الأحد، 11 نوفمبر، 2012

ملخص ١١\١١\٢٠١٢

بقالي حبه حلوين مكتبتش هنا! طيب ده ملخص لبعض الحاجات في الفترة الأخيرة.


فاب لاب مصر.
في آخر سبتمبر حضرت ورشة مصغرة عن أردوينو، واتعرفت على فاب لاب مصر (فاب لاب اختصار لـ Fabrication laboratory)، كان يوم جميل جداً واتعلمت بعض الحاجات الظريفة عن أردوينو وطريقة استخدامه، وعملنا فريقين لعمل أي حاجة باستخدام أردوينو، مع إني مكتبتش كود بس كنت فاهم أغلبه، وكنا الفريق الفايز D:

الورشة كانت بمناسبة إطلاق كتاب أردوينو، طيب هو إيه أردوينو أصلا؟ كنت كتبت سابقاً عنه هنا «إطلاق كتاب "أردوينو ببساطة"»

الواحد بيكون سعيد لما يشوف ناس بتشتغل بالإمكانيات الذاتية وتقدر تحقق شيء كويس، فاب لاب ده مثال رائع على ده، واﻷروع إنهم شغالين في مجال ملهوش تغطية كبيرة على المستوى العربي.


زيارة لمدينة السادات.
في نص الشهر اللي فات (أكتوبر)، قررت أزور بعض أقاربي اللي مزرتهمش قبل كدا، بطبيعة فروع كانت بتتجمع في بيت العائلة، لكن في بعض الأقارب مزرتهمش قبل كدا في بيتهم! ولإننا عائلة متفرعة ومتوسعة فموجودين في كل المحافظات تقريبا D: فكان عليا الاختيار من بين عدة مدن ومحافظات، فوقع الاختيار على مدينة السادات.

إدارياً مدينة السادات تبع محافظة المنوفية لكنها على طرف المحافظة فهي بتطل على طريق مصر اسكندرية الصحراوي، وده كان ممتاز جدا بالنسبة ليا، ركبت من موقف مصر اسكندرية في الهرم (مشعل) والموضوع مأخدش غير ساعة تقريباً.

مدينة السادات مدينة جديدة، بدأ العمل فيها أواخر السبعينات، مدينة جديدة متقسمة صح، مراعى فيها كل احتياجات، الشوارع الواسعة، المباني، المساحات الخضراء.

وأنا رايح مكنتش ناوي على بيات بصراحة لكن المدينة كانت رائعة بصراحة وأنا مشوفتش عمتي بقالي كتير جدا D:

للأسف الشديد مدينة السادات اهملت اهمال شديد من حيث جذب الكثافة السكانية المناسبة وجلب الاستثمارات الداخلية إليها، بعد شوية بحث لقيت إن عدد السكان في مدينة السادات (المدينة نفسها بدون المراكز التابعة ليها) بحسب الإحصاءات الرسمية لسنة ٢٠١١ ما يقترب من ٨٠ ألف شخص! (يبدوا إن الأرقام على ويكيبيديا قديمة جدا!) وده للأسف رقم صغير جداً بالنسبة لمدينة بقالها أكتر من ٣٠ سنة!

يعني هي حلوة جدا وصحية ورااااائعة، لكن للأسف مفيهاش سكان كتير! وبالتالي كل النشاطات اللي بتعتمد على الكثافة السكانية مش موجودة! أهل البلد منقسمين لتلات فئات، يا إما الناس اللي شغالين في المصالح الحكومة (المجلس المحلي، المستشفيات، المدارس ... إلخ)، ناس شغالين في الجزء الصناعي من المدينة، أو عدد قليل من الناس بيمارس نشاطات خدمية بسيطة (حلاق، بقال، إلخ).

طبعاً في اسطورة بتقول إن الرئيس السابق المخلوع مبارك مكانش مهتم بالمدينة عشان اسمها على اسم الرئيس الأسبق السادات! لكن في اعتقادي الشخصي الموضوع مكانش كدا، الموضوع يبدوا إن مدينة السادات في الأساس مدينة سكنية لسكن الطبقات الوسطى، مبارك وحاشيته كانوا بيدوروا على حاجات يبيعوها لرجال الأعمال، فلل، منتجعات، أراضي واسعة بأبخس الأثمان، وده مكانش متوفر في مدينة السادات خصوصاً إنها تبع محافظة المنوفية مش القاهرة أو الجيزة وما حولهما زي مدينة ٦ أكتوبر مثلا!

بعد زيارتي لمدينة السادات اعتقد إني محتاج أقرا أكتر في بناء المجتمعات العمرانية الجديدة وكيفية جذب الكثافة السكنية ليها.
عموماً ممكن أبقى أرجع اكتب في الموضوع دة مرة تانية إن شاء الله.


لاب توب جديد.
في يوم ٣٢\١٠\٢٠١٢ قبل عيد الأضحى بيومين، أخيرا وبعد طول تفحيص وتمحيص، وبعد تجربتي السيئة مع موقع سوق دوت كوم، وبعد ما وصلي جهاز منهم ومكانش هو نفس الجهاز اللي طلبته وتأخير كبير في وصول الطلب أصلا. نزلت اشتريت جهاز من مول البستان في وسط البلد.



استقريت على Lenovo IdeaPad Z580 - 20135 وإمكانياته كالتالي:
  • المعالج: Intel Core i5 3210M - 2.5G. - الجيل الثالث.
  • الذاكرة: ٦ جيجا DDR3.
  • الشاشة: ١٥.٦ بوصة.
  • بطاقة العرض:
    • مدمجة مع المعالج: Intel HD 4000.
    • خارجية: Nvidia GT 630M بذاكرة ٢ جيجا. (لاحظ أن هذا الكارت ينتج بثلاث معماريات Architecture، يأتي مع هذا الجهاز معمارية GF108 أي يعادل في الأداء GT 540M)
  • القرص الصلب: ٥٠٠ جيجا.
  • أشياء أخرى: وايرلس، بلوثوث، منفذ ذاكرة SD، ٤ منافذ USB منهم اثنين USB 3.0، منفذ HDMI.

الجهاز ممتاز مع لينوكس، حذفت وندوز تماماً من عليه وسطبت أوبنتو ١٢.١٠ ومستمتع جدا بالنسخة الجديدة.


الموضوع مخلصش على كدا، كان لازم يكون في مغامرة من نوع ما، في الحقيقة أنا مش بس حذفت وندوز من على الجهاز، إنما حذفت نظام لينوفو المدمج للحفظ الاحتياطي واستبداله بنظام مفتوح المصدر، المزيد من التفاصيل تلاقوها في المقال اللي كتبته في وادي التقنية: «تجربتي مع Lenovo Z580».


الذكرى السنوية التالتة.
في يوم ٦\١١\٢٠٠٩ أطلقت كتيب إلكتروني صغير عبارة عن أكتر من ٢٠٠ برنامج حر مفتوح المصدر لنظام وندوز، الكتيب كان عشان الناس اللي بتستعمل البرامج المكركة، بالإضافة لكونها حركة استباقية لاستخدام برامجيات متعددة المنصات وبالتالي يكون سهل الانتقال لأنظمة تانية غير وندوز (لينوكس على الخصوص)، ويعني لو كنت لسبب أو لآخر مضطر تستخم وندوز فعلى الاقل استخدم برمجيات حرة بتحترم حريتك مش بتقيدها.

كتيب «دليل البرامج الحرة مفتوحة المصدر لنظام وندوز» كمل عامه التالت من كام يوم.
بفكر إني أحدثه بس مش متأكد تماماً بخصوص توفر الوقت :(


مؤسسة أضف.
امبارح زرت لأول مرة مقر مؤسسة أضف للتعبير الرقمي العربي، وبالأحرى أول مرة أروح المقطم! يمكن أكون روحت أغلب المناطق اللي حوليها لكن المقطم نفسها ﻷ!

من كتر الهذي اللي الواحد بيشوفه ليل ونهار، شيء كويس إن الواحد يشوف ناس بتشتغل فعلاً وبتحاول تقدم شيء حقيقي مش مجرد كلام في الهوا.

كنت رايح أحضر مهرجان عن الرخص الحرة، كان يوم لذيذ، وعرفت هناك ناس لطيفة واتكلمنا في حاجات كتير. المكان نفسه ظريف وفعلاً يخلي الواحد يحب إنه يروح تاني.



كفاية كدا دلوقتي :-)

هناك 3 تعليقات:

  1. مراكز الصيانه المعتمده

    للتواصل معنا على الموقع الرسمي
    http://www.seyanaservice.com/
    او التوصل على صفحة الفيس
    https://www.facebook.com/seyanaservice

    ردحذف
  2. http://m-insecticidal.com/
    أو على صفحة تواصلنا
    https://www.facebook.com/ebada.elmoslimany
    او عبر قناتنا على اليوتيوب
    https://www.youtube.com/watch?v=vTj7HiWpnCw
    https://www.youtube.com/watch?v=si-R1G4yS3A

    ردحذف