي إن شاء الله اطبق نظام جديد الشهر ده (أو على الأقل هحاول!)، و هو الجلوس على الكمبيوتر يوم و يوم! يعني يوم اقعد على الكمبيوتر عادي و يوم ملمسش فيه الكمبيوتر! اعتقد ده هيوفر لي وقت كويس.


- حتى اللحظة نتيجة الكلية لسه مظهرتش! شكل الكلية هتنزلها على ليلة القدر ولا حاجة D:
و بالشكل ده تقديم أوراق الجيش هيكون على شهر عشرة بخلاف اغلب الكليات اللي المفروض ان طلابها قدموا اوراقهم فعلا لان نتيجتهم ظهرت من زمان!


- اعتقد اني هبدأ استخدم بشكل أكبر خاصية التدوين المصغر المدمجة في قالب المدونة، عشان منقطعش تماما عن المدونة، أو للمواضيع الصغيرة اللي مش محتاجة تدوينة كاملة. و هتكون التدوينات دي بلون مميز و تحت تصنيف "تدوينات مصغرة".


- امبارح (الأربعاء) كان أول يوم من رمضان و رائع كالعادة، كانوا في البيت عندنا معزومين عند قرايبنا، بس أنا و أخويا ملحقناهمش! و لقينا أخويا تاني مش رايح برضه، و بالتالي و قررنا نفطر مع نفسنا في البيت ^_^

بما إني من كبار مشجعي فن الطعام و الاعتماد على النفس في كل حاجة، فعمل الأكل مش مشكلة بالنسبة ليا، الحمد لله بعرف أعمل انواع كتير من الأكل و بتطلع حلوة كمان. بس المشكلة ناكل إيه D:
بعد المداولات و المناقشات قررنا ناكل شومن! الشومن (chow mein) و هي أكلة صينية و موجودة في دول جنوب شرق آسيا التانية زي اليابان و كوريا مع اختلاف المسميات. الشومن ببساطة عبارة عن نودلز مع خضار مقلية و دجاج أو جمبري. بعد البحث و التعرف على طرق تحضير الوصفة من الإنترنت نروح للخطو التانية.

المكونات، النودلز ببساطة استخدمنا إندومي (و يا ريت محدش يجيب سيرة الحوار الفكسان بتاع الاندومي يسبب الموت و مش عارف إيه اللي انتشر فجأة في المنتديات! أيوة الإندومي زيه زي كتير من المنتجات اللي بناكلها كل يوم فيها مواد صناعية، بداية من الشبسي لحد مرقة الدجاج المكعبات! حاجة معروفة من قرن يعني، و انا شخصيا عارفها من ابتدائي! و على العموم لو انت شخص اورجانك أوي كدا ممكن متستعملش التوابل اللي معاها! انا مش بقول منهتمش بصحتنا بس فعلا بتشل من الحاجات اللي بتنتشر مرة واحدة كدا و كأنها اكتشاف علمي عظيم!) افضل طعم مناسب للأكله دي اعتقد إنه "الشعرية المقلية (اللي الكيس بتاعه أبيض). بعد كدا نشوف الخضار، أي خضار ذات قوام مش مائي تنفع تستخدم، يعني بسلة، فاصوليا خضرا، جزر، كوسة، بروكلي، فلفل رومي أو حتى ماشروم و طبعا البصل مكون أساسي. طيب نيجي لموضوع البروتين، اللحوم يعني D:

بعد بحث سريع على الإنترنت، لقيت موقع مفيد جدا بيجيب العروض الدورية للسوبر ماركتس الكبيرة زي كارفور و أبو زكرى و المحمل و غيرهم، الموقع هو "عروض دوت نت"، و احنا بيتنا قريب منه فرع أبو زكري، مترو، و المحمل، يعني براحتنا بقى، بس مش براحتنا أوي عشان أصلا الموضوع ده مكنش معمول حسابه لاننا المفروض كنا هنفطر عند قرايبنا، يعني يا رب الفلوس تكفي D: في النهاية استقرينا على الدجاج (المجمد طبعا D:)

طبعا كان الوقت متأخر نوعا ما، و الخضار اللي في السوق باقي التنقيه، يعني حالتها مش أوي، لإن اللي اشترى اشترى من بدري! المهم انتهى الحال بالغاء فكرة شراء الخضار بتاعت الشومن! و الاكتفاء بخضار السلطة زي الطماطم و الخيار ... إلخ.

كدا الوصفة بقت مش مظبوطة أوي بس تمشي برده. مسكت الدجاجة المسكينة و فصلت اللحم عن العضم لحد ما بقت هيكل عظمي D: (و طبعا الهيكل العظمي ده مش بيترمي! إنما بيتعمل منه مرقة)، قطعت اللحم لشرائح و تبلته بالبهارات الأساسية (ملح، فلفل اسمر، شطة، كمون) و كمان واحدة من التوابل اللي موجودة مع الإندومي، و اتنين من صوص الصويا اللي معاها برده، و خل، مع بعض النغزات بالشوكة عشان اللحم يتشرب التتبيلة بشكل كويس و سبتها مدة ٢٠ دقيقة تقريبا تتشرب التتبيلة. (في الوقت ده كنت بعمل شوية حاجات تانية زي التمر بالحليب و الكركديه) بعد كدا سويتها عادي خالص بالسفع على الزيت. و أخيرا عملت النودلز، بس لازم تكون المية فيها قليلة قدر المستطاع (يعني مش بالطريقة التانية اللي بتكون فيها شوربة كتير). و في النهاية تخلطهم على بعض او تحطهم جنب بعض، براحتك، و بالهنا و الشفا ^_^


المفروض كان في خضار نص مقلية بس الأكلة ملهاش نصيب تكمل، و زي ما انتوا شايفين تعتبر أكله سريعة و مفهاش أي مهارات خاصة D: بس المهم ان طعمها كان حلو و عجبت اخواتي ^_^
و طبعا الأخين اللي كانوا معايا كانوا بيشاركوا في التحضير بطريقة أو أخرى، ما هما مش بشوات يعني أنا اعمل الأكل و هما ياكلوا على الجاهز هههههههههههه. و مكانش فاضل غير أعواد الأكل الآسياوية D: صحيح محدش يعرف بتتباع فين في مصر؟

و لنا لقاء آخر إن شاء الله بخصوص فن الطعام، ممن يكون عن البرجر النباتي مثلا D: و كل سنة و انتوا طيبين مرة تانية ^_^


هناك تعليقان (2):

  1. كل عام وحضرتك طيب مستر أحمد ^_^

    والحمد لله انه الفطار يومها عدى على خير
    فعلا لازم الحاجات تتجاب قبلها بفترة منعًا للمفاجئات اللي من النوع ده :D :D
    وعلى فكرة الدواجن واللحوم الطازة بتبقى أحلى
    المرة الجاية حضرتك جربها وهتعجبك بإذن الله :D

    رمضان مُبارك وكل عام وحضرتك بخير :)

    ردحذف
  2. و حضرتك طيبة ^_^

    الفطار مش عدى على خير و بس، دي الأكلة عجبتهم و عاوزينها تاني بالوصفة الكاملة ... يعني أنا اتدبست كدا D:

    طازة؟ احنا تقريبا فطرنا بعد المغرب D:
    يعني كويس إننا لحقنا نعمل الأكل اصلا D:

    ردحذف