الجمعة، 7 نوفمبر، 2014

ملخص يونيو، يوليو، أغسطس 2014

همممم كانت فترة كبيرة المرة دي مكتبتش فيها! طيب إيه أهم الحاجات خلال ما يقرب من ٣ شهور؟


- تجربة الـ Reverse bungee لأول مرة (٢٥ يونيو ٢٠١٤).

بما إني من هواة المغامرات، قررت أجرب الـ Reverse Bungee مع أحد الأصدقاء البرنسيين D:
في شهر يونيو اللي فات أنا و Islam A. Hassan سمعنا إن في Reverse Bungee اتعمل في مول العرب في ٦ أكتوبر ورحنا نجرب. لو مش عارف تحديداً إيه هو الريفيرس بانجي مكن تشوف لينك ويكيبيديا (فيه فيديو بالمناسبة).

كانت تجربة ظريفة الانطلاق على ارتفاع زي ده مع كتير من الأدرنالين، أهي تصبيرة لحين تجربة Bungee حقيقي! D:






- الملتقى الأول لوضع خارطة طريق "استراتيجية البرمجيات الحرة مفتوحة المصدر" (٢٦ يونيو ٢٠١٤).

حضرت مؤتمر عن تفعيل البرمجيات الحرة مفتوحة المصدر في مصر سواء على مستوى الحكومة أو القطاع الخاص. بالفعل أصبح عندنا استراتيجية معتمدة من وزارة الاتصالات (حمل وثيقة الاستراتيجية).
المؤتمر كان كويس وواعد جداً، وشيء ممتاز إن الواحد يشوف التقدم ده وإن كانت الخطوات بطيئة، لكن لسه في أمل :-)

- حضور سيشن عن OpenStack (٤ يوليو ٢٠١٤).

سيشن ظريفة ويوم لطيف عن OpenStack عمله ضياء رضوان كمقدمة عن أوبن ستاك، السيشن كانت ممتازة واليوم نفسه كان رائع، كان فيه إفطار لمجموعة كبيرة من الناس المهتمين بالتقنية والنشطين على أرض الواقع بشكل كبير!

- مقال عن Kano (٧ يوليو ٢٠١٤).

كتبت مقال عن Kano على موقع زاش، كانو، الحاسوب الذي يمكن لأي شخص صُنعه! هو عبارة عن Kit مبنية على حاسوب راسبري باي Raspberry Pi المصغر، كانو معمول لحل مشكلة انفصال الجيل الجديد عن فهم التكنولوجيا بشكل عميق ... أظن إن الاقتباس ده هيوضح الفكرة أكتر:

جهاز Kano والذي يعرف نفسه بأنه "A computer anyone can make"، وربما يكون "كانو" أحد أكثر المشاريع اتصالاً وتكميلاً لفكرة راسبيري باي الأصلية، وهي أن يمكن لأي شخص أن يصنع حاسوبه بالشكل الذي يريد وأن يتعلم عليه ويعدله بالشكل الذي يريده، ببساطة أن يتحول الشخص من مجرد مستهلك للتكنولوجيا إلى صانع ومشارك حقيقي. هذا الأمر مثالي جداً للشباب في المراحل المختلفة حيث يمكنهم التعرف على التكنولوجيا عن قرب، وليس فقط بطريقة استهلاكية.

مع أدوات مثل راسبيري باي وكانو والبرمجيات الحرة مفتوحة المصدر، يمكن الوصول لاستفادة عظيمة من شغف وحماس الشباب الصغير، فمن كان يتخيل حاسوب بـ ٣٥ دولار؟ من كان يتخيل وصول موسوعة ويكيبيديا الحرة لأدغال أفريقيا دون إنترنت حتى؟ في الحقيقة إن تعلم التكنولوجيا في عمر صغير ولكل الطبقات بغض النظر عن البلد أو اللغة سيفتح مجالاً واسعاً للابتكار ولتحسين حياة الكثيرين حول العالم.

- سكربت fixparts بواجهة رسومية (١٨ يوليو ٢٠١٤).

في مشكلة بتتكرر من وقت للتاني لما واحد بيجي يسطب أوبنتو عنده، برنامج التسطيب بتاع أوبنتو بيشوف الهارد كله كأنه مش متقسم، أو بمعنى أصح مش بيشوف البارتشنات. المشكلة في الواقع مش بسبب أوبنتو، المشكلة بسبب بعض برامج التقسيم الغبية اللي بتحسب البارتشنات بشكل غلط، فيجي أوبنتو المحترم بيحاول يقراها بشكل مظبوط فمش بيعرف! المشكلة بتكون في الـ partitions table اللي اتعمل غلط. حل الموضوع ده كان برنامج صغير بيشتغل عن طريق الـ command line اسمه fixparts ... يعني ملهوش GUI الوحد يستعمله منها.

كان عندي ساعة فاضية وعاوز أروش فيها شوية، قولت أعمل bash script على السريع وأعمله GUI ببرنامج Zenity واللي بييجي مع أوبنتو افتراضياً. عملت سكربت بياخد باكب من الـ partitions table، ويعملها restore، وأخيراً بيصلح المشكلة بتاعت البارتشنز تيبول.

هتدخل Live CD وتشغل السكربت وبعد الريستارت المفروض إن المشكلة تكون اتحلت. البرنامج جربته على Ubuntu 14.04، وجربته كذا مرة واتأكدت إنه شغال بشكل كويس لكن في النهاية ده مجرد سكربت اتكتب واتجرب في ساعة وبالتالي مفيش ضمان إنه يشتغل عند فخلي بالك. السكربت على GitHub:

- زيارة دهب لأول مرة (٢٩ يوليو ٢٠١٤).

في أجازة عيد الفطر، قررت أروح "دهب" مع بعض الأصدقاء، مدينة دهب بتقع على خليج العقبة! بتبعد حوالي ٦٠٠ كيلومتر عن القاهرة يعني حوالي ٨ ساعات بالأتوبيس! دهب مكان بديع جداً، سواء الصحرا أو البحر أو ما بينهما، تكوينات صخرية آسرة وبحر وشعب مرجانية وبيئة بحرية لسه شابة ... كانت رحلة خزعبلية في الحقيقة :‑)


- الحصول على شهادة RHCSA (١٧ أغسطس ٢٠١٤).

نجحت في RHCSA ـ (Red Hat Certified System Administrator) بحمد الله وبنسبة 100% ^_^
وفي شهر أكتوبر حصلت على RHCE ـ (Red Hat Certified Engineer) الحمد لله بنفس النسبة. Certification ID: 140-128-760


- يوم تدريبي في Orange Labs (١٩ أغسطس ٢٠١٤).

عملت يوم تدريبي عن البرمجيات الحرة مفتوحة المصدر وأساسيات لينوكس ديسكتوب و CLI في Orange Labs في القرية الذكية Smart Village.
التدريب لحوالي 14 شخص في internship تبع شركة Orange، نصهم من الأكاديمية العربية والنص التاني حاسبات القاهرة ... وكانوا برنسيين جداً ومتجاوبين وحابين يتعلموا يعني ... كان يوم لطيف وممتع.


- تجربة مطعم Mr.Wok الصيني (٢٣ أغسطس ٢٠١٤).

مطعم تيك أواي صيني في الزمالك، للأسف معجبنيش خالص عشان هو مخصص للتيك أواي الصيني! كويس إني كنت جربت أكل صيني حقيقي قبل كدا في كذا مكان وإلا كنت حكمت على الأكل كله إنه وحش!

- بطيخ أصفر لأول مرة! (٢٩ أغسطس ٢٠١٤).

كانت تجربة ظريفة D:
الطعم مش مختلف كتير، مفتقد بس المذاق المميز للون الأحمر! لكن ظريف يعني D:

0 التعليقات:

إرسال تعليق