الاثنين، 17 أغسطس 2009

عدنا ، و رحلة سعيدة ^_^


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته


الاسبوع اللي فات كان اسبوع جميل جدا ، كنت مسافر مع العائلة للتصييف و الاستجمام D:

على المستوى العائلي ، تقريبا بقالنا اكتر من اربع سنين مروحناش مصيف مع بعض ! ، لاسباب كتيرة سواء عائلية اجتماعية او حتى ميكانيكة ، لانننا مش متعودين على المواصلات في السفر و كان اعتمادنا بشكل كامل على العربية ، و العربية كانت - و ما زالت - بعافية شوية D: ، بصراحة عن نفسي بفضل الجو العائلي عن الرحلات الشبابية ، بس برده من وقت للتاني بيكون شيء كويس ان الواحد يروح مع اصحابه في رحلة - و لكل واحد فيهم مميزاته و عيوبه : ) -

دي فعليا المرة الاولى اللي اروح فيها الاسكندرية ، بغض النظر عن اني روحت السنة اللي فاتت يومين مع واحد صاحبي ، انا شخصياً كنت مخنوق من المذاكرة ، عمال اذاكر بقالي كتير و كتب مش عاوزة تخلص !! ، انا و واحد صاحبي ضربت في دماغنا نروح اسكندرية ننزل البحر ! ، و فعلا تقريبا معملناش اي حاجة غير اننا نزلنا البحر ، و مروحناش في مكان يذكر !

اللطيف في الموضوع بقى ان الاسبوع ده كان متظبط بطريقة ممتازة ، كان بالنسبة ليا مثالي اكتر من اللازم ! - و فعلا الاسبوع مكتملش بشكله المثالي ! -

يعني ، هروح البحر اصييف و استمتع مع العائلة ، و كمان في نفس الوقت كذا واحد من اصحابي كانوا في الاسكندرية ، و قضيت معاهم يوم ، و كمان كلمت ناس اعرفهم من منتدى مجتمع لينوكس العربي ، بيستخدموا نظام جنو/لينوكس ، و قابلتهم و كانت قعدة لذيذة فعلا ، مع اني اتفقت معاهم في مكان ممنوع الوقوف فيه اساسا هههههههههه - ان واحد منهم يعترض على المكان ولا يقول ايه حاجة ، مفيش D: - ، لكن كذا واحد عرف يوصل ، ده بغض النظر عن الناس اللي اعتذرت بعد ما تأكيد حضورهم - الشعب المصري هو الشعب المصري ، في حكاية المواعيد دي ميتواصش هههههه - ، شويه كدا و هروح اشردلهم على المنتدى D: - و كان في رحلة للبحر نظمتها جمعية الروان الخيرية ، و حضرت معاهم من اول اليوم لاخره ^_^ ، و كمان كنت هقابل ناس كانوا جيرانا من زماااااان جدا - اكتر من 20 سنة ، انا فعليا عشت معاهم فترة من طفولتي : ) - ، ولكن للاسف زي ما قولت الوضع كان مثالي اكتر من اللازم ، و يوم ما جيت اعدي عليهم ، لقيتهم مسافرين مطروح لمدة اسبوع ! و معرفتش اشوفهم حتى - بتوع اسكندرية دول بيدلعوا على فكره ! ، يوم ما يصيفوا بيروحوا سيناء ، او مطروح D: -

لكن في المجمل كان اسبوع جميييل جدا ، و استمتعت على الاخر ^_^

--------------

نزلنا - انا و العائلة - في شاطئ النخيل (منطقة العجمي) ، العجمي منطقة غرب الاسكندرية ، عند الكيلو 21 تقريبا ، عشان كدا الاحياء و الشاطئ اهدى بكتير من الاسكندرية نفسها ، و كنا قريبين من البحر بنشوف البحر من البلكونة - اساسا عرض المنطقة مش كبير اوي - ، اول يومين مية البحر كانت ممتازة جدا و صافية ، بس للاسف بعد كدا المية بقت مليانة شوائب كتير - نباتات بحرية - ، و رجعت بقت كويسة على اخر الاسبوع ، و لحسن الحظ اننا مروحناش الكام يوم دول ، انا بس عديت على المية و بعد ما نزلت شوية ، لقيت الموضوع مش نافع خالص .

بس انا مكنتش عاتق البحر يعني ، تقريبا نزلت المية خمس ايام و نص من اصل سبعة D: ، النتيجة طبعا اسمرار شديد ، و جلدي اتقشر على نطاق واسع D: ، بس بجد بقالي كتير محستش بالاحساس ده - بما اني من ذوي البشرات البرونزية موضوع التعرض للشمس و تقشر الجلد ده مش مؤلم اوي -

بس الرخم في الشواطئ اللي فيها ناس بشكل دائم ، ان مفهاش كائنات بحرية كتير ! ، يعني في المكان اللي كنت فيه مكنش في غير سمك صغير بيسموه شراغيش (المفرد شرغوش) ، يعني كان نفسي الاقي اي كائنات تانية ، مثلا كابوريا / سلطعونات ، نجوم بحر ، قناديل ، او حتى اي كائن تاني غير السمك !! ، السنة اللي فاتت روحت رحلة للبحر في راس سدر ، و مسكت كابوريا ، و نجمتين بحر ، و كان في بلح بحر و حلزونات بحرية كمان ، بس رجعتهم تاني للمية : )

المهم بعد بحث سريع على الانترنت ، عرفت بالظبط ايه هى الشراغيش دي ، انا لقيت اسمين بس تقريبا هما الاتنين نفس المعنى الفرق في اللغة او المنطقة او حاجة زي كدا
Diplodus sargus cadenati - Moroccan white seabream

و ده موضوع في منتدى ، واحد عامله - اسمه الرمزي في المنتدى على نفس اسم السمك ده D: - ، و بيتكم على عن انواع السمك في الاسكندرية ، و منهم الشراغيش - الموضوع جميل جدا و فيه معلومات حلوة -
@@ طرق صيد الاسماك في الاسكندرية @@ ، الجزء الخاص بالشراغيش .

و دي صورة للسمكة - بس اللي شوفتهم اصغر من كدا -
الصورة من FishBase.org
اضغط على الصورة للتكبير

------------

- مقابلة لينوكساوية :
في اليوم الرابع ، على المغرب تقريبا ، قابلت بعض الناس اللي كلمتهم ، كانت قعدة ممتعة جدا ، بعد ما اتعرفنا على بعض ، قعدنا على سور الكورنيش و عيشنا ، قعدنا نتكلم في حاجات كتير جدا ، اغلبها عن الكمبيوتر ، جنو/لينوكس ، البرمجيات الحرة و المفتوحة المصدر ، و حاجات تانية كتير ^_^ ، من اللطيف ان الواحد يتعرف على ناس على ارض الواقع ، و خصوصاً الناس المشتركين معاه في نفس الاهتمامات : )

-----------

- يوم مع الايتام :
جمعية الروان الخيرية ، نظمت يوم على شاطئ الاسكندرية للاطفال الايتام ، و طبعا كانوا محتاجين عدد من المتطوعين للاشراف و التنظيم في اليوم ده ، انا كدا كدا كنت ناوي اشارك معاهم و اطلع معاهم من القاهرة ، لكن بما ان اليوم ده كنت في الاسكندرية ف روحت على مقر الجمعية على طول ، و الشكر لمواقع الخرائط زي WikiMapia.org ، اللي عن طريقه عرفت اوصل لمقر الجمعية في الاسكندرية بكل سهولة مع اني عمري ما روحته قبل كدا .

اليوم ده برده كان جميل جدا ، الاطفال لعبت و استمتعت بالبحر ، و انا شاركت في التنظيم و استمتعت ، اتعرفت على ناس جديدة ، و شوفت ناس بقالي كتير مشفتهمش ، يعني استفادة و استمتاع من كل النواحي : )
و الحمد لله مفيش حد تاه ولا حصله حاجة D:

------------

- مقابلة لم تتم :
الشيء المحبط في الاسبوع ، كنت مخطط لمقابلة ناس جيرانا من زمااااان جدا ، بس للاسف ، مكلمتهمش اول ما وصلت الاسكندرية ، و لما اتصلت بيهم ، لقيتهم مسافريين يصيفيوا ، اسبوع في مرسى مطروح - ما البحر جنبهم و خلاص D: - ، في الحقيقة الغلط مني ، المفروض اني كنت اكلمهم اول ما اوصل ، بس مجاش في بالي اي تأخير ممكن يوصل لمدة اسبوع !

شعور غريب انك تقابل حد مشفتهوش من 15 سنة - انا اساسا عمري كله 20 سنه ! ، يعني اتربيت معاهم فترة و اوعى ليهم - ، يا ترى بقوا عاملين ازاي ؟ ، و احوالهم ايه ؟ ايه التغير و ايه اللي فضل ثابت ؟ ، حاجات كتير بتيجي في دماغ الواحد : )

---------------------------------

بعد الاسبوع ما خلص رجعت يوم السبت بلييييل خالص على 12 او 1 ، بس فعلا زي ما بيقولوا
no place like a home

: )


----------

# ملحوظة على جنب : الرسمة اللي في اول الموضوع ، كانت واحده من محاولاتي لرسم شخصية لطيفة و التعديل على ملامحها ، الشخصية هى "سلمى" من بنين و بنات ، على موقع اسلام ويب .



موقع بنين و بنات بيقدم معلومات و ارشادات اسلامية للاطفال بطريقة جميلة جدا و تفاعلية باستخدام الفلاش و المؤثرات الصوتية ، اخواتي الصغييرين بيحبوا الموقع و الشخصيات اللي فيه جدا ^_^

بالنسبة للرسمة ، كنت بحاول اعمل شوية تغييرات في ملامح الشخصية ، بجرب كذا اسلوب عشان كدا الصورة مش متقنة اوي - زاوية الايد المرفوعة مش مظبوطة خالص - و مش شبه الشخصية الاصلية اوي - بس بالنسبة ليا ما زالت لطيفة - ، و دي الصورة الوحيدة المتاحة على الكمبيوتر حاليا : )

هناك 40 تعليقًا:

  1. يا عيني عليك , مظبط نفسك انت يا حج بحر وفُسح واحنا قاعدين هنا :D
    حمداً لله علي السلامة يا أحمد وتغيير الجو ده جميل وبينشط الواحد عشان يستأنف العمل .

    ردحذف
  2. فرحتلك عن جد :D

    ردحذف
  3. Mutati0N :
    ربنا يكرمك يا كريم ^_^
    و ان شاء الله ربنا يرزقك برحلة احسن من رحلتي ^_^

    ------

    Mohammed Berdai :
    و انا فرحان انك فرحان ^_^
    ربنا يكرمك ^_^


    و كل سنة و انتوا طيبين ^_^

    ردحذف
  4. شركة كشف تسربات بالدمام
    ان تسرب المياه فى الاوانة الاخيرة ظهرت العديد من التطورات فى اساليب الكشف والتعرف على الاماكن المصابة بالتسربات من اهم الاشياء التى ظهرت هو اساليب الكشف عن تسربات المياه من خلال شركة كشف تسربات المياه بمكة ، وكيفية التحقيق من تسربات المياه ، فاليك عدد من الاجهزة التى تعتمد عليهم الشركة فى اعمال الرش والقضاء على التسربات تماما دون ان يترك اى اثر على المكان مع شركة كشف تسربات بمكة ،فالسرعة والدقة والالتزام من الصفات المطلوبة عند التعرض الى التسربات حتى تساعدك فى التخلص من الاخرى التى من الممكن ان تظهر مثل التعرض الى تسليك المجارى والتعرض الى الحشرات والتى نقوم بمكافحتها من خلال شركة مكافحة حشرات بمكة .
    عند القيام بالاستعانة باحد الشركات التى تقوم بعزل الاسطح والخزانات من خلال شركة عزل اسطح بمكة عليك ان تتولى مهام العزل والاصلاح معا لانجاز فى الوقت ونقدم خدمة تنظيف وعزل الخزانات وصيانتها من خلال شركتنا سيرفس تاون شركة تنظيف خزانات بمكة أفضل شركات نظافة الخزانات بمكة المكرمة .

    ردحذف
  5. • أما بالنسبة لطرق تنظيف المنزل فى شركة تنظيف منازل بمكة بصورة مفصلة فهي تنقسم لعدة أجزاء حتى تسهل عملية التنظيف فيتم اختيار مواد ومعدات خاصة بتنظيف المفروشات والسجاد والستائر والارضيات والأسطح الرخامية من خلال شركة سيرفس تاون لجلى البلاط والرخام شركة جلى رخام بمكة أو الزجاجية حتى يتم التنظيف على أكمل وجه، وتعتمد شركة تنظيف بمكة على افضل الطرق طبقاً لأحدث الطرق في ذلك المجال لتوفير أفضل مستوى من النظافة وتقديم أفضل خدمة لربة المنزل أو إدارة الفندق .
    • فنجد على سبيل المثال أن المفروشات بشكل عام يتم تنظيفها بعدة طرق مختلفة إما من خلال ماكينات البخار الخاصة بالمفروشات مقدمة من شركة تنظيف بالبخار بمكة والتي يتم ضبط مؤشر الحرارة الخاص بها على نوع القماش سواء كان ذلك خاص ب (الأنترية-الصالون - الجلسات العربية- المراتب - الكنب وغيرها الكثير .....) فى شركة تنظيف شقق بمكة وبالتالي يتم تمريرها عدة مرات على ذلك النسيج حتى تنظف تماماً من الداخل والخارج وتترك لعدة أيام في الهواء الطلق حتى تجف هذا ماتنصحكم به شركة نظافة بمكة .

    ردحذف
  6. Decent Blog, Thanks for offer with us. On the off chance that you need proficient Website Development and Designing and Digital marketing Services visit Ogeninfo.
    SEO Service in Delhi

    ردحذف
  7. Awesome blog, thank you so much for sharing such a valuable information with us. Visit Mutualfundwala for the best Investment Advisor for Mutual Fund.
    Investment Advisor in Delhi

    ردحذف
  8. Wow!!! It was really an Informational Article which provide me with much Insightful Information. I would like to first thank the author for such an Insightful Content. If someone here is looking for a Website Designing Company in India, then look no further than Jeewangarg.com as we are the best website designing company in
    Delhi
    working in the arena for the last 8 years.
    Best website designing company in India
    website designing company in Delhi NCR
    Google Partner in India

    ردحذف
  9. We are the best home services company in the Kingdom We provide cleaning services of the best equipment and manpower and transport services of the finest packaging and storage and 
    شركة تنظيف بالبخار بجدة"> شركة تنظيف خزانات بجدة
    شركة تنظيف بجدة
    شركة مكافحة حشرات بجدة
    شركة نقل عفش بجدة

    ردحذف
  10. افضل شركه كشف تسربات المياه وعزل الاسطح

    نحن افضل شركة كشف تسربات المياة بالرياض لحل فواتير
    المياه بالرياض ومتخصصين فى بحث وكشف تسربات المياه وحل تسرب
    المياه ووقف نهائى لتسريب المياه بالضمان يوجد لدينا شركات
    داخل وخارج الرياض متخصصيين فى مشاكل التسربات المياة كشركة
    كشف تسربات المياة وكشف مياة التسرب وكشف تسرب المياة افضل شركة كشف تسرب المياه بالرياض يوجد فنيين متخصصين
    للعمل لدى شركتنا فى ايجاد التسربات وحلول كثيرة لدينا فى
    ايجاد تسريب المياه مع افضل الفنيين لحل ارتفاع فاتورة المياة
    مع اطيب تمانينا لشركتنا لتفوقها فى الخدمات المنزلية عوازل

    شركه كشف تسربات المياه بحائل



    شركه كشف تسربات المياه بالقصيم




    شركه كشف تسربات المياه بالباحة




    شركه كشف تسربات المياه بالطائف


    شركة كشف تسرب المياه بالاحساء



    شركه كشف تسربات المياه بجدة




    شركه كشف تسربات المياه بمكة




    ردحذف
  11. Amazing! The post is full of new information and ideas useful for the readers. Go ahead keep it up, being the leading mobile app development company, we are willing to introduce our specialized efforts in order to bring revolution in human welfare. mobile application development company. You can email us at sales@appsquadz.com or call us at +91-9717270746

    ردحذف
  12. Very impressive! Your content is well produced, and I like it!
    No.1 IT Solution Company in Delhi

    ردحذف
  13. IVC-Services do not represent Government Department of any Country, also not affiliated or tied up with any Embassy/Authority. IVC-Services is a private Consulting Agency, which caters various professional services related to various Countries and Charges a Consulting fee. Grant or rejection of Visas/or any listed services is solely the discretion of the respective.
    Renewing passport Singapore

    ردحذف
  14. Great article! This is the type of information that are meant to
    be shared across the internet. Thank you for sharing such a useful post. Nice post ! I love its your site after reading ! thanks for sharing.
    Website: GMAT entrance exam preparation

    ردحذف
  15. I am very happy to have seen your website and hope you have so many entertaining times reading here. Thanks for all the details. Nice Post thanks for the information, good information & very helpful for others. you sharing such a useful post. Very Interesting Post! I regularly follow this kind of Blog.
    Website: kalyan night matka result

    ردحذف
  16. Need fence repair and staining services? We are reputed fence Repair Company that offers wide range of affordable fence replacement, fence repair and installation and much more!


    residential fence specialist mckinney

    ردحذف
  17. Perched at an elevation of 1893 meters, The Whitestone Resorts Feel the Nature with Luxury in Manali.
    Best Resort in Manali

    ردحذف
  18. Great article! This is the type of information that are meant to
    be shared across the internet. Thank you for sharing such a useful post. Nice post ! I love its your site after reading ! thanks for sharing.
    custom rv wraps

    ردحذف
  19. I am very happy to have seen your website and hope you have so many entertaining times reading here. Thanks for all the details. Nice Post thanks for the information, good information & very helpful for others. you sharing such a useful post. Very Interesting Post! I regularly follow this kind of Blog.
    online registration company

    ردحذف

  20. Really glad to say that it's an awesome post to read and learn something new, I always come to know about something interesting and unique.
    Best Cosmetic Surgeon in Meerut
    Best hair transplant surgeon in Meerut

    ردحذف
  21. This is very useful software for you and me. No errors were found during the check.
    You can use it. I hope you like it.
    Denver Graphic Installers

    ردحذف

  22. Gandhi Brothers Lottery Group was founded by Mr Manmeet Singh when he was 12 years old and today, it has been developed as a very reputed the well-established business firm of providing secure Lottery of Punjab State Lottery since the last 36 years. It has two Lottery system. Bumper Prizes weekly Prizes. The biggest jackpot hit from the Punjab State Lottery is New Year Bumper 2012 on 19-01-12 amounting Rs.2.00 crore Monthly Lottery Bumper 2012 held on 23-07-12 amounting Rs. 51 Lakhs distributed over prize money. Gandhi Brother’s lottery is Authorized and legal, assuring each player of a fair playing lottery.
    Punjab state dear weekly lotteries

    ردحذف
  23. It was a great blog with so much information of the beautiful places to visit.
    Gas water heater installation service in Nagpur

    ردحذف
  24. Nice Blog, it is very Impressive. keep sharing good information with us.
    startup india

    ردحذف
  25. Trusted Digital Marketing Company in Delhi
    Are you planning to market your business online and looking for a digital marketing company in Delhi? Visit Techdost.com and grab the opportunity to get a discount on Digital Marketing Services in Delhi.
    We are an organised, trustworthy and reliable digital marketing agency providing high-quality and cost-effective digital marketing services in Delhi and all over India.
    Digital Marketing Company in Delhi

    ردحذف
  26. Great I really like your post. Such amazing information, all the best for more updates. Thanks for sharing. It is such a very amazing post...
    Click here: Black kilt

    ردحذف
  27. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  28. انت تتعامل مع شركة ستار وود اكبر شركة اثاث مكتبي سوف تسهل لك الشركة اختيار الاثاث المكتبي المناسب .

    ردحذف
  29. Thanks for taking the time to talk about it. You know about ETA New Zealand Requirements, NO. You can this info via our website then apply for New Zealand visa.

    ردحذف
  30. Your post was so much useful. Also check out our website for more information -:apply for malaysia visa

    ردحذف
  31. We as an Adventure Travel company aim to show you nice people the most beautiful and pristine places in Karnataka.Preserving the cleanliness & beauty of our beautiful land is our topmost priority
    book kodachadri trip plan

    ردحذف
  32. This is very nice post.I’m happy to see some great article on your site.
    Visit here andaman tour packages

    ردحذف