الاثنين، 17 سبتمبر، 2012

علّب أحلامك!

من حوالي أسبوع، اكتشفت حاجة مهمة جداً! يمكن تكون أحد أسباب الضغط الزائد، أو الاحباط، أو حتى التعاسة!

في بعض الأحيان بيكون عند الواحد أحلام أو أهداف معينة، لكن لسبب ما مش هيقدر يحققها في الوقت الحالي، هي مش مستحيلة وقابلة للتحقيق بس زي ما قولت لسبب أو لآخر مش هتتحقق دلوقتي.

للأسف طول ما الحاجة دي حاضرة في ذهنك، وطول ما هي عماله تتنطط قدام عينك هتفضل تعملك صداع! ليه؟ عشان إنت بتشوفها في كل حاجة قدامك! كل حاجة في بتعملها! في كل فرصة وكل شخص وكل شيء تقابله في حياتك! وده بيعمل عليك ضغط ملوش نهاية.

الحل؟ من الحاجات البليغة جداً اللي قريتها الكام يوم اللي فاتوا دول: «إنَّ النَّفسَ متَى يئِسَتْ منَ الشَّيءِ استراحَتْ منه» (أعتقد إنها لابن القيم).
في حل بسيط جداً جربته على مدار الأسبوع اللي فات، بالتأكيد التخلي عن حلمك ده مش أحد الخيارات! كل ما عليك فعله إنك "تعلّب أحلامك!" علّب أحلامك يعني حطها في علب جميلة وأنيقة، واقفل عليها وحط العلب دي في مكان أمين، إحرص كل يوم إنك تبص على العلب دي وتنضفها وتشيل أي تراب عليها وتحافظ عليها، بس من غير ما تفتحها :)


بكدا هتتجنب كتير من الصداع، وتقدر تركز في حاجات تانية، بعدين لما تيجي الفرصة "المناسبة" تقدر تطلع حلمك وتستمتع بيه بدل ما يكون مصدر للتنغيص عليك :)

بالنسبة للناس اللي مش بتحب الكلام المنمق أوي ده، خلاصة الموضوع، حاول تركن الأحلام أو الأهداف اللي مش هتقدر تحققها دلوقتي، وبطل تدور على الفرص اللي ممكن تحقق هدفك لو إنت عارف إنك مش هتقدر تحققه دلوقتي لإن كل ده بيزيد من التشويش والضغوط عليك. وده عن تجربة فعلاً، أنا الآن أكثر راحةً وتركيزاً :)

بس كدا :)


-----
مصدر الصورة: Apartment Therapy | The Kitchn

0 التعليقات:

إرسال تعليق