الثلاثاء، 27 يوليو، 2010

حاول تستمتع بحياتك : )


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بما إن السمة الجديدة شبه جاهزة، فبقالي فترة متحمس و عاوز انقل للمدونة بعض الحاجات اللي كتبتها قبل كدا، او بعض الأشياء اللي بعملها او بقراها.
 

ساعات الواحد بيفضل يقول "بكرة هيكون أحسن"، و يفضل مستنى بكرة، بعد كدا يكتشف إن بكرة مش أحسن أوي من دلوقتي، أو حتى مش أحسن خالص! و يفضل حابس نفسه في دايرة مغلقة، و يجي عليه وقت يكون قضى جزء كبير من عمره و هو لسه مستني بكره عشان يمكن يكون أفضل! الأفضل إن الواحد يستمتع بحياته زي ما هي، و يستمتع بكل فترة فيها، أيوه شيء غبي إنك تبقى عارف بوجود مشكلة  و كمان عارف حلها، بس عارف إنها مش هتتحل غير بانتهاء فترة معينة! فالأفضل إنك تتعامل مع الوضع الحالي بكل ما فيه. إستمتع وقت الفرح، و حاول متزلعش وقت الحزن، لإن كل شيء و ليه نهاية : )


مع إني مش بحب كلمة "خاطرة" بس مش لاقي ليها اسم تاني بصراحة! عموما اهه الخاطرة اللي جت في دماغي من حوالي تلات اسابيع، و كتبت عنها بدون تحضير، حبيت افكر نفسي بيها و أفكر اللي حواليا كمان : )


-------


حاول تستمتع بحياتك و بكل فترة فيها مهما كانت المشاكل اللي فيها، مفيش حياة وردية على طول و مفيش حياة سودة على طول، كل الناس عندهم مشاكل بس في بيقدر يستمتع، وجود مشاكل مش معناه انك متستمتعش بحياتك، استمتاعك بحياتك مش معناه ان مفيش مشاكل، الموضوع بسيط بس المهم انك تفهم الموضوع ده فالوقت المناسب مش بعد ما يضيع جزء كبير من عمرك.

حاول تستمتع بكل فترة و مرحلة في حياتك و متفضلش مستني المرحلة اللي بعديها و تقول اكيد المرحلة اللي جاية هتكون افضل، و لما تيجي المرحلة دي تلاقي نفسك برده حاطط أمل على المرحلة اللي بعديها، و تيجي بعد فترة تلاقي نفسك قضيت اغلب عمرك و لسه مش مستمتع و مش حاسس انك سعيد،،، و افتكر ان السعادة طريق بيتمشي فيه مش هدف بتوصله.

كل الناس عندها مشاكل في حياتها، حاول تحل مشاكلك بذكاء، الشيء القوي الصلب لو اتعرض لضغط قوي هيتكسر، و الشيء الطري و ملهوش هيكل لو اتعرض لضغط هيتشكل بحسب الضغط ده و هيفضل على طول كدا، حاول يبقى عندك نوع من المرونة مع المشاكل، متكنش صلب اوي فتتكسر و مكنش طري اوي فتتغير تماما، ببساطة خليك مرن!

مش كل المشاكل لازم تتحل! في مشاكل خاصة بمرحلة معينة في حياتك و بمجرد انتقالك للمرحلة اللي بعدها المشكلة هتروح لوحدها، في مشاكل بتكون محتاجة وقت مش اكتر، حل المشكلة بسرعة ممكن يكون تأثيره أسوأ من المشكلة نفسها، كل مشكلة ليها حل، بس لازم تدور على الحل المظبوط، الحل ممكن يكون ببساطة انه تسيبها من غير حل، لانها هتتحل لوحدها، سواء عشان نوع المشكلة كدا او انها مشكلة مؤقته مرتبطة بفترة معينة مش اكتر.



اللي عاوز قوله باختصار، مفيش حد معندهوش مشاكل، حاول تستمتع بكل فترة من حياتك و اياك تفضل منتظر المرحلة الجاية و تقول اكيد هتبقى احسن و هكون سعيد فيها، و إذا ملقتش اللي يسعدك حاول تسعد نفسك.


بس كدا.

الأربعاء، 21 يوليو، 2010

ملخص ....


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

بقالي فترة مكتبتش حاجة!

- بعمل حاجات كتير الفترة دي، منها الإصدار التاني من كتاب أوبنتو "الدليل العملي"، تقريبا الغلاف بقى جاهز، و طبعا التخطيط كان خلصان من فترة، و الحمد لله خلصت جزء كويس منه، بس أعتقد اني محتاج أسرع شوية.


- كذا كلية نتيجتها طلعت، اللي نجح و اللي اخد لقب "خريج"، و تقريبا إحنا كالعادة هنكون آخر ناس و النتيجة مش قبل اسبوعين تلاته!!




- برده الفترة اللي فاتت جربت توزيعة slitaz جنو\لينُكس، واحدة من أصغر توزيعات لينُكس، حجمها ٣٠ ميجا بس! و بتبدأ بـ ٥٠ ميجا في الرامات، يعني لو عندك رامات ١٢٨ هتشتغل معاك زي الفل! سليتاز مش مجرد توزيعة فاضية، في الحقيقة هي توزيعة كاملة و بيكون معاها برامج كمان! بالإضافة للوحة تحكم و مدير حزم بيسهل تثبيت البرامج بشكل كبير. و كمان مدعومة في برنامج UNetbootin، يعني ممكن تركيبها على فلاشة بكل سهولة.



- اعتقد إني شخص صبور، لكن لما بلاقي نفسي بعمل حاجة لفترة طويلة بحاول من وقت للتاني أغير الحاجة اللي بعملها و اعمل حاجة تانية، و نظرا لاني بقالي فترة مركز على إنهاء الكتاب، قولت اتوقف شوية و اعمل حاجة غير، فكنت بسلي نفسي شوية في تجربة و تعديل سمات بلوجر، و عملت مدونة للتجارب.

جربت كذا سمة، و تذكرت السمة اللي عملها أحمد عبد المنعم اللي كان معروف باسم "كتوم"  صاحب مدونة المصنع، و هي مدونة جميلة جدا متخصصة في تطوير مواقع الويب. من المدونات الجميلة جدا فعلا، مع اني يا دوب عندي خلفية بسيطة في html و css لكن بستمتع جدا كل ما ازورها، و بكون مش عاوز اقفل الصفحة، بحس ان الأخ أحمد عبد المنعم بيكتب المواضيع من قلبه!

المهم، بعد شوية تعديلات على السمة عشان تكون مبسطة أكتر، بحس ان كل الحاجات الإضافية دي عبارة عن تشويش ملهوش لازمة! و مع ان كتير شايفين ان سمة مدونتي في شكلها الحالي بسيطة أكتر من الازم، لكن أعتقد إنها محتاجة تكون ابسط و منسقة بشكل أفضل! عموما ده الشكل الحالي للتصميم، طبعا مش النهائي و هتلاقيوا حاجات غريبة بتحصل فيه، بس غالبا هيكون محافظ على الشكل العام البسيط ده!

http://img541.imageshack.us/img541/8413/testsp.png




امممم، ايه تاني؟ ... آه افتكرت





-  من كام يوم حضرت فرح أخت صديقي الصدوق باسم، أو زي ما بقول عليه في مصر "الأنتيم"!، مع اني بحاول ابقدر المستطاع تجنب أي فرح عشان استريح من الوش و وجع الدماغ، لكن بأي حال من الأحوال مكنش ينفع محضرش الفرح ده، لان زي ما بقول باسم ده أخويا من أب و أم تانين D: احنا مع بعض في كل حاجة تقريبا من ابتدائي : )


في الحقيقية الفرح ده خلاني أبص للموضوع بشكل تاني، أعتقد إن الأفراح دي فعلا من الحاجات المؤثرة جدا، خصوصا فيما يتعلق بأب و أم العريس و العروسة، يعني مثلا من اللحظات المؤثرة جدا لما كانوا بيحيوا والد و والدة العريس، فوالدة العريس أخدته بالحضن، أنا شوية و كنت هعيط من كتر ملامح السعادة اللي ظاهرة على والدة العريس D:


ربنا يكرمهم و يوفقهم في حياتهم، و يكونوا أسرة سعيدة : )

و عقبال باسم D:

السبت، 10 يوليو، 2010

سطح مكتبي - 8\7\2010.

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أخيرا أول امبارح سطبت اوبنتو ١٠.٠٤، و بعد شوية تظبيطات النظام بقى جاهز للمهام الشاقة D:

http://img689.imageshack.us/img689/3585/ubuntu1004872010.jpg

الخلفية للمبدع وسام شوكت.
حملها من هنا


بحاول ابطل العادة الوندوزية العتيقة بتاعت الأيكونات على سطح المكتب! حاليا بحاول أخلي سطح المكتب فاضي قدر الإمكان بحيث يكون زي مسرح العمليات و بعد ما انتهي من الحاجات اللي بعملها انضفه تاني D:

-----

بحاول اتعامل مع النظام ببساطة أكتر، يعني ليه الأيكونات الأساسية (زي كمبيوتر و نتورك و الهوم) طالما انهم موجودين في القوائم اللي فوق!
كتير من الأحيان بحاول أركز في عمل شيء معين و في النهاية بلاقي نفس بعمل اربع حاجات في نفس الوقت !!! (عشان كدا انا أنصار جنوم شل! لان الواجهة بتزيد التركيز و الانتاجية بشكل واضح)



برده من أول الحاجات اللي بعملها بعد التسطيب بقوم باستبدال مدير الملفات nautilus بـ nautilus elementary و هو عبارن عن نسخة مبسطة من الأول و قابل للتخصيص كمان!

http://img192.imageshack.us/img192/2239/screenshotabouzaidfileb.png

تقد تضيف مخزن البرنامج لنظام عشان تحصل على آخر تحديثات
ppa:am-monkeyd/nautilus-elementary-ppa

-----

و طبعا أول برنامج بسطبه بيكون حبيبي ubuntu tweak، واحد من البرامج العبقرية فعلا! و بيوفر وقت كبير جدا جدا!

http://img85.imageshack.us/img85/7318/screenshotvh.png

-----



برده من الحاجات اللي مش بستغنى عنها لاني بصراحة مش بستحمل ملل مواقع رفع الصور ولا برامج رفع الصور! عشان كان من أول الحاجات اللي بحثت عنها لما بدأت استعمل لينوكس.

و النتيجة كانت سكربت لرفع الصور لموقع ImageShack.us بكل سهولة بمجرد كليك يمين على الصورة!

اللي يحب يجرب السكربت هيلاقيه هنا، مع ملاحظة انه مش للتركيب بشكل مباشر، يعني هتحتاج عمل بعض الخطوات (إن شاء الله في أقرب فرصة هعمل منه نسخة جاهزة للاستخدام بشكل مباشر)
باش سكربت بواجهة رسومية لرفع الصور على موقع ImageShack.us














كفاية كدا دلوقتي D:

الخميس، 1 يوليو، 2010

الامتحانات خلصت، أخيرا!


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أخيرا بعد حوالي شهرين و نص من الانقطاع شبه التام عن الإنترنت (و عن حاجات تانية كتير كمان!)، و أكتر من تلات أسابيع من الامتحانات و شد الأعصاب بشكل بشع، خلصت أخيرا الإمتحانات من يومين!
في البداية بعتذر لأي شخص كتب تعليق في المدونة و مردتش عليه الفترة اللي فاتت، معلش زي ما شايفين، مفيش كمبيوتر و امتحانات و كدا يعني : )


سنة رابعة دي من أولها سنة شنيعة بصراحة! و مواد الفصل الدراسي التاني تنفع تدرس في سنة كاملة! ست مواد كل مادة فيهم ما شاء الله، مادة كتابها مقرب على ١٠٠٠ صفحة، مادة تلات كتب، مادة أربع كتب ... بلاش أكمل أحسن xD

و الامتحانات برده ما شاء الله يعني، منهم تلات امتحانات يخلوا الواحد يشد في شعره
http://img294.imageshack.us/img294/2151/biggrinz.gif

مع اني مستمتع جدا بالدراسة من أول يوم دخلت فيه الكلية، و لحد آخر يوم، لكن الترم ده كان فعلا صعب جدا و الضغط فيه عالي، لكن الحمد لله الواحد بذل مجهود كويس و ربنا ييسر في النتيجة : )

-------

المهم، الامتحانات خلصت و الأجازة جت، و بما ان - المفروض! - ان دي السنة الأخيرة في الكلية، يعني لسه في مواضيع الجيش (الخدمة العسكرية) و شوية حاجات كدا قبل ما الواحد يبدأ المرحلة الجديدة : )

ديما في كل فترة امتحانات لما بشيل الكمبيوتر عشان أركز في المذاكرة، بخصص كشكول بكتب فيه أي فكرة بتيجي في دماغي، و ده ليه فايدتين اساسيتين، الأولى عشان اصفي ذهني من أي حاجة تشتت تركيزي في المذاكرة، و التانية عشان الفكرة متضعش (و في فترة الإمتحانات بيكون في أفكار عبقرية فعلا خسارة تضيع
http://img294.imageshack.us/img294/2151/biggrinz.gif )، لكن الترم بخلاف أي ترم ده كتبت كمية حاجات كتير جدا O_o (اصلا في العادي الافكار و الحاجات اللي كنت بكتبها كانت بتكفي الأجازة و تفيض، نما بكمية الحاجات اللي انا كتبتها دي انا كدا معايا مخزون لمدة سنتين مقدما http://img294.imageshack.us/img294/2151/biggrinz.gif ) ، تقريبا كتر الضغط و التركيز الذهني في المذاكرة بيخلي عقل الواحد يوصل لدرجة عالية من درجات التشابك http://img294.imageshack.us/img294/2151/biggrinz.gif


حاليا بحاول استرخي شوية و اخطط للحاجات اللي إن شاء الله ناوي أعملها في الأجازة، بس الأول اصل الجهاز بتاعي لان فيه مشكلة في الكهربا بتاعت اللوحة الأم (الـ motherboard يعني ولا مؤاخذة)، درجة الحرارة عند المعالج فو الـ ٨٠ درجة! و مكان المشكلة أصلا الناحية المقابلة للمعالج، يعني تخيلوا بقى درجة الحرارة كام في مكان المشكلة!

بفكر غير الجهاز كله و اشتري جهاز جديد، بس اعتقد ان الموضوع ده متوقف على اذا كنت هدخل الجيش ولا ﻷ (شخصيا انا عاوز ادخل! هي سنة، هتعدي بالطول أو بالعرض، و على أي حال هتكون تجربة جديدة اكيد اكيد هستفاد منها حاجة!)


-----

من أول الحاجات اللي ناوي اعملها ان شاء الله، التحضير للاصدار التاني لكتاب "الدليل العملي في استخدام أوبنتو"، استقريت على الغلاف و بدأت التخطيط للشكل و المحتوى العام، ان شاء الله هيكون فيه تغييرات ممتازة سواء من الناحية الشكلية أو الموضوعية : )

-----

من فترة كنت عملت سمة لحمل الإقلاع الرسومي BURG (هتلاقي معلومات أكتر عن البرنامج في الرابط) باسم "العربية و الحرية" و هي عبارة عن سمة مع لمسة عربية، و كنت استعملت خط الكتروني لكتابة الجملة، بس لقيت انها اذا اتكتبت بخط الثلث هتكون أجمل بكتير، لكن للاسف معنديش أي خط ثلث و معرفش واحد مجاني، عشان كدا قولت أكتب الكلمتين من الصفر (يعني بدون الاعتماد على أي خط الكتروني) و اعتمدت في الكتابة - او بالاحرى الرسم! - على بعض المخطوطات القديمة و طبعا باستخدام البرنامج الرائع انكسكيب ^_^

خلفية السمة بعد تعديل الكتابة

فعلا، الخط العربي ده عبقري!

http://img689.imageshack.us/img689/9861/48139429.png

صحيح اي واحد عنده خلفية عن الثلث هيقدر يطلع بعض الأخطاء، لكنها كانت تجربة سريعة عشان اشوف الوضع هيكون عامل ازاي، و مين عارف، ممكن على بداية السنة الجديدة يكون متوافر خط ثلث احترافي و طبعا حر ; )

-------


اممممممم ايه تاني؟ مش فاكر p:


بس في النهاية ممكن اقول تبا لكرة القدم أفيون الشعوب! و تبا للمهاويس اللي سايبين حالهم و اشغالهم و عمالين يتابعوا كاس العالم!

http://img156.imageshack.us/img156/5021/42301462.jpg