الثلاثاء، 6 سبتمبر، 2011

كتاب أوبنتو ببساطة ١.١


غلاف أوبنتو ببساطة

خلال أول شهر من إطلاق كتاب أوبنتو ببساطة عمل أكتر من عشر آلاف تحميل ومازال التحميل مستمر! وحصل على تقييم ممتاز من القرّاء و المتخصصين في التقنية : )
إنهاردة أصدرت نسخة منقحة ومزيدة من الكتاب برقم ١.١ ... فيها أكتر من ١٥٠ تصحيح وبعض الإضافات البسيطة هنا وهناك ... شكراً لكل واحد ساهم بإرسال الملاحظات على الكتاب وخصوصاً الأخ العزيز محمد البردعي.

الكتاب اتكتب عنه في عدد كبير من المواقع التقنية وكمان في جريدة الرياض السعودية مقال بعنوان "الشباب العربي يزينون المكتبة العربية بكتب عن المصادر المفتوحة" ... وأصبح الكتاب الرسمي لمجموعة أوبنتو إيجي (الفريق أوبنتو المحلي Loco Team) ـ

أنا سعيد جداً بالنحاج اللي حققه الكتاب لحد دلوقتي لإن كل صفحة في الكتاب أخدت وقت ومجهود كبير عشان يطلع الكتاب بالمستوى المطلوب : )
مع ذلك الـfeed back مازال يعتبر قليل بالنسبة لعدد مرات التحميل ... كنت اتكلمت عن الموضوع ده قبل كدا وإن المسخدم العربي بشكل عام بيفتقد لثقافة الفيد باك! وممكن يشوف خطأ في أي حاجة ويمر عليه مرور الكرام أو يكون عنده فكرة ممكن تخلي شيء ما أفضل ومحاولش إنه يوصل رأيه للمكان المناسب ... النقد مش بس مجرد كلام النقد كمان أفعال ... عشان كدا بأكد ديماً إن لو حد عنده أي ملاحظة ومهما كانت بسيطة يبعتهالي ففي كل الأحوال ده بيخلي الكتاب أفضل ويساهم بنشر أوبنتو والبرمجيات الحرة بأفضل صورة.

عشان كدا لو حسيت إن كتاب أوبنتو ببساطة كتاب كويس أو استفدت منه ولقيت أي أخطاء في الكتاب -خصوصاً الأخطاء اللغوية- ابسط شيء هو إرسال رسالة على البريد الإلكتروني واللي مش هتكلفك كتير! (بعتذر عن عدم الرد على كل الرسائل بسبب ظروفي في الفترة الحالية بس تأكد إني بقرأ كل الرسائل ديماً)

عاوز تفيد الكتاب؟
ببساطة اكتب عنه مراجعة review في مدونتك أو الموقع اللي بتشارك فيه واكتب إيه اللي عجبك في الكتاب وإيه اللي معجبكش أو ممكن تكتب بشكل مباشر في صفحة آراء القراء ... وكمان ممكن تكتب في صفحة الكتاب على جود ريدز ... ساهم بنشر الكتاب على الإنترنت من خلال نشر موقع الكتاب ... صفحة الكتاب على فيس بوك (متنساش تعمل Like وتشارك صفحة الكتاب على حساب فيس بوك بتاعك)... وضع شعار الكتاب في موقعك أو المواقع اللي بتشارك فيها واللي متوفرة بأحجام وأشكال مختلفة .

أخيرا ... حمل آخر إصدارات الكتاب : أوبنتو ببساطة ١.١ (استعمل ديما الرابط ده عشان تحصل على أخر إصدارات الكتاب)


حمّل، إقرأ، استمتع!
ومتنساش تنشره بين أكبر قدر من الناس ... بس كدا : )

ملخص - بتاريخ ٦\٩\٢٠١١

السلام عليكم

بقالي فترة كبيرة مش عارف اكتب حاجة بسبب ظروفي في الفترة دي، لكن هحاول أكتب ملخص سريع عن بعض الحاجات اللي حصلت في الفترة اللي فاتت دي : )
في البداية بعتذر لأي حد معرفتش أرد عليه عن طريق البريد الإلكتروني أو أي طريقة تانية لإن دخولي على الإنترنت محدود الفترة دي وبحاول ديماً أرد على كل الناس بس ساعات كتير ناس بتقع مني في النص :\


- كتاب أوبنتو ببساطة
لما خططت لكتابة كتابي "أوبنتو ببساطة" كان في هدف أعمق -مع أهمية الهدف ده- من مجرد كتابة كتاب في مجال مطلوب ومفيش أي كتاب عربي احترافي، الهدف ده هو إني أحاول أكون فعّال، يعني كلام أقل وفعل أكتر بدل الكلام الكتير والانتقاد والسب واللعن عمال على بطال وكتير من الهراء بدون أي فعل حقيقي، لإن الأفعال -والأفعال وبس!- هي اللي بتصنع التغيير!

ده مع وجود أهداف تانية كتير مقدرش أقول عليها ثانوية لكنها ممكن تكون أقل أهمية، واللي برده الحمد لله اتحقق بنسبة كبيرة زي تجربة بيزنس مودل يعتبر جديد نوعاً ما في مجال الكتب وتحقيق أرباح حتى قبل طباعة الكتاب! وفي نفس الوقت ضمان وصول محتوى الكتاب لأكبر قدر من الناس، والبرهنة على قدرة البرمجيات الحرة مفتوحة المصدر في البيئة الإنتاجية.
الكتاب حقق نسبة انتشار ممتازة جداً خلال شهر واحد بس، فضلاً عن إنه هيكون -ولحد اللحظة- الكتاب الوحيد من نوعه في السوق! عجب ناس كتير جداً وده كان واضح من رد فعل الناس في افطار لمستخدمي لينُكس/أوبنتو في مصر اتعمل في نص رمضان تقريباً، بالإضافة لبرنامج على قناة فضائية عاوز يعمل حلقة معايا عن الكتاب (هع هع هع بقيت مشهور ويشار إلي بالبنان xD ... بس للأسف موضوع اللقاء التلفزيوني ده مش هينفع بسبب إني في الجيش ... محروق البشرة، قصير الشعر، بدون سوالف xD) ده غير بقى التفاعل على الميل والفيس وتويتر والذي منه :-)

أنا سعيد جداً بالنجاح اللي حققه كتاب أوبنتو ببساطة .... والتدوينة الجاية هتكون عن الإصدار رقم ١.١ من الكتاب.


- إفطار مجموعة أوبنتو في مصر Ubuntu-eg
يوم ١٣ رمضان الفريق المحلي لأوبنتو في مصر Ubuntu egypt loco team كان منظم إفطار في دار الدفاع الجوي بمدينة نصر ... الفطار مكنش بس مستخدمي أوبنتو إنما كمان لأي حد بيستعمل جنو-لينُكس في مصر : )

كان يوم لطيف جداً شوفت فيه ناس بقالي مدة كبيرة مشفتهمش وكمان اتعرفت على ناس جديدة : ) ... وكان شيء جميل جداً إن الواحد يقعد مع مجموعة ليهم نفس الاهتمام التقنية وتبادل الحديث عن أوبنتو ولينُكس والبرمجيات الحرة مفتوحة المصدر وكل ما تعلق بيهم ... أظرف شيء في الموضوع لما تكون قاعد مع جيكس geeks تلاقي حتى النكت بتاعتهم جيكيه :D يعني محدش هيفهمها إلا إذا كان جيك :D

فعلا كان يوم جميل جداً واستمتعت بيه كتير : )
وهنا بعض الصور اللي التقطت في الإفطار ... ودي الصورة المفضلة ليا مع واحد من الشخصيات الجميلة جداً اللي عرفتها عن طريق فريق أوبنتو مصر المحلي .. محمد جمال : )


- ربع المدة!
مع بداية شهر الحالي (سبتمبر) يكون عدى ربع المدة من الخدمة العسكرية الإلزامية بتاعتي اللي مدتها سنة! أكتر من تلات شهور كانوا مليانين بالإثارة، اتعلمت فيهم حاجات كتير حاجات كتير جداً ... حاجات لو قعدت لحد ما أموت أقرا في الكتب مكنتش هتعلمها، خبرات وتعامل مع قدر كبير ومتنوع من البشر كنت هحتاج لسنين عشان اتعلمها لو مكنتش خضت تجربة الجيش! ............ مين اللي بيقول إن السنة اللي الواحد بيقضيها في الجيش دي فترة ضايعة من عمر الواحد؟
لسه فاضل حوالي ٩ شهور ... ربنا يسهل ويعدوا على خير : )
بمناسبة الكلام عن الموضوع ... هنا خريطة الخدمة الإلزامية العسكرية في العالم.


- ما أقرأه الآن!
أنا من النوع اللي بيقرأ في صمت وغالباً مبكتبش عن الكتب اللي بقرأها، بس هحاول أكتب عن الكتب اللي بقرأها أو اللي عجبتني : )
الكتاب اللي بقرأه دلوقتي هو كتاب في القانون الدولي بعنوان "حقوق الدول الحبيسة والمتضررة جغرافياً" للدكتور "يونس محمد مصطفى" ... الكتاب بيتكلم عن مشاكل الدول الحبيسة في العالم وعن الحلول المطروحة دولياً لحل مشاكل الدول دي (النامية منها خصوصاً) ... إن شاء الله لما أخلص الكتاب ممكن أكتب ملخص صغير عنه : )
كتب ناوي برده أكتب عن "دليل إتاحة المعرفة" للدكتورة هالة السلماوي.

بالمناسبة من يومين لقيت موقع كتب باسم "صفحات" فيه كتب عربية خاضعة للملكية العامة Public Domain المميز في الموضوع إن الكتب الإلكترونية اللي بيوفرها الموقع مكتوبة على الكمبيوتر مش منسوخة بالماسح الضوئي!



كافية كدا دلوقتي ... استمتعوا : )