الاثنين، 14 نوفمبر، 2011

حاجات غريبة ١ - حاول تكون نفسك!


خلال مدة حياتي القصيرة جداً قابلت حاجات كتير غريبة جداً! حاجات مقدرتش افهمها يوماً وأعتقد إني مش هقدر في يوم من الأيام حتى! هكتب عن بعض الحاجات الغريبة في شكل تدوينات متتالية!

------


ليه في الناس مش بتحب تتصور؟ وليه في ناس بتتخلص من الصور اللي بتعتقد إنها مش جميلة؟ مش في كل الأحوال هما نفس الأشخاص اللي في الصورة؟ ماشي في صور بتكون شنيعة فعلاً :D

بس هل الصورة بتغير من الحقيقة حاجة؟

أنا فاهم فكرة حاجة الإنسان للحب وإنه يكون مركز اهتمام كتير من الناس خصوصاً اللي بيحبهم، بس أنا فعلاً مشفق على الناس اللي بتعمل حاجات بس عشان ترضي الناس حتى لو الحاجات دي مؤذية ليها أو حتى حاجات غلط! يبلسوا ملابس مش مريحة أو يقوموا بتصرفات معينة أو حتى يكدبوا على يحصلوا على الاهتمام!

للأسف ده بيولد ضغوط كتير جداً على الواحد عشان يرضي كل الناس وفي الآخر مش بيقدر! إن الواحد ياخد الأمور ببساطة أفضل بكتير وأكتر راحة!

كل الناس بتحاول تظهر أوسم، أجمل، أذكى، أغنى، لكن قليل اللي بيحاول يكون نفسه، ويتعامل مع الحياة على هذا الأساس ... لدرحة إنه بقى شيء غريب تلاقي حد راضي عن نفسه في الزمن ده!

بالرغم من إن الكلمة دي بقت مبتذلة جداً من كتر استخدامها بس نصيحة "حاول" تكون نفسك! ده أفضل و أريح بكتير ليك!


صورة غريبة أصلاً، وكمان شوية نسخ إضافية ... إيه اللي يمنع؟ عادي جداً! : )

هناك تعليق واحد:

  1. هو ده اللى بتكلم عليه كل واحد بيحاول يبقى حاجة تانيةو انا تماما مش مقتنع بمثل " كل اللى يعجبك و البس اللى يعجب الناس "

    ردحذف