الثلاثاء، 19 أكتوبر، 2010

تعرف على موقع Apartment Therapy

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
كان في موقع جامد عاوز اتكلم عليه من فترة، وقبل ما أبدا في بعض الحاجات واتشغل، قولت اكتب عنه على السريع : )

الموضوع وما فيه، إني من فترة كنت عاوز أفهم أكتر أسس تأثيث الشقق (وعشان الناس اللي بتحب تنجم، أنا مش هتجوز قريب ولا حاجة، الموضوع مجرد معلومات عامة مش اكتر D:) ومفيش أفضل من إنك تشوف الحاجات اللي الناس عاملنها فعلا في بيوتهم!

وموقع أبارتمنت ثيرابي بيوفر ده! كنت عارف الموقع من فترة بسبب مؤسسه ماكسويل جيلينهام رايان، واللي يعتبر مثال ممتاز في تأسيس موقع ناجح ومتميز ليه عدد كبير من المتابعين. لكن من قريب بدات اتابع الموقع بشكل فعلي عن طريق خلاصات RSS (ممكن من هنا تعرف ازاي تتابع الموقع والمدونات بطريقة سهلة جدا عن طريق rss)

حقيقي الموقع رائع جدا وبيعرض أفكار ممتازة، وأحسن حاجة عجبتني إنه مش زي كتير من المواقع بتجيب حاجات خرافية كأنها جاية من فندق سبع نجوم! ﻷ ده بيجيب حاجات واقعية وناس كتير عاملاها فعلا! (طبعا مع مراعاة فرق المستوى لانه أصلا بيكلم بشكل أساسي الناس في أمريكا وأروبا) بس بشكل عام هو ينفع أي حد في أي مكان لإن مجرد الافكار اللي بيعرضها ممكن الواحد يحاكيها أو بينفذها فعلا في أي بيئة تقريبا.

الجميل كمان إنهم في الموقع بيهتموا بالتبسيط عشان أنا في الحقيقية من أنصار تبسيط أي حاجة والبعد عن التشويش اللي ملهوش لازمة. الظريف كمان إنه حاليا مش موقع واحد، هو عبارة عن موقع رئيسي واربع أقسام أو مواقع تانية مرتبطة بالأول، الموقع الرئيسي Apartment Therapy واللي فيه بيتم استعراض الأثاث وكل ما يتعلق بتنظيم البيت. بعد كدا أول واحد قسم Unplggd وهو عن التقنية داخل البيت، يعني مثلا ازاي تتعامل مع الأسلاك الكتير بتاعت الكمبيوتر وملحقاته، ازاي ترتب ديسكتوبك بطريقة مريحة، ازاي تنظام الأجهزة الإلكترونية في البيت وغيرهم. تاني واحد Re-Nest وهو عن البيئة داخل البيت، يعني الاعتماد على المواد القابلة لاعادة التصنيع وزراعة المنزلية، وبعض النصائح المفيدة بخصوص البيئة. تالت واحد The Kitchn زي ما هو باين من أسمه عن الطبخ والأكل، والقسم ده معمول لحل مشكلة في المدن الكبيرة الأمريكية إنهم كتير من الأحيان مش بيعملوا أكل في البيت ومعتمدين على المطاعم والوجبات السريعة! رابع واحد Ohdeedoh ومتحاولش تدور على معنى الكلمة دي عشان ببساطة دي أول كلمة نطقتها بنت ماكسويل الصغيرة مش أكتر! والموقع ده بيتكم عن تربية الأطفال وتهيئة الجول المثالي ليهم في البيت، خصوصا تاثيث غرف الاطفال.
و ك كمان في Market Place وهو جزء مخصص للمحلات والشركات الصغيرة عشان تعرض منتجاتها

الموقع جامد جدا ومحتواه غزير عشان قائم عليه فريق عمل كبير نوعا ما، يعني ممكن فوق الـ ١٠ مواضيع في اليوم! (عشان كدا أنصح بشدة تتابعه عن طريق خلاصات rss زي ما وضحت فوق) إيه رأيكم في مثال؟

فكرت قبل كدا تستعمل أغلفة الكتب كلوحة فنية؟


من الافكار العبقرية جدا جدا جدا -على الأقل بالنسبة ليا!- اللي شوفتها في الموقع. يعني لوحة فيها كام غلاف لكتب، ويا سلام لو الكتب دي كانت عندك فعلا، رائعة فعلا. وقبل ما تسأل نفس السؤال اللي سألته، يعني هو احنا هنقطع الغلاف من على الكتاب؟ (ده شيء غير وارد اصلا D:) طلع إن مؤسسة بنجوين (وهي مؤسسة نشر كبيرة ومعروفة عندهم) كانت طرحت ١٠٠ غلاف لكتب نشرتهم، والأغلفة دي على ورق زي الصور الشخصية (٤×٦)، احنا عندنا هنا ممكن نعمل أي غلاف على السكانر ونطبعة على نفس نوع الورق ده، الطباعة من النوع ده مش غالية يعني.

بالمناسبة لو هتعمل الموضوع ده إيه الكتب اللي تفضل تحطها في اللوحة؟ : )



أخيرا متنسوش تقروا قصة مؤسس الموقع ماكسويل جيلينهام رايان بالعربي من هنا "ملخص كلمة ماكسويل"



استمتعوا : )

هناك 3 تعليقات:

  1. أفكار مميزة
    مواقع كثيرة
    و روابط لا تنتهي
    كل هذا في تدوينة واحدة!
    ما شاء الله

    ردحذف
  2. شكرا جزيلا، بس حضرتك مقولتيش إيه الكتب اللي ممكن تستعمليها كلوحة فنية ^_^"

    ردحذف
  3. صيانه باور
    http://www.seyanaservice.com/power
    وللتواصل معنا على صفحة الفيس :
    https://www.facebook.com/1806108802964453/
    وللتواصل معنا على اليوتيوب :
    https://www.youtube.com/watch?v=Qn2cjN1d1mY

    ردحذف