الجمعة، 15 يوليو، 2011

إطلاق كتاب "أوبنتو ببساطة"!

أخيرا كل حاجة بقت جاهزة وتم إصدار لكتاب "أوبنتو ببساطة".

وادي التقنية - إطلاق كتاب "أوبنتو ببساطة".

الموقع الرسمي للكتاب: www.SimplyUbuntu.com
اعرف اكتر عن أوبنتو - عن الكتاب - صفحة الكتاب على فيس بوك - صفحة الكتاب على جود ريدز - صفحة آراء القراء - شارك وانشر الكتاب على الإنترنت.

وواضح يعني إني بختصر عشان مستعجل جدا ولازم أنزل دلوقتي

الخميس، 14 يوليو، 2011

أخيراً خلص!

أخيراً انتهى! كتاب "أبونتو ببساطة" الحمد لله خلص ومش فاضل غير على النشر!
الكتاب ده استهلك كتير من الوقت الوجهد وشد الأعصاب أكتر مما توقعت بكتير! كمية معوقات وظروف غير متوقعه رهيبين! ... بداية من الثورات العربية على رأسها ثورة ٢٥ يناير في مصر وانتهاء بظروفي الشخصية في الفترة الحالية واللي متقلبة بشكل كبير وأخرت إصدار الكتاب فترة إضافية :s

كتير من عدم النوم، أكواب القهوة والنسكافية، التخطيط، المراسلات، البحث والتجارب والمزيد من التجارب وشد الأعصاب عشان يخرج الكتاب بأفضل شكل ومكنش مجرد كتاب تاني وخلاص إنما يكون الأفضل.

أعتقد إنها كانت تجربة رائعة بكل المقاييس بالرغم من عدم اكتمالها بالشكل المطلوب بسبب التأخير غير المتوقع في إصدار الكتاب ... لكن تجربة رعاية الكتاب تستحق الكتابة عنها ... إن شاء الله لما يتوفر الوقت بس : )

الغريب إني حاسس إن في علاقة نشأت بيني وبين الكتاب وكأنه بقى إبني ومش عاوز أنشره وأفضل أعدل وأنقّح فيه إلى مالا نهاية عشان يكون مثالي تماماً والأفضل على الإطلاق! (ده تقريباً سببه الجزء المثالي في شخصيتي اللي مش بيرضا إلا ببذل أقصى مجهود ممكن عشان الحاجة اللي بعمهلها تتطلع مثالية -بالنسبة لقدراتي-)


بعض إحصائيات الكتاب؟



أكتر من ١١٠٠ تحرير للملف.
أكتر من ٢٦٥ ساعة (تنسيق وإعادة كتابة بعض الأجزاء فقط!)
أكتر من ١٨٠ صفحة.
أكتر من ٢٤٥ صورة.
أكتر من ٢٣ ألف كلمة!!





كفاية كدا ... الإعلان الرسمي عن الإصدار كتاب "أوبنتو ببساطة" بعد شوية بإذن الله :-)