الأربعاء، 11 ديسمبر، 2013

ملخص ١١\١٢\٢٠١٣

بقالي كتير مكتبتش، لكن ديماً التوثيق مهم، خليني أكتب بعض الحاجات اللي حصلت في التلات شهور اللي فاتو ... إنت عارف بقى ٣ شهور يعني بوست طويل، لو عندك حاجة روح اعملها وتعالا تاني :-)


- إطلاق موقع "كتب عربية حرة" (29 أغسطس 2013)
في الحقيقة فكرة الموقع نفسها مكانتش في بالي في أول السنة، ومكانش مخطط ليه إنه يتعمل السنة دي خالص، لكن لقيت إني لو كل حاجة هتسنى لحد ما أفضى ليها هتاخد وقت كتير وممكن متخلصش أساساً.
LibreBooks.org
ربما يكون من أهم النظريات اللي تأكدت منها إن "اللي بيحاول يعمل كل حاجة بنفسه في الأغلب هيفشل"، عشان كدا الموقع ده مكانش هيبقى موجود غير بمساهمات أكتر من شخص فيه، المسألة مسألة توزيع أعمال وإدارة المهام بالشكل السليم، ابدأ وبعد كدا هتلاقي ناس تساعدك عشان لو دورت على الناس الأول ممكن متبدأش خالص!

هبة فريد قامت -ومازالت بتقوم في الحقيقة- بمجهود أكتر من رائع بخصوص تصميم وتطوير الموقع، كريم عبد المجيد بأسلوبه المميز في الكتابة والتلخيص، عبد الرحيم الفاخوري اللي للأسف مقدرش يشارك بسبب ظروف سفره لكنه على الأقل كان محفز لإطلاق الموقع.

موقع كتب عربية حرة الهدف منه تجميع الكتب الحرة في مكان واحد وتصنيفها وترتيبها والأهم تقديم الدعم لأي شخص حابب يكتب كتب حرة خصوصاً فيما يتعلق بمسألة إخارج المحتوى في شكل كتاب مميز.

الموقع حالياً فيه 29 كتاب بجودة عالية، لـ 26 مؤلف، حوالي 32 ألف زائر فريد، وأكتر من 95 ألف مشاهدة للموقع.

www.LibreBooks.org



- تنسيق كتاب "دليل Upverter" ـ (6 سبتمبر 2013)
دليل Upverter للطامحين في بدء مشاريع عتادية
كان أول الحاجات اللي موقع كتب عربية حرة ساهم فيها بشكل مباشر، هو كتاب "دليل Upverter للطامحين في بدء مشاريع عتادية" اللي قام بترجمته الشباب في مجموعة "العتاد مفتوح المصدر والتصنيع الشخصي"، الكتاب يعتبر فريد من نوعه ومحتواه قيم جداً، ومع إنتشار منصات التمويل المصغر والـ crowdfunding زي Kickstarter و Indiegogo أي حد دلوقتي ممكن يبدأ ينفذ المشروع اللي بيحلم بيه أو حتى لمجرد الشغف والاستمتاع.

الكتاب يعتبر من أظرف الحاجات اللي قمت بتنسيقها واشتغلت عليها، وفيه خلاصة كذا سنة من الشغل باستخدام البرمجيات الحرة مفتوحة المصدر حصراً.


- بروفايل على LinkedIn ـ (23 سبتمبر 2013)
في الحقيقة مكنتش مهتم أوي إن يكون لينا بروفايل على لنكدإن، بس مؤخراً قررت أعمله، وطلع الموضوع يستحق يعني D:
بغض النظر عن الرسايل الجاهزة اللي بتتبعت على أساس البيانات اللي كاتبها في البروفايل D: (أعتقد يعني أي واحد سيستم أدمين أكيد وصلتله الرسالة بتاعت أمازون اللي عاوزين سيستم أدمنز في أمازون في جنوب أفريقيا). جالي عرضين شغل من ناس حقيقيين من خلال لينكد إن :)
يلا مش هيخسر D:

www.Linkedin.com/in/AAbouzaid



- وفاة جدتي (24 سبتمبر 2013)
في الحقيقة أنا عندي مشكلة في مسألة الموت، خصوصاً موت الأم -أم والدي-، بقعد كتير عشان أقدر أستوعب إن حد مات فعلاً، زي ما تكون حالة إنكار، مش عارف، مش عاوز أتكلم في الموضوع، لكنه شعور غريب جداً إنك تشيل نعش حد بتربطك بيه علاقة دم، شعور بيخترقك من قمة رأسك لأطرافك.

لكن سبحان الله، ربنا بييسر لكل في حياته وفي مماته بطرق مختلفة. جدتي عاشت طول عمرها على رجلها وتوفت على رجلها، يادوبك تعبت شوية في آخر كام يوم ليها عشان كل الناس تروحلها وتزورها وتسلم عليها قبل ما تقابل ربها حتى الناس اللي مشافوهاش بقالهم كتير. متعبتش كتير ومتعبتش حد معاها. الناس بتيجي الدنيا وسط أهلها وتمشي من الدنيا وسط أهلها وفي النهاية كل واحد بيتحاسب لوحده :) اللهم استرها تحت الأرض كما سترتها فوقها. ربنا يرحمها ويغفرلها ويدخلها جنته ... ادعولها ... بس أهم حاجة بصدق :)


- المشاركة في يوم عن أوبنتو في بيت الرصيف (28 سبتمبر 2013)
في مجموعة أوبنتو مصر قمنا بعمل يوم عن أوبنتو والبرمجيات الحرة مفتوحة المصدر في بيت الرصيف في المعادي، بيت الرصيف هو عبارة عن فيلا قديمة مكانتش مستغلة، وقرر بعض الشباب التواصل مع المسئولين عنها للاستفادة منها كمان ثقافي يقدروا يساهمو في إفادة وتنمية الشباب.

اليوم كان عبارة عن الآتي:
  • البرمجيات الحرة ومفتوحة المصدر Free/Libre and Open Source Software.
  • مقدمة لأوبونتو Introduction to Ubuntu.
  • تصميم الرسوميات بإستخدام البرامج الحرة ومفتوحة المصدر Graphics design using Free/Libre and Open Source Software.
  • التطوير على أوبونتو Development on Ubuntu.
  • مناقشة مفتوحة Open discussion.

أنا أخدت الفقرة بتاعت التصميم باستخدام البرمجيات الحرة مفتوحة المصدر، السيشن مكانتش بتاعتي في الأساس، لكن نظراً لإن صاحبها (الصديق محمد رفعت) كان في الجيش ومعرفش ينزل أجازة في اليوم ده فأنا ألقيتها بدل منه، وكانت لطيفة يعني.


- إطلاق الإصدار التالت من كتاب "دليل البرمجيات الحرة مفتوحة المصدر" (24 أكتوبر 2013)
LibreBooks.org
بعد ما يقرب من أربع سنين (النسخة اللي فاتت كانت في شهر 11 سنة 2009) الكتاب حقق نجاح وانتشار ممتاز وعجب قدر كبير جداً من الناس سواء لمحواه أو إخراجه الفني.
أنا فعلاً سعيد بالكتاب ده لإنه بردو فيه خلاصة كذا سنة من استخدام البرمجيات الحرة مفتوح المصدر، لإن ديماً بدون البدايات الصغيرة مش بتيجي النهايات الكبيرة.

الكتاب موجه بشكل أساسي للناس اللي بتستعمل ويندوز ومش عارفين لسبب أو آخر يغيروا للينوكس ... بالإضافة لإنها تعتبر خطوة إنتقالية لإن أغلب البرامج بتشتغل على أكتر من نظام تشغيل ... أكتر من 180 برنامج حر مفتوح المصدر لويندوز بيغطوا كل المجالات تقريباً. مفيش عذر للسريال أو كراك أو برامج متقلبة. الميزة في النسخة دي من الكتاب بجانب الاهتمام بالإخراج بتاعه إنه مش بس عملي زي النسخة اللي فاتت (قايمة برامج وبس) إنما كمان بيقدم جانب نظري مهم وبيوضح يعني إيه برمجيات حرة مفتوحة المصدر، وإيه أهميتها لينا على المستوى العربي وكل ده بأسلوب بسيط وسلس بدون الدخول في تفاصيل كتيرة. استمتعوا ومتنسوش تعملوا شير وتعرفوا كل الناس : )

حمل الكتاب دلوقتي واستمتع باستخدام البرمجيات الحرة مفتوحة المصدر!

www.FreeOpenSourceGuide.com



- زيارة شرم الشيخ لأول مرة (26 أكتوبر 2013)
للأسف الشديد أجزاء كتير من مصر المصريين نفسهم مش قادريين يروحوها! سواء بسبب بعدها أو المستوى الاقتصادي أو حتى الأمني! كذا مرة روحت البحر الأحمر بس دي كانت أول مرة أروح فيها شرم الشيخ في أقصى جنوب سيناء، هناك البحر الأحمر والشعب المرجانية والأسماك الملونة كما تذكر في الكتب :-)

كتبت سابقاً:
مع إني فعلياً كل مرة بعدي على سينا بتعكنن عشان بفتكر الهبل اللي بيحصل في البلد دي وطريقة تعامل الدولة مع سينا والسيناوية. بس بصراحة كانت تجربة جديدة وجميلة إن الواحد يروح لأقصى جنوب سيناء ... شرم الشيخ.

فعلياً هي أول تجارب كتير أول مرة أروح شرم الشيخ، أركب مركب وانزل في نص البحر، أجرب الـ snorkeling وأشوف الشعب المرجانية والأسماك الملونة عن قرب.

لأ وعرفت إني ممكن أعوم في نص البحر ومفيش تحتي أي أرض DD: لإن فعلياً مكنتش جربت ده.
وكمان شيء كويس عشان عرفت إني معنديش دوار بحر D: (وحتى الناس اللي عندها مشاكل في دوا بيتاخد قبل ركوب المركب)

وطبعاً كانت فرصة مناسبة لعمل جميع الحركات اللوبية والبهلوانية والقفز من ارتفاع (فوق المركب) بدون الخوف من الاصطدام بأي حاجة D:

الطريق طويل فحت بس كان شيء ظريف بردو إن الواحد يشوف بعض الكائنات الحية الجديدة والتكوينات الصخرية المتنوعة.
كانت رحلة جميلة مع مجموعة ظريفة، وعدد من التجارب الجديدة المميزة تضاف للذاكرة :‑)

كانت تجربة رائعة مع مجموعة أشخاص رائعين.


- كورس Inkscape مكثف لمدة يومين (6,7 نوفمبر 2013)
من الحاجات الل أسعدتني جداً إن البرمجيات الحرة مفتوحة المصدر مبقتش مجرد نظرية أو حتى تطبيق على مستوى شبكة الإنترنت، إنما كمان نزلت على أرض الواقع! الشباب في قفير Qafeer عملوا كورس مكثف رائع عن برنامج الفيكتور إنكسكيب، الكورس مش شرح للبرنامج إنما شرح الاستخدامات العملية ليه والمفاهيم الأساسية في التصميم.

كنت كتبت سابقاً عن الكورس والتجربة الرائعة دي:
طيب في الحقيقة خليني أعترف الكروس ده مش رائع خالص!! .... ده رائع جداً! جامد فحت! خلال الـ 12 شهر اللي فاتوا عدد الحاجات القادرة على إبهاري بقت في تضاؤل مستمر ... مش عشان بتبقى حاجات وحشة إنما عشان متوقعة. المرة دي فعلاً التجربة كانت مميزة جداً وغير متوقعة ... استمتعت جداً أخدت بالي من تفاصيل صغيرة في حجمها لكن بتفرق كتير فعلاً. كورس مكثف لمدة يومين، مش مجرد كورس نظري بيشرح البرنامج، إنما بيشرح مفاهيم أساسية وأساليب مستخدمة فعلياً في الويب أو الطباعة والتصميم بشكل عام (وعجبتني جداً طريقة الربط دي بالمناسبة). متشوق جداً للجزء التاني بتاع بكرة ^_^

وكان في نهاية اليوم التاني مطلوب عمل شعار لشركة ما (أي شركة تخيلية يعني)، وأنا اختارت شركة عن الطاقة البديلة، ودي كانت النتيجة.



- محاضرة في كلية الهندسة جامعة المنصورة (30 نوفمبر 2013)
ضمن نشاط الفريق الرائع CAT Reloaded في جامعة القاهرة، اتعمل هاكثون فيه فقرات متنوعة، ومن ضمنها فقرة عن البرمجيات الحرة مفتوحة المصدر، إيه هي وأهميتها بالنسبة لينا.

كتبت سابقاً:
ممكن تكون الفترة اللي فاتت سمعت كتير عن الأوبن سورس والبرمجيات الحرة، وشوفت كتير من الشركات والمؤسسات بدأت تستعملهم أكتر من أي وقت عدى.

هنعرف ليه البرمجيات الحرة مفتوحة المصدر مش بس حاجة رائعة بل كمان مهمة لينا على المستوى العربي، وإنها مش بتفيد المبرمجين بس إنما نفعها بيعود على كل مستخدمي التكنولوجيا.

معادنا بكره مع سيشن "Why Open source".
جهزوا نفسكم ومتنسوش إن "Open source, open world" ;‑)


كنت عيان شوية يومها بس الأداء كان مقبول يعني، بس كله كوم وسواقين المنصورة دول كوم تاني! الموقف الوحيد في البلد اللي شوفت فيه سواقين بتحمل على بعض! كذا مايكروباص وكذا عربية بتحمل في نفس الوقت، وكلهم مش مكتملين وكلهم مستنين! مش قادر أفهم إيه ده لحد دلوقتي (دي مش أول مرة بالأسلوب ده!) يعني نزلت بدري وفي نفس الوقت وصلت متأخر لإني قعدت في الموقف بتاع ساعة وشوية بدون أي معنى!!

على العموم كان يوم لطيف، واتعرفت على عدد من الشخصيات الجميلة في المنصورة خصوصاً الأشخاص اللي معرفهمش غير على الإنترنت وقابلتهم لأول مرة هناك.


- أكل هندي لأول مرة (4 ديسمبر 2013)
على غرار شهر أكتوبر 2012 لما أجربت الأكل الصيني لأول مرة، خليني أوثق كمان المرة دي، اللي فيها جربت أكل هندي لأول مرة، مطعم اسمه نواب (Nawab) في الزمالك، الأكل كان لذيذ والمكان ظريف، أعتقد إني هجرب أروح تاني، بس أتمنى المرة الجاية ألاقي الأكل مشطشط عن كدا ده هندي يعني رمز التوابل والأكل الحريف D:


الصورة ليحيى.

أنا مش فاكر أسماء الأكلات بس لو شوفتها تاني هعرفها يعني، المرة الجاية تايلاندي بقى إن شاء الله D:
يوم رائع آخر مع مجموع أصدقاء رائعين :-)


- محاضرة في كلية الهندسة مودرن أكاديمي (10 ديسمبر 2013)
امبارح كان يوم لطيف آخر، روحت هندسة مودرن أكاديمي في المعادي، اليوم تنظيم MIG وكان عن أوبنتو مع تعريف بالبرمجيات الحرة مفتوحة المصدر وأهميتهم. اليوم كان لطيف والتنظيم والحضور جميل.


أعتقد إن الإيفنت ده وبتاع المنصورة -واللي زيه عموماً- بيثبت ديماً إن الطلاب قادرين على عمل اللي الخريجين مش بيقدروا يعملوه :-)


----------

لحد كدا أعتقد دي كانت أهم الحاجات، لسه فاضل حوالي 19 يوم في سنة 2013، محدش عارف إيه تاني ممكن يحصل :-)


نسيت أقول إن هناك حدث رائع في القاهرة يوم 20 و 21 ديسمبر ... عن إيه؟ عن موزيلا الرائعة طبعاً المؤسسة القائمة على متصفح الإنترنت الرائع فايرفوكس ^_^

اللي مسجلش يلحق يسجل بسرعة لإن التسجيل محدود بوقت! (أعتقد هيخلص بعد بكره)


Mozilla Power '13


هناك 5 تعليقات:

  1. أسلوبك حلو .. وروحك أحلى :)

    ردحذف
  2. تعجبني الروح الايجابية برغم كل ما يحيط بك من ظروف

    ردحذف


  3. أسلوب رائع ومميز
    http://www.engazz.com

    ردحذف
  4. ممتاز اشكرك جدا على هذه المدونة الرائعة

    ردحذف