الأربعاء، 26 سبتمبر، 2012

تدوينة سريعة

(وإن أصابك شيء فلا تقل: لو أني فعلت كان كذا وكذا، ولكن قل: قدر الله، وما شاء فعل؛ فإن لو تفتح عمل الشيطان) - حديث شريف.

فإن "لو" تفتح عمل الشيطان :-)

الأحد، 23 سبتمبر، 2012

إطلاق كتاب "أردوينو ببساطة"

من فترة قريبة لقيت واحد معرفهوش باعتلي رسالة بيقولي إنه قرأ كتابي "أوبنتو ببساطة" وعجبه ... ماشي لحد كدا ده عادي من أول ما الكتاب نزل وأنا بستلم رسايل زي دي كتير D:

الموضوع مخلصش على كدا!
الشيء اللي مكانش عادي بقى إنه عمل كتاب عن واحد من تطبيقات Open Hardware متحكم دقيق قابل للبرمجة (single board microcontroller) وهو "أردوينو" وسماه بنفس الأسلوب! "أردوينو ببساطة"

الكتاب جميل فعلاً ومش أي كلام، بسيط وسلس، وبيغطي موضوع تغطيته قليلة على المستوى العربي، وكمان يخلي أي واحد ميعرفش أي حاجة عن الميكرو كنتلرولرز بعد ما يخلص الكتاب (وهو صغير بالمناسبة، أقل من ٢٠٠ صفحة) يكون عنده خلفية ممتازة عشان يقدر يخوض في مواضيع أكتر تقدماً بعد كدا.

كتبت مراجعة سريعة عن الكتاب على موقع وادي التقنية، تفاصيل أكتر على:
إطلاق كتاب "أردوينو ببساطة"!‏ - وادي التقنية.

وده كان الغرض الرئيسي من كتاب أوبنتو ببساطة، إني مكونش مجرد "بوء" تاني من اللي موجودين في البلد، اللي بيتكلموا أكتر ما بيعملوا! ويفضلوا طول حياتهم يسبوا الظلام ولا في يوم ولعوا عود كبريت حتى! إني بدل ما أقعد أضيع وقتي في الهراء (النت مليان trolls وهراء كتير ملوش أي قيمة!) أعمل حاجة مفيدة تفيد الناس!

ده فعلاً من الحاجات اللي أسعدتني كتير مؤخراً، الحمد لله :)

شكراً يا عبد الله :)

السبت، 22 سبتمبر، 2012

خطوط عربية حرة مفتوحة المصدر


من فترة كتبت على فيس بوك بعض أسماء الخطوط العربية القابلة للاعتماد عليها فعلاً واستخدامها في بيئات انتاجية. ونظراً لإن الفيس بوك زي أغلب الشبكات الاجتماعية اللي موجودة حالياً لا يمكن الاعتماد عليه في جزئية المحتوى، لإن الحسابات ممكن تتقفل في أي لحظة!

المهم، دي الخطوط الحرة مفتوحة المصدر اللي بستعملها بشكل مستمر:


ممكن نقسم الخطوط لنوعين، الأول خطوط كلاسيكية (نسخ، رقعة، فارسي ... إلخ) وخطوط حديثة (بشكل أساسي مش بتتبع أي مدرسة من مدارس الخطوط الستة الأساسية).

خطوط كلاسيكية:

Amiri Font / KacstOne 5.0 / Scheherazade / Lateef / Droid Arabic Naskh / Nafees (Naskh/Nastaleeq/Riqa) / Farsi Fonts 0.4 /
UthmanTN1 v0.10 (مش حر لكن مجاني)


خطوط حديثة:

Ubuntu Arabic Font (خطي المفضل، بس غالباً مش هتلاقي لينك تحميل ليه لإنه لسه بيتا، هبقى أجيب لينك ليه بعد كدا)
Droid Arabic Kufi (Arabic)
KufyanArabic (مش حر لكن مجاني).



طبعاً مفيش مشكلة بالنسبة للخطوط الإنجليزية مفتوحة المصدر، أو حتى المجانية لإنها بالمئات!
لكن من الخطوط الإنجليزية الحرة المفضلة عندي هو خط Droid Serif

إذا كنت تعرف خط حر مفتوح المصدر سواء عربي او إنجليزي قولي عليه :-)

الله نور السماوات والأرض.



اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ ۖ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ ۖ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ ۚ نُورٌ عَلَىٰ نُورٍ ۗ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ ۗ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ - الآية ٣٥ / سورة النور.

-------------

المكان: جامع السلطان حسن
تصوير: أحمد فتح الباب. (انا معرفش هو مين)
مواقع للحصول على نص القرآن الكريم:

١. القرآن الكريم: مشروع المصحف الإلكتروني بجامعة الملك سعود.
٢. المصحف الجامع: تفسير - تجويد - تراجم - قراءات - بحث.


الاثنين، 17 سبتمبر، 2012

علّب أحلامك!

من حوالي أسبوع، اكتشفت حاجة مهمة جداً! يمكن تكون أحد أسباب الضغط الزائد، أو الاحباط، أو حتى التعاسة!

في بعض الأحيان بيكون عند الواحد أحلام أو أهداف معينة، لكن لسبب ما مش هيقدر يحققها في الوقت الحالي، هي مش مستحيلة وقابلة للتحقيق بس زي ما قولت لسبب أو لآخر مش هتتحقق دلوقتي.

للأسف طول ما الحاجة دي حاضرة في ذهنك، وطول ما هي عماله تتنطط قدام عينك هتفضل تعملك صداع! ليه؟ عشان إنت بتشوفها في كل حاجة قدامك! كل حاجة في بتعملها! في كل فرصة وكل شخص وكل شيء تقابله في حياتك! وده بيعمل عليك ضغط ملوش نهاية.

الحل؟ من الحاجات البليغة جداً اللي قريتها الكام يوم اللي فاتوا دول: «إنَّ النَّفسَ متَى يئِسَتْ منَ الشَّيءِ استراحَتْ منه» (أعتقد إنها لابن القيم).
في حل بسيط جداً جربته على مدار الأسبوع اللي فات، بالتأكيد التخلي عن حلمك ده مش أحد الخيارات! كل ما عليك فعله إنك "تعلّب أحلامك!" علّب أحلامك يعني حطها في علب جميلة وأنيقة، واقفل عليها وحط العلب دي في مكان أمين، إحرص كل يوم إنك تبص على العلب دي وتنضفها وتشيل أي تراب عليها وتحافظ عليها، بس من غير ما تفتحها :)


بكدا هتتجنب كتير من الصداع، وتقدر تركز في حاجات تانية، بعدين لما تيجي الفرصة "المناسبة" تقدر تطلع حلمك وتستمتع بيه بدل ما يكون مصدر للتنغيص عليك :)

بالنسبة للناس اللي مش بتحب الكلام المنمق أوي ده، خلاصة الموضوع، حاول تركن الأحلام أو الأهداف اللي مش هتقدر تحققها دلوقتي، وبطل تدور على الفرص اللي ممكن تحقق هدفك لو إنت عارف إنك مش هتقدر تحققه دلوقتي لإن كل ده بيزيد من التشويش والضغوط عليك. وده عن تجربة فعلاً، أنا الآن أكثر راحةً وتركيزاً :)

بس كدا :)


-----
مصدر الصورة: Apartment Therapy | The Kitchn

تدوينة سريعة

يخرب بيت الجمودية يا أخي :-)

«عن التي لا أمل من انتظارها ولا تكف عن الغياب.»

- عمرو صبحي.

الجمعة، 7 سبتمبر، 2012

CT غير تصميمه!

أي واحد يعرف موقع css-tricks.com أكيد كان يعرف الضفدعة الشهيرة بتاعته D:

كان راسم وش ضفدعة بـ css (من غير أي صورة) وكانت كمان response يعني بيتغير شكل الوش مع تغير حجم المتصفح أو الجهاز اللي بتشوف منه الموقع.

امبارح غير التصميم بتاع ... ناس كتير (أنا واحد منهم) سابوا التصميم الجديد وبيسألوا على الضفدعة ههههههههههههههههه DDDDDDDDDDD:

أشد حاجة في الموضوع إن التصميم الجديد مش مستخدم فيه غير ٣ صور بس! وكل حاجة تانية عاملها بـ css! حتى الأيكونات عاملها بـ css مش صور! (عن طريق فونت طبعاً).

التصميم ده النسخة رقم ١٠ ... وهنا شكل التصميمات القديمة.

ومفيش غير إننا نقول ... حرام عليك يا كريس وديت الضفدع فين D:


الاثنين، 3 سبتمبر، 2012

تدوينة سريعة

ما عادَ يفيدُ الانتظار :)