الخميس، 1 يوليو، 2010

الامتحانات خلصت، أخيرا!


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أخيرا بعد حوالي شهرين و نص من الانقطاع شبه التام عن الإنترنت (و عن حاجات تانية كتير كمان!)، و أكتر من تلات أسابيع من الامتحانات و شد الأعصاب بشكل بشع، خلصت أخيرا الإمتحانات من يومين!
في البداية بعتذر لأي شخص كتب تعليق في المدونة و مردتش عليه الفترة اللي فاتت، معلش زي ما شايفين، مفيش كمبيوتر و امتحانات و كدا يعني : )


سنة رابعة دي من أولها سنة شنيعة بصراحة! و مواد الفصل الدراسي التاني تنفع تدرس في سنة كاملة! ست مواد كل مادة فيهم ما شاء الله، مادة كتابها مقرب على ١٠٠٠ صفحة، مادة تلات كتب، مادة أربع كتب ... بلاش أكمل أحسن xD

و الامتحانات برده ما شاء الله يعني، منهم تلات امتحانات يخلوا الواحد يشد في شعره
http://img294.imageshack.us/img294/2151/biggrinz.gif

مع اني مستمتع جدا بالدراسة من أول يوم دخلت فيه الكلية، و لحد آخر يوم، لكن الترم ده كان فعلا صعب جدا و الضغط فيه عالي، لكن الحمد لله الواحد بذل مجهود كويس و ربنا ييسر في النتيجة : )

-------

المهم، الامتحانات خلصت و الأجازة جت، و بما ان - المفروض! - ان دي السنة الأخيرة في الكلية، يعني لسه في مواضيع الجيش (الخدمة العسكرية) و شوية حاجات كدا قبل ما الواحد يبدأ المرحلة الجديدة : )

ديما في كل فترة امتحانات لما بشيل الكمبيوتر عشان أركز في المذاكرة، بخصص كشكول بكتب فيه أي فكرة بتيجي في دماغي، و ده ليه فايدتين اساسيتين، الأولى عشان اصفي ذهني من أي حاجة تشتت تركيزي في المذاكرة، و التانية عشان الفكرة متضعش (و في فترة الإمتحانات بيكون في أفكار عبقرية فعلا خسارة تضيع
http://img294.imageshack.us/img294/2151/biggrinz.gif )، لكن الترم بخلاف أي ترم ده كتبت كمية حاجات كتير جدا O_o (اصلا في العادي الافكار و الحاجات اللي كنت بكتبها كانت بتكفي الأجازة و تفيض، نما بكمية الحاجات اللي انا كتبتها دي انا كدا معايا مخزون لمدة سنتين مقدما http://img294.imageshack.us/img294/2151/biggrinz.gif ) ، تقريبا كتر الضغط و التركيز الذهني في المذاكرة بيخلي عقل الواحد يوصل لدرجة عالية من درجات التشابك http://img294.imageshack.us/img294/2151/biggrinz.gif


حاليا بحاول استرخي شوية و اخطط للحاجات اللي إن شاء الله ناوي أعملها في الأجازة، بس الأول اصل الجهاز بتاعي لان فيه مشكلة في الكهربا بتاعت اللوحة الأم (الـ motherboard يعني ولا مؤاخذة)، درجة الحرارة عند المعالج فو الـ ٨٠ درجة! و مكان المشكلة أصلا الناحية المقابلة للمعالج، يعني تخيلوا بقى درجة الحرارة كام في مكان المشكلة!

بفكر غير الجهاز كله و اشتري جهاز جديد، بس اعتقد ان الموضوع ده متوقف على اذا كنت هدخل الجيش ولا ﻷ (شخصيا انا عاوز ادخل! هي سنة، هتعدي بالطول أو بالعرض، و على أي حال هتكون تجربة جديدة اكيد اكيد هستفاد منها حاجة!)


-----

من أول الحاجات اللي ناوي اعملها ان شاء الله، التحضير للاصدار التاني لكتاب "الدليل العملي في استخدام أوبنتو"، استقريت على الغلاف و بدأت التخطيط للشكل و المحتوى العام، ان شاء الله هيكون فيه تغييرات ممتازة سواء من الناحية الشكلية أو الموضوعية : )

-----

من فترة كنت عملت سمة لحمل الإقلاع الرسومي BURG (هتلاقي معلومات أكتر عن البرنامج في الرابط) باسم "العربية و الحرية" و هي عبارة عن سمة مع لمسة عربية، و كنت استعملت خط الكتروني لكتابة الجملة، بس لقيت انها اذا اتكتبت بخط الثلث هتكون أجمل بكتير، لكن للاسف معنديش أي خط ثلث و معرفش واحد مجاني، عشان كدا قولت أكتب الكلمتين من الصفر (يعني بدون الاعتماد على أي خط الكتروني) و اعتمدت في الكتابة - او بالاحرى الرسم! - على بعض المخطوطات القديمة و طبعا باستخدام البرنامج الرائع انكسكيب ^_^

خلفية السمة بعد تعديل الكتابة

فعلا، الخط العربي ده عبقري!

http://img689.imageshack.us/img689/9861/48139429.png

صحيح اي واحد عنده خلفية عن الثلث هيقدر يطلع بعض الأخطاء، لكنها كانت تجربة سريعة عشان اشوف الوضع هيكون عامل ازاي، و مين عارف، ممكن على بداية السنة الجديدة يكون متوافر خط ثلث احترافي و طبعا حر ; )

-------


اممممممم ايه تاني؟ مش فاكر p:


بس في النهاية ممكن اقول تبا لكرة القدم أفيون الشعوب! و تبا للمهاويس اللي سايبين حالهم و اشغالهم و عمالين يتابعوا كاس العالم!

http://img156.imageshack.us/img156/5021/42301462.jpg

هناك تعليقان (2):

  1. أحم أحم..
    ^_^

    وأخيرا انتهت اختباراتك، وعادت الحياة لمدونتك :P
    هنيئا لك..

    أخبرني، متى ستبدأ مقابلة اليوم؟
    (هذا اللي ناقص ههههه)

    ردحذف
  2. ^_^

    هذا الصيف مزدحم جدا، يوجد عشرات الأشياء لأفعلها D:

    ربنا يسهل ^_^


    مقابلة؟ ماذا تقصد؟
    لم أفهم الدعابة p:

    ردحذف