الاثنين، 14 نوفمبر، 2011

حاجات غريبة ١ - حاول تكون نفسك!


خلال مدة حياتي القصيرة جداً قابلت حاجات كتير غريبة جداً! حاجات مقدرتش افهمها يوماً وأعتقد إني مش هقدر في يوم من الأيام حتى! هكتب عن بعض الحاجات الغريبة في شكل تدوينات متتالية!

------


ليه في الناس مش بتحب تتصور؟ وليه في ناس بتتخلص من الصور اللي بتعتقد إنها مش جميلة؟ مش في كل الأحوال هما نفس الأشخاص اللي في الصورة؟ ماشي في صور بتكون شنيعة فعلاً :D

بس هل الصورة بتغير من الحقيقة حاجة؟

أنا فاهم فكرة حاجة الإنسان للحب وإنه يكون مركز اهتمام كتير من الناس خصوصاً اللي بيحبهم، بس أنا فعلاً مشفق على الناس اللي بتعمل حاجات بس عشان ترضي الناس حتى لو الحاجات دي مؤذية ليها أو حتى حاجات غلط! يبلسوا ملابس مش مريحة أو يقوموا بتصرفات معينة أو حتى يكدبوا على يحصلوا على الاهتمام!

للأسف ده بيولد ضغوط كتير جداً على الواحد عشان يرضي كل الناس وفي الآخر مش بيقدر! إن الواحد ياخد الأمور ببساطة أفضل بكتير وأكتر راحة!

كل الناس بتحاول تظهر أوسم، أجمل، أذكى، أغنى، لكن قليل اللي بيحاول يكون نفسه، ويتعامل مع الحياة على هذا الأساس ... لدرحة إنه بقى شيء غريب تلاقي حد راضي عن نفسه في الزمن ده!

بالرغم من إن الكلمة دي بقت مبتذلة جداً من كتر استخدامها بس نصيحة "حاول" تكون نفسك! ده أفضل و أريح بكتير ليك!


صورة غريبة أصلاً، وكمان شوية نسخ إضافية ... إيه اللي يمنع؟ عادي جداً! : )

الخميس، 10 نوفمبر، 2011

الانتخابات وسيارة الأحلام!


يخرب بيت الجمال! بعد كدا يقولك ليه الناس بتصوت لحزب الحرية والعدالة!

بالرغم من اختلافي معاهم في حاجات كتير -جدا!- ومصنف كمعارض ليهم (بس أنا مجرد مستقل!) لكن أكتر حاجة بتعجبني في الناس دي إنهم بيشتغلوا بجد وبحق وحقيقي مش مجرد ابقاق وألسنه وخلاص! بيركزوا على العالم الافتراضي زي ما بيركزوا على الشارع الحقيقي، ناس عندهم خبرة سياسية مش محدثين سياسة زي ناس تانين :))))))

أنا شخصياً معنديش مشكلة في اختيار أي مرشح من أي حزب أو اتجاه فكري مهما كان، المهم يكون كفء وقادر على أداء المطلوب والمتوقع منه مش بس لمجرد إنه شخص كويس أو محترم! إيه فايدة المحترم بس مش هيقدر يقوم بمهامه؟! أنا مشفق على الناس اللي ناوية تختار مرشحيها بناء على انتماءها اوتوجهها الحزبي أو السياسي فقط بدون النظر إلى كفاءته أو قدرته الفعلية!

الفترة اللي جاية وقت إصلاح وبناء وتأسيس مش وقت فرض أيدلوجيات!!



ياه نسيت! أنا حالياً بأدي الخدمة العسكرية وبالتالي أعتبر من العسكريين فللأسف مش هقدر أنتخب (العسكريين ملهمش حق الانتخاب ... وبحمد ربنا إنهم كدا فعلاً وإلا كانت هتبقى خراب!)

فلو سمحتوا أحسنوا الاختيار : )

الأربعاء، 9 نوفمبر، 2011

أفضل مقلبين على الإطلاق!


بما إننا ما زلنا في العيد و كدا يعني :D
حبيت أكتب عن مقلبين شوفتهم على النت ... يمكن يكونوا أفضل مقلبين شوفتهم في حياتي! xD أول مرة شوفتهم ضحكت لحد ما عضلات وشي وجعتني xD

المقلب الأول

المقلب التاني


مش هكتب أي توضيح عن المقلبين ... استمتعوا xD

الاثنين، 7 نوفمبر، 2011

افعل شيئاً جديداً!


لا أتذكر كم مرة سمعت عبارة "لا أشعر بأن اليوم عيد" أو "لم أعد استمتع بيوم العيد كما كنت صغيراً!" ... لكن ببساطة إذا كنت ستقوم بنفس الأشياء التي تفعلها كل يوم هل تعتقد أنك ستحصل على نتيجة مختلفة؟!

إذهب وإفعل شيئاً جديداً لتستمتع! أو كما يقولون Do something new!
قابل أشخاصاً جدد، زر أماكن جديدة، تعرف إلى أشياء مختلفة عن المعتاد!


أنا استمتعت بأول يومين من العيد لإني جربت حاجات مختلفة وجديدة ... جرب إنت كمان تستمتع!