الثلاثاء، 6 سبتمبر، 2011

كتاب أوبنتو ببساطة ١.١


غلاف أوبنتو ببساطة

خلال أول شهر من إطلاق كتاب أوبنتو ببساطة عمل أكتر من عشر آلاف تحميل ومازال التحميل مستمر! وحصل على تقييم ممتاز من القرّاء و المتخصصين في التقنية : )
إنهاردة أصدرت نسخة منقحة ومزيدة من الكتاب برقم ١.١ ... فيها أكتر من ١٥٠ تصحيح وبعض الإضافات البسيطة هنا وهناك ... شكراً لكل واحد ساهم بإرسال الملاحظات على الكتاب وخصوصاً الأخ العزيز محمد البردعي.

الكتاب اتكتب عنه في عدد كبير من المواقع التقنية وكمان في جريدة الرياض السعودية مقال بعنوان "الشباب العربي يزينون المكتبة العربية بكتب عن المصادر المفتوحة" ... وأصبح الكتاب الرسمي لمجموعة أوبنتو إيجي (الفريق أوبنتو المحلي Loco Team) ـ

أنا سعيد جداً بالنحاج اللي حققه الكتاب لحد دلوقتي لإن كل صفحة في الكتاب أخدت وقت ومجهود كبير عشان يطلع الكتاب بالمستوى المطلوب : )
مع ذلك الـfeed back مازال يعتبر قليل بالنسبة لعدد مرات التحميل ... كنت اتكلمت عن الموضوع ده قبل كدا وإن المسخدم العربي بشكل عام بيفتقد لثقافة الفيد باك! وممكن يشوف خطأ في أي حاجة ويمر عليه مرور الكرام أو يكون عنده فكرة ممكن تخلي شيء ما أفضل ومحاولش إنه يوصل رأيه للمكان المناسب ... النقد مش بس مجرد كلام النقد كمان أفعال ... عشان كدا بأكد ديماً إن لو حد عنده أي ملاحظة ومهما كانت بسيطة يبعتهالي ففي كل الأحوال ده بيخلي الكتاب أفضل ويساهم بنشر أوبنتو والبرمجيات الحرة بأفضل صورة.

عشان كدا لو حسيت إن كتاب أوبنتو ببساطة كتاب كويس أو استفدت منه ولقيت أي أخطاء في الكتاب -خصوصاً الأخطاء اللغوية- ابسط شيء هو إرسال رسالة على البريد الإلكتروني واللي مش هتكلفك كتير! (بعتذر عن عدم الرد على كل الرسائل بسبب ظروفي في الفترة الحالية بس تأكد إني بقرأ كل الرسائل ديماً)

عاوز تفيد الكتاب؟
ببساطة اكتب عنه مراجعة review في مدونتك أو الموقع اللي بتشارك فيه واكتب إيه اللي عجبك في الكتاب وإيه اللي معجبكش أو ممكن تكتب بشكل مباشر في صفحة آراء القراء ... وكمان ممكن تكتب في صفحة الكتاب على جود ريدز ... ساهم بنشر الكتاب على الإنترنت من خلال نشر موقع الكتاب ... صفحة الكتاب على فيس بوك (متنساش تعمل Like وتشارك صفحة الكتاب على حساب فيس بوك بتاعك)... وضع شعار الكتاب في موقعك أو المواقع اللي بتشارك فيها واللي متوفرة بأحجام وأشكال مختلفة .

أخيرا ... حمل آخر إصدارات الكتاب : أوبنتو ببساطة ١.١ (استعمل ديما الرابط ده عشان تحصل على أخر إصدارات الكتاب)


حمّل، إقرأ، استمتع!
ومتنساش تنشره بين أكبر قدر من الناس ... بس كدا : )

هناك 3 تعليقات:

  1. تم وضع بنر+خبر في المدونة:
    http://linux-forall.blogspot.com/2011/09/blog-post_06.html
    بالتوفيق ;)

    ردحذف
  2. بالتوفيق يا (استاذ تقريبا) :)

    ردحذف
  3. أنا حظي حلو إني بديت الأوبنتو مع حضرتك :)
    ربنا ايوفقك وايوفق الشباب العربي كلهم

    ردحذف