السبت، 27 ديسمبر، 2014

ملخص سبتمبر، وأكتوبر 2014.

مرة تانية، تسليط الضوء على بعض الأحداث من الفترة اللي فاتت، كانوا شهرين رائعين فعلاً، يمكن أهمها حصولي على شهادة RHCE :-)

- السنة الأولى لموقع "كتب عربية حرة"! (١ سبتمبر ٢٠١٤).

موقع كتب عربية حرة اللي أنشأته في ٢٠١٣ كمل سنته الأول! كانت سنة مليئة بالإنجازات، وسعيد جداً إن الموقع حقق سريعاً جزء من الأهداف اللي اتعمل عشانها :-)

كل تفاصيل السنة في المقال على مدونة الموقع "سنة على موقع كتب عربية حرة!".

- شجرة غريبة؟ (٢٣ سبتمبر ٢٠١٤).


شجرة كنت بشوفها كتير وفي أماكن مختلفة، من القاهرة لحد شرم الشيخ ودهب في سينا! وبلاحظ إن الناس بتقطعها على طول، في حد قالي إنها ممكن تكون بتنتج مخدر أو حاجة زي كدا وبالتالي الناس بتقطعها، بس مكانش منطقي بالنسبة ليا.

بعد الكثير من السؤال والفحص والمحص، أخيراً عرفت نوع الشجرة، طلع اسمها الدارج "عشر" أو "أشخر" ... وطلعت سامة جداً عشان كدا الناس بتحرقها أو بتقطعها أول بأول! كويس إني ملعبتش فيها لإني من النوع اللي بيحب يستكشف الحاجات الجديدة والغريبة! D:

عشار باسق - Calotropis procera - صحة أونلاين: نباتات سامة! - موسوعة النباتات الطبيعية: العشر

- وثيقة تعريفية عن موقع LibreBooks.Org (٢٦ سبتمبر ٢٠١٤).

في شهر مايو اللي فات، عملت ملف تعريفي Brochure عن مشروع "كتب عربية حرة" للمشاركة في مسابقة أفضل المواقع العربية للويب واللي فزنا فيها بالمركز الأول.

ومع الذكرى السنوية الأولى للمشروع، قررت تحديث الملف ونشره على الموقع "وثيقة تعريفية حول مشروع كتب عربية حرة."

الملف ده مش مجرد ملف تعريفي وشامل، لأ كمان فيه كل الأدوات اللي استعملناها في عمل الموقع! واللي كلها برمجيات حرة مفتوحة المصدر! :-)

- زيارة مرسى مطروح لأول مرة (٥ أكتوبر ٢٠١٤).

أخيراً، في عيد الأضحى سنة 1435 رحت مدينة مرسى مطروح! المدينة ظريفة جداً مياه نقية، وشواطئ بيضاء رائعة ... كانت تجربة عظيمة مع ناس ظريف :-)

وللعلم عشان الناس ديماً بتقع في الغلطة دي، مرسى مطروح وإن كانت مدينة ساحلية، فهي في الأصل ذات طابع بدوي، يعني الأكل البحري هناك على قده جداً، إنما الشوي واللحوم رائعة، ولازم تجرب لحوم المراعي اللي هناك ... من أفضل النوعيات اللي جربتها في حياتي على الإطلاق!


صورة التقطها أول ما وصلت :-)

الجدير بالذكر، إني كسرت الرقم القياسي بتاعي في القفز في الماء D: وقفزت من فوق صخرة حوالي ٦ متر في المية، أعتقد ده أعلى ارتفاع وصلتله في البحر بعد القفز من فوق اليخت في شرم الشيخ السنة اللي فاتت. الصخرة بتاعت شاطئ الغرام ... أيوة بتاع فيلم ليلى مراد D:

الصخرة ملهاش مطلع، يعني بتتسلق عليها كيف السحالي DDD: ولما بتطلع ملهاش منزل، يعني لو معجبكش الوضع فوق مفيش حل مينفعش تنزل لازم تنط، لقيت كذا حد بينطها وفي مكان عميق بما فيه الكفاية عشان تنط من الارتفاع ده بأمان (هو حواليه شوية صخور بس بمسافة آمنة يعني)، وعليه قررت أتسلق وانط من فوق D:

لما طلعت المنظر يبدوا أصعب ومختلف، كان في شوية رهبة يعني، بس أنا كدا كدا طلعت يعني ومفيش نزول، فمفيش فايدة من الخوف D:

الظريف في الموضوع إني من النوع اللي بيحب يحلل الأمور قبل ما ياخد أي خطوة، بس المرة دي أخدت كل القرارات في أسرع وقت عشان قررت أبقى أحمق وواثق أفضل من حكيم ومرتاب D: (ماشي ماشي حسبتها بعقلانية بردو مش فاتح الموضوع على البحري يعني D:)

- الحصول على شهادة RHCE (٩ أكتوبر ٢٠١٤).

كانت عيدية سادس يوم العيد D:


نتيجة امتحان Red hat Certified Engineer - RHCE ظهرت وجبت 100% كمان :-)
الـ ID بتاعي هو: 140-128-760 ...الحمد لله :‑)

- زيارة الغردقة لأول مرة (٢١ أكتوبر ٢٠١٤).

مكان جديد الواحد يجربه! أخيراً زرت الغردقة لأول مرة، البلد ظريفة وأرخص بكتير مقارنة بشرم الشيخ ودهب ... ومليانة روس -روسيين يعني- بالهبل D:

قعدت أربع أيام في منطقة الدهار، الفندق ظريف، والمية جميلة، وطبعاً كان لازم أجرب مطعم مميز هناك .. أصل مينفعش أقطع كل المسافة دي (حوالي 530 كيلومتر من القاهرة) ومجربش مطعم مميز D:

جربت أشهر مطعم في المدينة وهو مطعم أسماك المينا، كان حلو جداً، وأعتقد إني هجرب المرة الجاية -إن شاء الله- مطعم Starfish :-)


صورة من مركز بحوث الطاقة المتجددة قبل الغردقة
دي غير مزرعة المولدات الهوائية اللي عند الزعفرانة).

يمكن أكتر الحاجات اللي خلتني سعيد بالرحلة دي هي إني أخيراً شوفت طواحين الهواء اللي موجودة في الزعفرانة (قبل الغردقة بحوالي 265) ... واللي كانت جزء من بحث شاركت فيه في سنة 2010 عن الطاقة البديلة وفزنا بالمركز التالت.

منظر بديع جداً!

- الانتهاء من كورس M102: MongoDB for DBAs (٢٧ أكتوبر ٢٠١٤).

في الواقع ده أول MOOC ليا D: ( مجربتش قبل كدا أتعلم من الـ MOOCs عشان مش بقدر أتفرج على الفيديوهات D: )

سجلت في كورس M102: MongoDB for DBAs اللي بدأ ٣٠ سبتمبر (سبع أسابيع هيخلص ١١ نوفمبر)، لكن شوفت نسخة من نفس الكورس اتعملت قبل كدا وخلصته في عشر أيام منفصلين، يعني كل أخلص شوية (كان ممكن يكون أقل من كدا بس مفيش أي مكسب من ضغط المدة حالياً).

مكنتش اتعاملت مع مونجو أكتر من مجرد عمل dump من الداتا بيز على أحد السرفرات، ويادوبك أعرف يعني إيه NoSQL. إنما دلوقتي من بكرة لو حبيت أشتغل إنفيرومنت شغالة بـ MongoDB (حتى لو scale كبير) معنديش أي مشكلة D:

وعرفت الفروق بين الـ SQL والـ NoSQL بشكل أفضل، وطريقة شغل الـ NoSQL databases عموماً وتفاصيل شغل MongoDB وكتير من الحاجات الظريفة. كنت بفكر أدخل الامتحان بتاع C100DBA بس للأسف آخر معاد للتسجيل كان قرب وأعتقد هزنق نفسي على الفاضي ... فممكن لاحقاً في أي وقت :‑)

المهم، ليه ده إنجاز عظيم بالنسبة ليا؟ D:

  • كنت بحاول أثبت لنفسي إني أقدر أتعلم حاجة معينة حتى لو معرفش عنها أي حاجة في مدة قصيرة ... يعني from zero to hero في مجرد كام يوم : )
  • مش محتاج أكرس كل وقتي لأي حاجة بتعلمها جديد، يعني في شغل، ومواصلات، والتزامات تانية كتير، وده مكنتش بعمله كتير قبل كدا.
  • إني أقدر أعمل الحاجات بشكل منفصل عن بعض، يعني العشر أيام دول مكانوش ورا بعض وفي كذا حاجة ما بينهم، وده في حد ذاته شيء كويس وإنك تفضل محافظ على تركيزك.
  • آخر حاجة أنا واحد مش بيعرف يتفرج على فيديوهات على الكمبيوتر نهائياً، الفيديو لو ١٢ دقيقة يبقى طويل جداً D: عشان كدا كل الحاجات اللي اتعلمتها كانت من كتب أو تناقل خبرات، وأقل حاجة اتعلمت منها كانت الفيديوهات. كون إني أقدر أخلص الكم ده من الفيديوهات شيء عظيم حقاً من ناحية الالتزام حتى بحاجة مش بحبها.

الظريف إن من فترة صغيرة واحد عامل سكربت بـ scrape المواقع ويعملها في داتابيز NoSQL ـ (JSON) ... وكنت سعيد إني فاهم كل الحاجات اللي بيعملها وبيتكلم عنها :‑)
الحمد لله :‑)

- تجربة مطعم Viking (٣٠ أكتوبر ٢٠١٤).

مطعم فايكنج من المطاعم اللي كنت حابب أجربها من فترة طويلة، بس كل مرة بيحصل حاجة تأجل الموضوع، فايكنج من مطاعم مشويات الـ Tex-Mex ... من أفضل المطاعم اللي جربها في القاهرة، هو غالي شوية عن أغلب المطاعم لكنه رائع فعلاً وتجربة مميزة وأعتقد إني هروح تاني قريب :-)