الخميس، 30 سبتمبر، 2010

مراجعة لبرنامج FocusWriter.


من يومين، كتبت عن برنامج FocusWriter، في موقع وادي التقنية، ودي نبذة عن البرنامج:

مع انتشار التقنيات والأجهزة الحديثة أصبح هناك الكثير من التشويش الذي يحيط بالشخص أثناء استخدامه الكمبيوتر والأجهزة الحالية. حتى البرمجيات نفسها لم تسلم من ذلك وزادت البهرجة فيها، أصبح مطوري البرامج يتسابقون على إضافة الخصائص لبرامجهم، مما أدى إلى زيادة التشويش في واجهات البرامج (تلك أحد الأسباب التي تجعلني لا أفضل أسلوب العديد من برامج KDE).

لذا دعوني أعرفكم بالبرنامج الجميل FocusWriter، هو محرر نصوص حر مفتوح المصدر، متعدد المنصات (يعمل على جنولينوكس، وندوز، ماك) يهدف لزيادة التركيز على الكتابة، الكتابة فقط ولا شيء آخر. فكرة البرنامج تقوم على إزالة كل تشويش واجهة الاستخدام، والتركيز على النص، مما يزيد كفائة عملية الكتابة ويعزز توارد الأفكار بشكل سلس ومرتب.
ممكن تقرأوا الموضوع كامل من هنا FocusWriter، أنت والنصوص فقط.
استمتعوا : )


الجمعة، 24 سبتمبر، 2010

صور - الإفطار الأول لمجتمع لينوكس في القاهرة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

http://img837.imageshack.us/img837/6417/connectk.jpg

في الحقيقة، أنا واحد من الناس اللي بتكره فكرة بقاء الناس في العالم الافتراضي ديما، و عدم تواصلهم على أرض الواقع، بالرغم من إني مش بصنف نفسي كشخص اجتماعي! بكره كون كل شخص قاعد ورا شاشة و على مقعده الوثير، و إنترنته السريع، و بيتعامل مع شخصيات افتراضية، على الإنترنت بعض الناس بتكون أقرب للمثالية و تخفي الأجزاء السيئة في شخصيتها، و البعض الآخر بيستغل عدم وجود تواصل مباشر و بيكون أسوأ! بعض الناس بتكون أجرأ على الإنترنت، و البعض الآخر بيكون أكثر ظرفا! كل شخص بيستغل الإنترنت بشكل مختلف، لكن في النهاية الحقيقة هي الحقيقة، و إننا في الأول و الآخر بشر : )

يمكن الموضوع ده بيكون بشكل مختلف في المنتديات التقنية أو الخاصة بالكمبيوتر، خصوصا اللي مفهاش قسم اجتماعي، المنتديات دي بحس كإننا رجال آليين! مع إننا في الواقع أشخاص ليهم نفس الميول و الإتجاهات، و من اللطيف إن الواحد يتعرف على أشخاص ليهم إهتماماته.

عشان كدا، قررت -و من فترة طويلة- تنظيم إفطار جماعي لأعضاء منتدى مجتمع لينوكس العربي، عشان نتعرف على بعض أكتر، و يكون في تواصل اجتماعي أكبر بعيدا عن المواضيع التقنية. اقترحت الفكرة في أول رمضان اللي فات، و ناس كتير عجبتهم الفكرة، و الحمد لله تم أول إفطار جماعي لأعضاء مجتمع لينوكس العربي في القاهرة.
طبعا الإفطار بقاله مدة، بس كان لازم الكتابة عنه في المدونة و لو بعد حين، و و أهو حصل الحمد لله : )

المكان: من أفضل الحدائق العامة في القاهرة، حديقة الأزهر.
الزمان: الإثنين ٢٠ رمضان ١٤٣١هـ -- ٣٠ أغسطس ٢٠١٠م.

كنا سبعة، العدد ميعتبرش كبير لإنها كانت أول مرة، و في ناس كتير كانت ناوية تيجي و معرفتش عشان ظروفهم الشخصية، بس أكيد إن شاء الله هيكون العدد أكبر، حقيقي كان يوم جميل جدا، و اتعرفت بناس جميلة ما شاء الله عليهم، و إن شاء الله يكون الإفطار السنوي عادة دائمة للينوكساوية في القاهرة : )
ناوي اكتب عن تجربة تنظيم الفطار ده، بس وقت تاني إن شاء الله. 

و طبعا كل الشكر لعبد الرحمن غانم اللي ساعد كتير في تنظيم الإفطار ده ^_^

هنا تلاقوا ألبوم فيه كل الصور اللي اتاخدت في الإفطار، الصور إلتقطها كذا شخص، بس كتير من الصور إلتقطها أنس عماد. و الأجهزة المستخدمة في التصوير هي:
OLYMPUS D555Z,C315Z - SONY ERICSSON P1 - Nokia E66

بالمناسبة، أنا رفعت كل الصور، الكويسة منها و الوحشة، اللي فيها مشكلة في الإضاءة و اللي الواحد طالع فيها شكله بايخ! (أنا شخصيا ليا هنا صور فظيعة http://img408.imageshack.us/img408/6410/laughc.gif) عشان ببساطة الحياة كدا فعلا، مش دايما مثالية!

بالرغم من إني بهتم أكتر بالاستمتاع باللحظة بدل تجفيفها و الاحتفاظ بيها كذكريات، لكن هنا بعض الصور اللطيفة:


http://lh6.ggpht.com/_tb7UW2nr6KA/TH-oAzTrOqI/AAAAAAAAAFY/if0dG2Yv8rw/s720/P1010204.JPG
جامع محمد علي في قلعة صلاح الدين الأيوبي- الصورة متصورة من داخل حديقة الأزهر


http://lh3.ggpht.com/_tb7UW2nr6KA/TH-p9SjKrnI/AAAAAAAAAFs/vwq0u761U8o/s720/P1010200.JPG 
أنا آخر واحد على الشمال، اللي لابس أخضر.


http://lh4.ggpht.com/_tb7UW2nr6KA/TH-aApfOTgI/AAAAAAAAAC8/0EIFfnCpBcY/s720/20100830054.jpg
أنس عماد، نص قعدة أو نص وقفة D:


http://lh5.ggpht.com/_tb7UW2nr6KA/TH-bOAmJEEI/AAAAAAAAADQ/fi-3RzTdn4U/s720/20100830050.jpg
بحب الصور اللي بتتاخد في أي وقت كدا D:


http://lh5.ggpht.com/_tb7UW2nr6KA/TH-rrUiAXzI/AAAAAAAAAGI/HfWie-Uj75E/s720/P1010195.JPG 
جرادة مسكينة لقيتها هناك، اسيبها يعني؟ لازم آخد مع سعادتها صورة D:
و مش عارف إيه الكاميرات اللي بتستهبل دي؟ أنا إيدي مكنش فيها عرق ظاهر! خلاص يعني من الدقة مقطعة بعضها و جايبة إنعكاس الضوء على حبيبات العرق في مسام إيدي؟ http://img408.imageshack.us/img408/6410/laughc.gif


http://lh3.ggpht.com/_tb7UW2nr6KA/TH-TMFRH5TI/AAAAAAAAACE/22GQSXr3INM/DSC00023.JPG
صورة لذيذة، فكرة أنس، بس لسه في واحد مجاش :-)


http://lh3.ggpht.com/_tb7UW2nr6KA/TH-snFQTImI/AAAAAAAAAGY/RWvRvfi1kx0/s720/P1010243.JPG 
أنا اللي صورتها دي، لمبة في الأرض وسط النباتات، شكلها كان تحفة بس الإضاءة بتاعت الكاميرا كانت المفروض تتظبط عن كدا!



أخيرا، صورة من صفحة حديقة الأزهر في ويكيبيديا، مش إحنا اللي صورناها لكنها جميلة : )

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/ar/b/b4/West_wing_resturant_building_azhar_park.JPG


شكرا ليكم جميعا، كان لقاء جميل فعلا : )
و إذا كنت مستخدم نظام جنو\لينوكس في القاهرة و ما حولها، ممكن تشرفنا السنة الجاية، و لو مكنتش من مصر حاول تشوف الناس اللي بتستخدم لينوكس في مدينتك و حضّروا ليوم مشابه، أكيد هيكون رائع : )

الأربعاء، 22 سبتمبر، 2010

كاريكاتير - حفلة ناموس!

السلام عليكم

لما الواحد يكون قرفان من كتر الهبل اللي بيشوفه، أو حتى لأي سبب تاني، فمن الأفضل إنك تغير جو أو تعمل شيء بتحبه. بالنسبة ليا من الحاجات اللي بفضل أعملها، إني أكتب عن موضوع من الموضوعات العامة أو عن الكمبيوتر، و برده أعمل حاجات محتاجة شوية دقة و صبر، بحس إنها بتضغظ القرف في كبسولات صغيرة و بالتالي يسهل التخلص منها : )

المهم،

زي ما هو معروف الناموس بيكون أكتر نشاطا ليلا، و ده لغرض واحد و هو سفك دماء الأبرياء النيام! و لكن نظرا لإني من الناس اللي أفضل أوقات التحصيل ليها الدراسي بيكون بالليل، خصوصا بعد الساعة ١٢ (منتصف الليل)، غالبا بواجه الناموس النشط و أنا صاحي!

شخصيا عندي اتلدغ من ناموس الشارع كله بس مستعملش المبيدات اللي بتترش زي البيروسول! عشان كدا غالبا بنستعمل الأقراص طاردة الباعوض زي ريد، كيتو، إزالو! مع إني شخصيا أعتقد إن الحل المثالي لتجنب لدغات الناموس هي "الناموسية" (و إياكم حد يقولي إيه الناموسية دي!) لكن مشكلتها إنها مش عملية غير للنوم، و كمان للتطور الحاصل في البيوت، مبقاش في حاجة تتعلق فيها الناموسية! و مازلت فاكر لماكنت أنا و أخويا صغيرين و بنجيب كل الأشياء الطويلة في البيت عشان نثبت الناموسية بالشكل المثالي زي ما كانت بتتثبت في عواميد السراير العتيقة اللي انقرضت دلوقتي و مش هتشوفها غير بيت جدك أو جد أبوك حتى!

المهم تاني،

الناموس ليه مواسم، و جزء كبير منه بيكون في الشتا، الواحد بيدخل الأوضة و يقفل على نفسه عشان يذاكر، كل شوية يلاقي ناموسة عمالة تقرف فيه، يقول في عقله، مش هقوم اشغل قرص ريد عشان لو قمت من على المذاكرة غالبا مش هرجع تاني قريب! فيقوم مموت الناموسة الرخمة، يلاقي اختها جاهزة عشان تقوم بمهمة اختها الشهيدة! المشكلة إنهم مش بيظهروا مرة واحدة، فعلا تحس إنهم ماشيين بالدور! عشان كدا بعد ما الواحد يموت ١٧ ، ١٨ ناموسة، يقتنع إن في كتائب ناموس مستنين دورهم، و عليه يقوم يحط قرص في الجهاز و يشغله.

يفضل الجهاز شغال، و برده لسه في ناموس، استنى شوية، برده لسه في ناموس، أبص لجهاز الناموس ألاقي الناموس بيطير حواليه، لأ و كمان ساعات ألاقي ناموس واقف جنبه بيدفى!!
ساعتها كنت رسمت كاريكاتير في الورق اللي بذاكر فيه، و قولت أحبره على الكمبيوتر عشان تخفيف القرف و بمناسبة ظهور الناموسات اليانعات في الأرجاء المحلية لبيتنا.

http://i524.photobucket.com/albums/cc322/Skeleton_Eel/caricature/ki2.png
اضغط على الصورة للتكبير

استمتعوا D:




آه بالمناسبة، إذا كنت في مكان فيه ناموس كتير، أو ناموس من فصيلة أبو جاموس اللي مش بيتأثر بحاجة، ممكن تبقى تجرب قبل النوم بفترة احرق أقراص الكيتو أو الريد بدل ما تحطها في الجهاز، بس اعملها زي البخور كدا يعني مش بتكون مولعة بنار، دي تعتبر من أفضل الطرق للتخلص من كافة أشكال الناموس، و متنساش تهوي الأوضة شوية بعد الموضوع ده، و متقلقش الناموس مش هيهوب تاني ناحية الأوضة لفترة من الزمن تكفي إنك تنام قرير العين مرتاح البال.

الثلاثاء، 21 سبتمبر، 2010

تدوينة سريعة

- في بعض الأحيان بيكون الجميع تحت الصفر متساويين! إذا شخص اتدفن تحت الأرض بخمسة سنتي هيموت زيه زي الشخص اللي اتدفن تحت الأرض بخمسة متر! أو لو واحد اتزنق تحت المية بخمسة سنتي برده هيموت زي اللي مزنوق تحت المية بخمسة متر!

- و هل الشخص الطيب أو الجيد هو جيد عشان هو طبعه كدا ولا جيد عشان هو عاوز كدا؟ اعتقد ده بيفسر الفرق بين الطيبة الحقيقة و السذاجة! 

- هل الشخص الطيب يقدر بإرادته يكون شرير في أي وقت؟  أو الشخص اللطيف ممكن يكون غير كدا؟ ولا كل شخص على ما جُبل في كل حاجة؟!


على العموم كل شيء هيتضح، نستعجل ليه؟!

الخميس، 16 سبتمبر، 2010

كتاباتي، البحث في المدونة و أشياء أخرى.

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
# أخيرا صفحة "كتاباتي" اكتملت!
الصفحة فيها مقدمة صغيرة عن تعرفي على الإنترنت، و أهم المواضع و المقالات اللي كتبتها من أول لما بقى عندي جهاز كمبيوتر في البيت، يعني خلال الأربع سنين اللي فاتوا!
و أنا بكتب الصفحة كنت سعيد فعلا إني حقق جزء كبير من الأهداف اللي حددتها أول ما عرفت الأنترنت، و هي ببساطة البعد عن أي شيء فيه مضيعة للوقت و الجهد، زي نقاشات الجديلة العقيمة اللي مفهاش فايدة!و التركيز على الإنتاج، إنتاج محتوى جيد ذو قيمة و مفيد!
اغلب المواضع اللي كتبتها منقولة في كل مكان على الإنترنت و ده شيء كويس جدا، لإني بشجع على نشر المحتوى لكن طبعا مع احترام حقوق الملكية الفكرية.

كتبت حاجات كتير، يمكن أهمها كتاب الدليل العملي في استخدام أوبنتو لينُكس (و حاليا بحضر للإصدار التاني منه إن شاء الله)، و كتيب عن البرمجيات الحرة المفتوحة المصدر على نظام وندوز، و الإتنين حققوا نسبة انتشار ممتازة جدا، خصوصا الكتاب الأول عمل حوالي ١٥ ألف تحميل! (في الحقيقة ده فقط اللي عرفت احسبه! لإني اثناء نشر الكتاب على الإنترنت مكنش في دماغي حساب مرات التحميل و مستوى الإنتشار، و بالتالي في روابط كتير معرفتش احسب منها عدد مرات التحميل!).

يمكن اغلب المواضع خلال الفترة اللي فاتت هي المواضيع التقنية، لكن الفترة جاية إن شاء الله ناوي أكتب عن أشياء أخرى بهتم بيها من صغري لكن لم تنل حظها من الكتابة، زي المواضيع الاجتماعية، البيئية، الاقتصادية، و غيرهم : )


# أضفت مؤخرا أيكونة للبحث، و استخدمت البحث المخصص من جوجل.
بس اعتقد إني في وقت لاحق هخلي الأيكونات تحت الكلام مش جنبه!

 http://img440.imageshack.us/img440/262/search1.png 

# من فترة كنت بدور على خدمة للمراسلة عن طريق نموذج البريد الإلكتروني email form، جرب كذا موقع بيقدم الخدمة، يا إما فيهم مشكلة! (معلش لو حد راسلني قبل كدا و مردتش عليه!) في كذا خدمة كويسة لكن المشكلة إنهم مش بيدعموا غير اللغات اللاتينية فقط زي الإنجليزي! يعني الخانات و الكلام اللي عليها بيكون من الشمال لليمين!
موقع WUFOO من المواقع الممتازة جدا لكن برده نفس المشكلة من الشمال لليمين! راسلت فريق الموقع، قالولي إن معندهمش نية قريبة لدعم الغات اللي بتتكتب من اليمين للشمال زي العربي!
لكن الجميل إن عندهم خاصية للتعديل على شكل النماذج اللي عندهم باستخدام css، حملت قالب css بتاعهم و عدلت فيه و خليت اتجاه النموذج من اليمين للشمال، و حاليا أنا بستعمله و شغال كويس ^_^
و من كام يوم لقيت موقع EmailMe Form و هو لنفس الغرض و شكله بيدعم العربي كويس لإني عرفته عن طريق مدونة عربية، أنا مستريح مع الموقع الحالي، بس ممكن اجربه مرة تانية.

بالمناسبة، نصيحة مهمة جدا، إذا قررت استعمال نموذج المراسلة، لازم كل فترة تتأكد إن النموذج شغال و مفهوش اي مشكلة! تتأكد يعني تستعمله و تجرب تبعت منه رسالة لنفسك!



# أعتقد حاليا مش فاضل غير شوية تظبيطات هنا و هناك، و  صفحة "من يكون؟" : )

الاثنين، 13 سبتمبر، 2010

عبرو لهم عن امتنانكم : )


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حاجة كنت كتبتها قبل كدا، اعتقد ده أفضل وقت ليها بمناسبة العيد، يمكن يكون يوم العيد خلص، لكن المفروض يكون العيد في قلبنا طول السنة  : )

http://img833.imageshack.us/img833/52/439397983.jpg

لو سمحت، أي شخص تشعر ناحيته بمشاعر كويسة، أبسط حاجة انك تقوله. صديق، قريب، معلم، أو حتى شخص ملكش علاقة بيه وبتشوفه كل فين وفين!
أبسط حاجة تقوله شكرا، شكرا من اعماق قلبك وبكل صدق.

كتير من الأحيان السبب اللي بيمنعك انك تعبر عن امتنانك مش موجود غير في راسك وبس!
كنت غبي جدا لما حسيت اني عاوز اعبر عن امتناني لشخص ما لكن معملتش كدا عشان ميفتكرش اني بعمل كدا عشان مصلحة!
> وكنت غبي برده لما كنت محتاج حاجة من شخص لكن قررت مطلبهاش عشان اعبر ليه عن امتناني! لاني فكرت انه ممكن يفهم الموضوع غلط.

لكن بعد فترة اكتشفت إن مفيش أي تضاد بين المصالح والتعبير الصادق عن المشاعر والحب، وكتير من الأحيان إن الواحد هو اللي بيحط الحواجز، واللي في الحقيقة مش موجودة في أي مكان غير عقله.

التعبير عن الامتنان ممكن يكون من أبسط الأشياء، ليكن أثره بيكون أكبر مما تتوقع!

ممكن مجرد انك تسلم على شخص بحرارة وتشكره بصدق على شيء عمله ليك، ممكن يكون بكارت صغير فيه كلمة شكر بأفضل خط عندك، ممكن بهدية رمزية قليلة في سعرها لكن كبيرة في معناها، وافتكر إن الهدايا اللي بتكون من غير مناسبة بتكون أجمل : )
أو حتى وردة حقيقية أو شيكولاتة طعمها جميل ملفوف عليها فيونكة بلون مبهج : )

متستناش مقابل لإنك احتمال مش هتلاقي، عبر عن امتنانك عشان انت عاوز تعمل كدا، عشان هتبقى أسعد إذا عملت كدا.

صدقني لما تعبر عن امتنانك هتكون في حال أفضل، والشخص التاني كمان. هتكون سعيد ومعنوياتك مرتفعة بل وكمان ثقتك في نفسك أعلى بكتير، حاجات كتير صغيرة ليها أثر كبير جدا، يمكن يكون أثر أكبير مما تتخيله : )

التعبير عن الامتنان لشخص معين مش محتاج مناسبة ولا تحضير ولا أي مقدمات حتى، إبدء دلوقتي وفكر في شخص حاسس ناحيته بشعور جميل وقوله، أو حضرله هدية رمزية لكنها بكل الحب والإمتنان.

> وافتكر إن الهدية أحلى لما تكون مغلفة، وبتكون أجمل وأجمل لما تكون شخصية، زي لما يكون معاها كارت فيه اسم الشخص ويا سلام لو إنت اللي عامل الكارت، وطبعا مش محتاج أقول الهدية عمرها أبدا ما كانت بتمنها : )

بس كدا : )


الأحد، 12 سبتمبر، 2010

الأربعاء، 8 سبتمبر، 2010

تدوينة سريعة

- ياااه رمضان خلص تقريبا! إن شاء الله بعد بكره العيد بحسب التوقيت المحلي لمصر!
- في حاجات كتير عاوز اكتب عنها، بعضها كتبت فيها عناصر رئيسية و البعض الآخر مكتوب في عقلي فقط!
- يوم ٢٠ رمضان نظمت الإفطار الجماعي الأول لأعضاء مجتمع لينوكس العربي في القاهرة، الإفطار كان في حديقة الأزهر، كان يوم جميل فعلا، إن شاء الله هكتب موضوع عن الإفطار، التنظيم، الصور، و غيره : )
- امبارح حضرت حدث لمؤسسة المشاع الإبداعي (creative commons) الفرع العربي، المفروض إنه كان إفطار، لكن اتحول لما بعد الإفطار. السنة دي اتعمل إفطار في كذا مدينة عربية، زي دبي، عمّان، دمشق، و أخيرا إمبارح في القاهرة. كانت قعدة جميلة و استمتعت فعلا.
- بكتب حاليا مقال عن إدمان الشاي! حاجة في اللذيذ كدا، خلص نصه تقريبا.
- اممممممم، إيه تاني؟ مش فاكر! فعلا في حاجات كتير عاوز اكتب عنها، اجمع بس!